Däck lossnade på fullsatt buss

Startat av Tobias, 14 september 2013, 20:49:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Först lossade ena bakdäck på SL-bussen. Sen framdäcket på samma sida, den vänstra.
Olyckan hände på Värmdöleden några minuter efter 19 på lördagkvällen.
– Jag såg bakdäcket rulla förbi utanför fönstret. Många blev skärrade när det brakade till när  bakaxeln slog ner i asfalten, säger Johan Krogh, 21, som var med på bussen.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17472503.ab
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

homer

CitatUlf Kruse uppskattar att däcken var 1,5 meter i diameter
:P


Danne B.

Citat från: homer skrivet 14 september 2013, 20:57:40 PM
:P

;D

Vad är värst? Att han verkligen tror på det han säger eller att Aftonbladet trycker det?

//Danne

Nico

Samma händelse i DN

http://www.dn.se/sthlm/buss-tappade-hjul-pa-trafikerad-led/

Här nämns dock inget om att både ett hjul på drivaxeln och ett på framaxeln skulle ha lossnat. Däremot verkar det vara lite vilset i geografin då Söderledstunneln nämns.


Sedan är i alla fall inte jag helt förvånad med tanke på skicket på en del av de bussar som rullat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buss-busen

Citat från: homer skrivet 14 september 2013, 20:57:40 PM
:P

Vore det inte bättre om journalisten tog reda på däckens diameter än att skriva vad en person uppskattar den till?

Johan Hansson

Någon som vet vilket bolag bussen tillhörde och vilken bussmodell?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

roggek

Citat från: Johan Hansson skrivet 15 september 2013, 10:15:31 AM
Någon som vet vilket bolag bussen tillhörde och vilken bussmodell?
Är väl inte så särskilt relevant i sammanhanget, huvudsaken är väl att det gick så bra som det gick och inte blev en större olycka av det hela...

Fredde

Citat från: Johan Hansson skrivet 15 september 2013, 10:15:31 AM
Någon som vet vilket bolag bussen tillhörde och vilken bussmodell?

Enligt uppgift var det en gammal Volvo B10M, dock vet jag inte mer än så.

buskörare

Citat från: roggek skrivet 15 september 2013, 10:35:51 AM
Är väl inte så särskilt relevant i sammanhanget, huvudsaken är väl att det gick så bra som det gick och inte blev en större olycka av det hela...

Fast det här är ju ett bussforum, då är ju intresset djupare för busstyp och så.

Björn Forslund

Om bakaxeln gick i backen måste det ju ha varit båda bakhjulen i dubbelmontaget som lossnade. Resten är väl det vanliga kvällstidningssvamlet.

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Marc

Nja, jag tror den bilden är tagen ur arkivet...(dessutom ligger hållplatsen bussen står på -Fiskis långt från Värmdöleden).
Dessutom körde Arriva INGA egna bussar under gårdagen fram till 14 då jag slutade observera trafiken!

Nico

Den enda äldre B10MA jag observerat i denna trafik är väl gamla 4956 som brukar dyka upp lite här och var. Kan dock säkert finnas någon mer som jag inte sett. Som Marc skriver så kör inte Arriva med egna bussar i denna ersättning utan allt är (i alla fall än så länge) inhyrt lite varstans ifrån.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman


Carl Eric

Citat från: Nico skrivet 15 september 2013, 18:54:22 PM
Den enda äldre B10MA jag observerat i denna trafik är väl gamla 4956 som brukar dyka upp lite här och var. Kan dock säkert finnas någon mer som jag inte sett. Som Marc skriver så kör inte Arriva med egna bussar i denna ersättning utan allt är (i alla fall än så länge) inhyrt lite varstans ifrån.

Mest troligt är nog att det var den bussen, eftersom att vittnen talat om en "SL-buss", och då det var en av ersättningsbussarna och Arriva inte hade några bussar ute den aktuella dagen så känns det mest troligt.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!