Huvudmeny

Utbyggd tunnelbana

Startat av Freke, 11 november 2013, 23:00:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Citat från: Björn Ax skrivet 12 november 2013, 11:10:45 AM
Tror att stölderna av regskyltar från bussar skulle öka med ditt förslag. :P

Skulle man ta bort taket på hur mycket det kan kosta per dag skulle nog många ta bort sina regskyltar också för det skulle vara billigare att få böter för inga regskyltar än det skulle vara att åka genom tullarna.

Är inte så säker på det, hur många (förutom yrkestrafik) slår i taket var och varannan dag? Idag måste man åka tre gånger under den dyraste tiden för att slå taket och sex gånger om man åker när det kostar tio kronor. Inte ens om Essingeleden avgiftsbeläggs borde det vara skärskilt många (icke yrkestrafik) som når upp till detta skärskilt ofta.

Mr G

Citat från: Harald Nordius skrivet 12 november 2013, 12:38:58 PM
Det är inte sant. Det är inte ens nästan sant. År 2011 var det 1.074.336 personer i landet som hade beskattningsbar inkomst över gränsen för statlig inkomstskatt. Av dem bodde 359.634 i Stockholms län.

Överddrev lite förstås, men sanningen är inte så långt borta. Om man tittar på det övre skiktet av den staliga skatten. dvs de som betalar s k värnskatt såg det ut så här 2011 enligt skattebetalarna.se 

"Av skatteintäkterna från värnskatten kommer hela 50 procent från boende i Stockholms län".

För att göra Harald på bättre humör  :) kan jag ta med detta också

"Värnskatten är till övervägande del en "storstadsskatt". Hela 42 procent av dem som betalar bor i Stockholms län. 69
procent bor i något av storstadslänen Stockholm, Västra Götaland eller Skåne."
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 12 november 2013, 16:24:58 PM
Överddrev lite förstås, men sanningen är inte så långt borta. Om man tittar på det övre skiktet av den staliga skatten. dvs de som betalar s k värnskatt såg det ut så här 2011 enligt skattebetalarna.se 

"Av skatteintäkterna från värnskatten kommer hela 50 procent från boende i Stockholms län".

För att göra Harald på bättre humör  :) kan jag ta med detta också

"Värnskatten är till övervägande del en "storstadsskatt". Hela 42 procent av dem som betalar bor i Stockholms län. 69
procent bor i något av storstadslänen Stockholm, Västra Götaland eller Skåne."

Är detta samma som skatteutjämningen eller vad det heter, där storstäderna bidrar med stora summor till glesbygden?

Harald Nordius

Citat från: Mr G skrivet 12 november 2013, 16:24:58 PM
Överddrev lite förstås, men sanningen är inte så långt borta. Om man tittar på det övre skiktet av den staliga skatten. dvs de som betalar s k värnskatt såg det ut så här 2011 enligt skattebetalarna.se 

"Av skatteintäkterna från värnskatten kommer hela 50 procent från boende i Stockholms län".

För att göra Harald på bättre humör  :) kan jag ta med detta också

"Värnskatten är till övervägande del en "storstadsskatt". Hela 42 procent av dem som betalar bor i Stockholms län. 69
procent bor i något av storstadslänen Stockholm, Västra Götaland eller Skåne."
Men den s.k. värnskatten står för en ganska liten andel av statens skatteinkomster. Enligt SCB så betalades det totalt 95,5 miljarder i statlig inkomstskatt (förvärvsinkomster och kapitalinkomster) år 2011. Av dessa kom 37,6 miljarder från Stockholms län.


Ersa

"Flera av landets tyngsta trafikforskare kritiserar nu måndagens utspel från alliansregeringen om en stor tunnelbaneutbyggnad i Stockholm, skriver Svenska Dagbladet. "Effektivare bussystem hade varit bättre", säger flera av dem."
http://www.bussmagasinet.se/2013/11/tunga-trafikforskare-kritiserar-t-banesatsning-effektivare-med-buss/



Jaha, ytterligare en äkta svensk "antingen-eller debatt".
Denna gång: Tunnelbana eller buss, utan ett enda ord om spårväg.

Mitt förslag:
- Fler båtar mot Nacka (med full SL-taxa), samt påbörja tunnelbanebygget dit.
- Bygg spårväg Odenplan-Karolinska (därefter vidare mot Solna).
- Utökad busstrafik på andra håll.

Nico

Tja, trafikforskare i all ära. Frågan är ändå hur mycket man kan klara med enbart busstrafik? Där tror jag nog att de lurar sig själva lite.

Vad gäller idéerna i övrigt... själv saknar jag tankar om en utbyggnad från Skarpnäck mot Älta och Bollmora. Likaså förstår jag inte vitsen med att låsa in 10:an vid Hjulsta istället för att låta den fortsätta till Barkarby medan 11:an kan fortsätta mot Sollentuna.

Likaså undrar jag hur en linje ska dras från Sofia (som antagligen kommer hamna väldigt djupt) för att sedan ansluta mot Gullmarsplan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Citat från: BSB101 skrivet 12 november 2013, 16:08:45 PM
Är inte så säker på det, hur många (förutom yrkestrafik) slår i taket var och varannan dag? Idag måste man åka tre gånger under den dyraste tiden för att slå taket och sex gånger om man åker när det kostar tio kronor. Inte ens om Essingeleden avgiftsbeläggs borde det vara skärskilt många (icke yrkestrafik) som når upp till detta skärskilt ofta.

Nej så är det säkert men enligt media så ökade ju stölderna av regskyltar när det infördes första gången. Nu är väl media inte så pålitliga men jag ser dagligen bilar som åker utan regskyltar i sthlm. Så någonting har ju hänt.

Kristofer

Citat från: Mr G skrivet 12 november 2013, 16:24:58 PM
För att göra Harald på bättre humör  :) kan jag ta med detta också

"Värnskatten är till övervägande del en "storstadsskatt". Hela 42 procent av dem som betalar bor i Stockholms län. 69
procent bor i något av storstadslänen Stockholm, Västra Götaland eller Skåne."
Å andra sidan bor över 52% av Sveriges befolkning i något av de tre länen, så då är det inte så märkligt med 69% som det kan låta först.
Och "storstadslän" förresten, alla tre länen består till mycket stor del av landsbygd...

/ Kristofer (i ett län där andelen värnskattebetalare är lågt)
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

BMJ

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 november 2013, 09:57:27 AM
Tull på Essingeleden tycker jag kan vänta tills man byggt den nya förbifarten. Mycket trafik är ju genomgående.

Välkommen till Göteborg! Precis så fungerar trängselskatten på framsidan. Det går inte att ta sig genom staden utan att betala trängselskatt. Vill man undvika skatten genom att köra runt kostar detta mer i extra bensinkostnad än vad trängselskatten kostar.
Visst, jag tycker att genomgående trafik ska kunna vara undantagen skatten, men då borde detta gälla för alla orter där den tillämpas inte bara Stockholm.

Björn Forslund

Det rör sig om E4. Jag betalar hellre lite extra bensinpengar än sitter i malande köer. Hellre en omväg som rullar på om jag ändå inte ska in till Stockholm. Genomgående trafik ska inte drabbas, oavsett om det är Stockholm eller Göteborg.

sa0azs

Framförallt är det ju en smula märkligt att man betalar "trängselskatt" när man åker ut ur staden, och således inte längre är kvar och trängs ...

BSB101

Citat från: sa0azs skrivet 24 november 2013, 01:02:09 AM
Framförallt är det ju en smula märkligt att man betalar "trängselskatt" när man åker ut ur staden, och således inte längre är kvar och trängs ...

Inte så konstigt då den som lämnar trängselskattszonen bidrar till trängseln på bland annat E4an. I rusning är det oftast mindre trängsel i zonen än på Essingen vilket gör att det kan gå snabbare att köra genom stan.

Cero

Citat från: sa0azs skrivet 24 november 2013, 01:02:09 AM
Framförallt är det ju en smula märkligt att man betalar "trängselskatt" när man åker ut ur staden, och således inte längre är kvar och trängs ...

"Trängselskatten" är i första hand en skatt och i mindre omfattning trängsel. Som bekant betalar man "trängselskatt" även när det inte är trängsel i stan, vilket får mig att tro att politikerna sätter större fokus på att mjölka en betalningsvillig grupp medborgare på ytterligare skatt än att faktiskt stävja trängsel. Blir man av med trängseln minskar ju skatteintäkten och det brukar inte politiker vilja. Att det sedan är väldigt populärt i vissa väljarkretsar att hoppa på de "rika och feta" bilisterna gör ju hela upplägget genialt ur vissa politikers synvinkel.

Lars-Håkan_E

Citat från: sa0azs skrivet 24 november 2013, 01:02:09 AM
Framförallt är det ju en smula märkligt att man betalar "trängselskatt" när man åker ut ur staden, och således inte längre är kvar och trängs ...

Det är lite lustigt upplagt på vissa håll.

Jag bor ganska frekvent på ett Scandic i Värtan, ofta kommer jag från Roslagshållet och då passerar man tre tullstationer varav två på mindre än en minut eller 500 meter om man kör den snabbaste vägen, kör man genom stan och trängs så passerar man bara en tullstation hur vettigt är det annat än att mjölka ut så mkt pengar som möjligt av dem som kör närmaste vägen och undviker Valhallavägen

Freke

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 november 2013, 23:13:20 PM
Storstäderna växer pga urbaniseringen, det är inte stockholmarna som ynglar av sig i våldsam takt utan inflyttningen som kräver mera bostäder och kommunikationer. Så visst kan man se det som ett nationellt projekt.

Varifrån de nya stockholmarna kommer är väl ointressant i sammanhanget!? Hur tänker du där?