Ibland brister förnuftet...

Startat av Walter, 11 oktober 2013, 09:22:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sa0azs

Citat från: JDS skrivet 22 oktober 2013, 20:31:17 PM
"livets korpral", haha! Du borde underrätta alla världens försvarsmakter om detta begrepp! För om det nu är en så dålig idé att ha korpraler som säger till folk om saker, så borde de ju snarast få reda på det.
I världens krigmakter är korpraler säkerligen nödvändiga, krigsmakten brukar inte ha något som inte behövs.
Jag har till och med själv varit korpral. Nu var det dock inte det som diskussionen handlade om.

Uttrycket "Livets korpral" är snarare en beskrivning av en liten människa som fått något att säga till om, hamnat i någon form av maktställning, och som utnyttjar denna makt helt urskiljningslöst bara för att de kan. Småaktiga och osmidiga.
"Livets korpral" är bror till "Förenings-Hitler", ni vet den där som får storhetsvansinne och tror sig styra världen bara för att vederbörande blivit vald till suppleant i föreningen :)

JDS

Citat från: Fredrik Klint skrivet 25 oktober 2013, 12:56:06 PM
Sen tycker jag det låter väldigt märkligt att mer eller mindre idiotförklara föräldrar som har sina barn på dagis ("för man kan inte lita på personalen på förskolan"). Var ska de annars vara när man jobbar? Jag antar att Dina föräldrar jobbade under Din uppväxt?

Hallå där, så skrev jag ju inte! Men jag antar att det är mitt inlägg du syftar på, så jag svarar ändå. Jag har inte påstått att man inte kan lita på dem utan bara konstaterat att folk uppenbarligen gör det. Jag gick inte på dagis själv, så jag kan inte direkt uttala mig om vad det innebär.

Men min poäng är att man alltid tar en risk när man litar på någon. Den här typen av lynchstämning som uppkommer oavsett fakta så fort det är barn inblandade i någonting, är ju grundad i ett förtroende för samhället som egentligen är överdrivet. Folk är inte så himla duktiga på allting. Vill man att något ska bli ordentligt gjort så får man göra det själv, och kan man inte det, så ska man inte hålla på och klaga!

JDS

Citat från: sa0azs skrivet 26 oktober 2013, 19:07:59 PM
I världens krigmakter är korpraler säkerligen nödvändiga, krigsmakten brukar inte ha något som inte behövs.

I så fall har du nog inte tjänstgjort i försvarsmaktens förråd...  ;D