Bilder ur Juhas samling, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 november 2013, 18:25:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Mina finska Bussnack-vänner Anne och Juha har skickat mig ett antal bussbilder som Juha har köpt på auktion och bett mig lägga ut dem. Uppgift om när och var bilderna är tagna saknas men om någon känner igen miljöerna så berätta gärna. De flesta bilderna är tagna i Finland. Jag lägger samtliga bilder under den här tavlan eftersom de allra flesta verkar vara tagna för 15-30 år sedan. Så ni får ha överseende med om det smyger sig in en och annan bild som är tagen för mindre än 15 år sedan.

Först en bekanting från mina hemtrakter. Kjellgrens i Tranemo: MWO271 Setra S215HD 1984.




Fronten på en buss tillhörig Bergstrands Buss i Norrköping: GLN706 Volvo B10M Jonckheere Mistral 1998.


Iveco Turbo Daily PSO123. Någon som vet vem som kunde tänkas äga denna. Verkar vara något slags demobuss.


Marcussons Busstrafik i Dorotea NZW905  Volvo B10M Kutter Deca  1988. Detta torde vara en av de sista Kuttrarna som tillverkades.


En tysk Setra S416GT FO-KJ 55.


Norska Team Tour (eller kör i alla fall för dem) KF65891 Setra S315GT-HD .


Norska Østerdal Billag (kör för Feriebussen) HF16716 Setra S215HDH. Högbyggda 215 var inte särskilt vanliga.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Matte

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2013, 18:25:37 PM

Norska Team Tour (eller kör i alla fall för dem) KF65891 Setra S315GT-HD .



Då det inte va länge sedan jag va i Hesingfors så ser jag att denna bild är fotograferad ungefär vid Olympiaterminalen/Södra Kajen/Skeppsbrogatan(mellan där Silja Line lägger till och Södra Esplanaden).

Matte

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2013, 18:25:37 PM

Först en bekanting från mina hemtrakter. Kjellgrens i Tranemo: MWO271 Setra S215HD 1984.





Dessa 2 är fotade vid Skatuddskajen (Viking Line terminalen)

Matte

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2013, 18:25:37 PM

Fronten på en buss tillhörig Bergstrands Buss i Norrköping: GLN706 Volvo B10M Jonckheere Mistral 1998.




Och denna är fotad vid Kauppatori/Södra Esplanaden

L-G Lassander

MWO271, fotograderad vid Kanalterminalen i Helsingfors. Byggnaden har rivits, och platsen står tom i väntan på besked vad där skall bli.

GLN706, fotograferad vid Helsingfors gamla bbusstation, på övre planen. På denna plats står i dag Kampens shoppingceter i fem våningar med busstationen inhyst under jorden.

PSO123 vid Tammerfors busstation.

NZW905 vid Olympiastadion i Helsingfors.

Team Tour's Setra står vid gamla busstationen i Helsingfors. Byggnaderna i bakgrunden står kvar, men på denna plats står som sagt numera Kampens shoppingcenter.

Feriebussen står vid Viking Line terminalen på Skatudden.