VL del 1.

Startat av Peter Öden, 03 januari 2014, 16:37:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Jag kommer framöver att lägga ut en del bilder från Västerås tagna på 70-talet.
Bilden tagen på VL´s depå.

Mvh Peter Ö

Tompa871

Det är en jättebra bild. Jag ser fram emot resten. Vart gick 18B?

v-aros

Tack för denna bild!

Ser också mycket fram emot denna bildserie.
Det verkar kunna bli många spännande Västeråsbussar.
Kanske någon Caravelle? (SKV City)

Tack för alla bilder och Gott nytt år!

Micke Aspgren

Niklas Bygdestam

Härligt med en äkta Scania CR 76 :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin


Johnny E

Instämmer helt med föregående talare! Härligt att se äldre bilder från Västerås!
/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

scaniaolsson

Mmmmmmmmmmmm !!!! :D

Mumma !!!!
Vänta, ska bara torka mig runt munnen. Det rinner !!!

CR76 i originaltförande.
Tankarna går tillbaka till Helsingborg och slutet på 80-talet när dom sista CR76:orna var på sluttampen.
Vagnsnummer 131-140 ev med något hål.

Början på 90-talet var dom historia.
Fordonsintresserad elmontör.

Björn Forslund

Citat från: scaniaolsson skrivet 05 januari 2014, 12:40:10 PM
Mmmmmmmmmmmm !!!! :D

Mumma !!!!
Vänta, ska bara torka mig runt munnen. Det rinner !!!

CR76 i originaltförande.
Tankarna går tillbaka till Helsingborg och slutet på 80-talet när dom sista CR76:orna var på sluttampen.
Vagnsnummer 131-140 ev med något hål.

Början på 90-talet var dom historia.



Helsingborg hade faktiskt hela 40 st CR76 med nummer 101-140. Tidigare hade man kört mycket Volvo men till Dagen H skulle spårvägen ersättas och då blev det en stor beställning av Scania CR76 som ersättare.
Vagn 116 tittade jag på häromdagen, den finns bevarad hos HTMF som jag besökte. Blev mycket trevligt mottagen av ordf. Lasse Larsson och fick titta på deras anläggning och bussar!
/Björn

scaniaolsson

Jo från början var det ju 101-140, men från den tiden jag kan minnas så var det i stort sett bara 131-140 kvar.
101-120 hade då hunnit bli CR 112:or. Möjligt att någon av 131-140 inte hette det från början heller, "bättre" vagnar med lägre nummer kan ju ha ersatt andra och fått nya nummer.
Det vet jag inget om.

Minns inte ens om hela serien 131-140 fanns, 135 fanns i alla fall och var ett STORT unikum !!
Den enda CR 76:an i Helsingborg som lackats om till den nyare mörkblå/ljusblå färgsättningen
Alla dom andra var "Helsingborgsblå" tiden ut.
Fordonsintresserad elmontör.

Björn Forslund

Citat från: scaniaolsson skrivet 05 januari 2014, 15:15:47 PM
Jo från början var det ju 101-140, men från den tiden jag kan minnas så var det i stort sett bara 131-140 kvar.
101-120 hade då hunnit bli CR 112:or. Möjligt att någon av 131-140 inte hette det från början heller, "bättre" vagnar med lägre nummer kan ju ha ersatt andra och fått nya nummer.
Det vet jag inget om.

Minns inte ens om hela serien 131-140 fanns, 135 fanns i alla fall och var ett STORT unikum !!
Den enda CR 76:an i Helsingborg som lackats om till den nyare mörkblå/ljusblå färgsättningen
Alla dom andra var "Helsingborgsblå" tiden ut.

CR112:orna 101-120 kom 1982 så man kan väl anta att de de CR76 som tidigare haft numren då utrangerats och sålts (utomlands?). Tror en del CR76 blev kvar länge som reserv för ev oljekris.

scaniaolsson

Enligt bussdatabasen är följande omnumreringar gjorda bland Helsingborgs CR 76:or

123 -> 137
116 -> 136 (Museivagn idag)
102 -> 135 kanske därför den fick nya färgsättningen också ??
113 -> 133
Fordonsintresserad elmontör.

Svempa

Nej Det var 8 st CR 76 som fick en upprustning omkring 1982 Dessa rullade till 1988 på en linje 28 som gick över en järnvägsövergång där nyare bussar hade problem. Jag vågar påstå att när den linjen försvann så försvann oxå de sista CR76 i Sverige i tidtallslagd trafik. Detta var Helsingborg . Den buss som fick 3 fältslack som första buss vill jag minnas var nummer 102 . En av de 8 upprustade CR76 från Helsingborg finns kvar hos HTMF.
( Detta inlägg skrevs samtidigt scaniaohlssons )

scaniaolsson

Någon linje 28 kan jag inte komma ihåg. I alla fall inte så sent som 1988.

Mina sista minnen av CR 76 i Helsingborg är som insatsvagnar och i princip allenarådande på linje 91. (Berga-Dalhem-Rosengården-Närlunda-Elineberg-Lussebäcken-Högasten-"Boliden"- Triangeln)
En "industrilinje" som gick morgon och kväll.
Jodå, Scaniaolsson "diggade CR 76" några gånger där 1989 !!!!
Fordonsintresserad elmontör.

Svempa

Jag säger inte emot dig det kan ha varit så sent som 1989 .