Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

CR

Bortsett från Hälsingland så väntas svar från:

Blekinge - hela länet. Skulle ha kommit för länge sen, men landstinget verkar villrådig om de ska anta optioner om gasdrift eller inte. Fn inget datum utsatt.

Skåne - Landskrona stad, Hässleholm, Österlen och Nordväst/ Bjäre, Örkelljunga, Klippan mfl. Besked väntas 4 november.

Stockholm - innerstaden. Besked i början av november.

Jan

Skåne hur det går här kan man väl undra. Veolia ligger nog inte säkert på österlenpaketet. I övrigt kan man inte sia något om.
I branschen 37 år

Ersa

Länstrafiken Jämtland upphandlar busstrafiken i Åre kommun.
Planerad tilldelning: 17 februari 2014
Planerad trafikstart: 14 december 2014
Centrala Buss kör trafiken idag via bl.a Danielssons, Svensson Saxvallen och Brunflo Buss. Mest tänkbara utmanare lär vara KR Trafik/Mittbuss. Frågan är om närbelägna Nettbuss i Trøndelag vill expandera över gränsen?

Ragunda som senast upphandlades samtidigt som Åre verkar inte vara ute samtidigt denna gång. Olika många optionsår?

Bussmicke

Hur har det gått med detta: ?
från SBH:

Östgötatrafiken:
Upphandlingen omfattar landsbygdstrafik i mellersta Östergötland med stationeringar i Nykil, Vikingstad, Björkfors och Kisa med totalt nio (9) Fordon fördelade på fyra (4) paket.
Trafikavtal tecknas med en giltighetstid om 2 (två) år till tidtabellskiftet i juni 2016.
(vinnare ej klart, nuvarande Nykils Buss mfl)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Borås och Värmland,  hur gick det med dessa överklaganden?
Vill minnas att Värmland också överklagasdes

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 05 januari 2014, 16:45:51 PM
Borås och Värmland,  hur gick det med dessa överklaganden?
Vill minnas att Värmland också överklagasdes

Bussmicke
www.bussmicke.se

Beträffande Borås Lokaltrafik har inget besked kommit ännu. Det förväntades före jul men BL:s ordförande gjorde bort sig genom att gå ut och säga att han hoppades att det kom först efter helgerna så att de inte skulle få helgerna förstörda genom att författa ett överklagande. Därmed klarlade han två saker: att han var säker på avslag och att han sätter sin egen ledighet framför sitt politiska uppdrag, som han märkligt nog ändå håller fast vid med näbbar och klor. Med en sådan ordförande behöver man inte leta argument för att kommunerna inte skall äga bussbolag - eller att politiker inte skall sköta bussbolag om man vill uttrycka det så.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Adrian Langemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2014, 17:12:38 PM
Beträffande Borås Lokaltrafik har inget besked kommit ännu. Det förväntades före jul men BL:s ordförande gjorde bort sig genom att gå ut och säga att han hoppades att det kom först efter helgerna så att de inte skulle få helgerna förstörda genom att författa ett överklagande. Därmed klarlade han två saker: att han var säker på avslag och att han sätter sin egen ledighet framför sitt politiska uppdrag, som han märkligt nog ändå håller fast vid med näbbar och klor. Med en sådan ordförande behöver man inte leta argument för att kommunerna inte skall äga bussbolag - eller att politiker inte skall sköta bussbolag om man vill uttrycka det så.

Vänta bara tills Borås också drabbas av kaos i trafiken på grund av ny entrepenör. Så länge som LOU/LUF existerar kommer bussbolag skötta av politiker att vara den enda tillåtna lösningen för att med säkerhet kunna undvika kaos.

Walter

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 januari 2014, 17:47:48 PM
Vänta bara tills Borås också drabbas av kaos i trafiken på grund av ny entrepenör. Så länge som LOU/LUF existerar kommer bussbolag skötta av politiker att vara den enda tillåtna lösningen för att med säkerhet kunna undvika kaos.

Vad säger att det blir kaos bara för att det blir ny entreprenör? De allra flesta byten löper mycket smidigt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 januari 2014, 17:47:48 PM
Vänta bara tills Borås också drabbas av kaos i trafiken på grund av ny entrepenör. Så länge som LOU/LUF existerar kommer bussbolag skötta av politiker att vara den enda tillåtna lösningen för att med säkerhet kunna undvika kaos.

När Veolia tog över efter Borås Lokaltrafik på regionlinjerna förlöpte det hela utan några som helst problem. Likaså när Nettbuss tog över på linje 100 till Göteborg efter Veolia. Så vilka fakta grundar du det på att Nobina inte skulle klara detta övertagande? Vilka kunskaper har du om förutsättningar för busstrafiken i Borås?


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 januari 2014, 17:47:48 PM
Vänta bara tills Borås också drabbas av kaos i trafiken på grund av ny entrepenör. Så länge som LOU/LUF existerar kommer bussbolag skötta av politiker att vara den enda tillåtna lösningen för att med säkerhet kunna undvika kaos.

Vi har varit med om flera operatörsbyten fram och tillbaka mellan kommunalt ägda och privat ägda bolag i Borås under de senaste 20 åren eller något sådant. I de allra flesta fall har det gått väldigt bra. Så det är lite svårt att se rent generella problem, åtminstone just här.

Däremot verkar det lite som att stadstrafiken i Borås ibland sköts på ett något märkligt sätt. Jag vet att det är politiskt explosivt att skriva så här och jag kommer säkert att få reaktioner från olika håll, men ändå: Det verkar finnas en del informell planering mellan Borås stads trafikplanering och operatören Borås Lokaltrafik vad gäller Borås stadstrafik.

Inget konstigt med det kanske, liknande kan finnas på många håll. Men problemet är att genvägarna man tar i besluten där inne i stadshuset i Borås har medfört att den formella vägen via Västtrafik (och tidigare Älvsborgstrafiken) ibland glömts bort lite väl länge och skötts med minsta möjliga ansträngning. Ungefär som att man inte förstått hur viktigt det är att de som ska publicera tidtabeller ges möjlighet att förstå logiken bakom trafiken. Det får bland annat till följd att även om trafiken blir bra planerad ur Borås stads perspektiv missar man den regionala översynen och nödvändiga samarbeten när det ska tas fram tidtabeller m m. Linje 2/4 i Borås är ett aktuellt sorgligt exempel på hur konstigt detta kan bli. Bra planerat i grunden, men eftersom kommunikationen helt enkelt inte fungerar alls mellan de som planerat trafiken och operatören å ena sidan och Västtrafiks tidtabellsplanering å den andra, blir det ändå väldigt svårt för resenärerna att med hjälp av en tidtabell eller reseplanerare att förstå hur det fungerar.

Dock vill jag kanske inte påstå att detta varit något jättestort problem totalt sett, men det har orsakat en del irritation och lett till onödigt krångliga tidtabeller, svårtillrättade felaktigheter och viss frustration. Både jag och Staffan och säkert några andra minns nog den sorgliga tidtabellen för linje 4 Almenäs/Getängen i slutet av 90-talet som fick en lång tradition av fel i tidtabellen som aldrig rättades till. Då verkade det också varit ganska mycket direktvägar mellan staden och BL och Älvsborgstrafiken verkade mest oförstående till hur det fungerade över huvud taget. Men som sagt, totalt sett vill jag nog inte att detta ska tillskrivas allt för stor politisk betydelse. Särskilt senaste åren har BL skött trafiken mycket bra och det ska dom ha beröm för.

I övrigt håller jag med om det Walter och Staffan skrivit som svar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 januari 2014, 19:14:41 PM
Både jag och Staffan och säkert några andra minns nog den sorgliga tidtabellen för linje 4 Almenäs/Getängen i slutet av 90-talet som fick en lång tradition av fel i tidtabellen som aldrig rättades till. Då verkade det också varit ganska mycket direktvägar mellan staden och BL och Älvsborgstrafiken verkade mest oförstående till hur det fungerade över huvud taget. Men som sagt, totalt sett vill jag nog inte att detta ska tillskrivas allt för stor politisk betydelse. Särskilt senaste åren har BL skött trafiken mycket bra och det ska dom ha beröm för.

I övrigt håller jag med om det Walter och Staffan skrivit som svar.

Och jag håller med dig. Jag vet ju inte om Nobina lyckas få Västtrafik att inse att de måste annonsera att det är bussen på linje 2 som fortsätter som linje 4 vid Husbondegatan men de har kanske en lite annan inställning till just det. BL har alltför ofta tyckt att tidtabellerna är Västtrafiks ansvar och de rår inte för vad som står - eller inte står - i dem.

Det där med linje 4 till Getängen/Almenäs var på Älvsborgstrafikens tid, alltså fram till 1999. Det var så att vissa turer på linje 4 gick till Getängen och vissa turer gick till Almenäs. Utom på sommaren då alla gick till Almenäs. Det var ju gott och väl men detta var mycket kryptiskt annonserat: i riktning mot Almenäs stod det att alla bussar går till Almenäs under vissa angivna datum. I tidtabellen i andra riktningen stod inget motsvarande.

Detta liksom att biljetten inte gällde för returresa (vilket den gjorde inom en timme) stod i år efter år med samma fel i den tryckta tidtabellen. Ingen ville ta ansvar för att det blev rättat. Älvsborgstrafiken menade nämligen att det stod rätt i den tryckta tabellen och att de allmänna resevillkor som stod på deras hemsida inte gällde. Borås Lokaltrafik menade att det var fel i den men att det inte gjorde något "för alla visste ju ändå vad som gällde".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Adrian Langemar

Citat från: Walter skrivet 05 januari 2014, 18:17:49 PM
Vad säger att det blir kaos bara för att det blir ny entreprenör? De allra flesta byten löper mycket smidigt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2014, 18:28:44 PM
När Veolia tog över efter Borås Lokaltrafik på regionlinjerna förlöpte det hela utan några som helst problem. Likaså när Nettbuss tog över på linje 100 till Göteborg efter Veolia. Så vilka fakta grundar du det på att Nobina inte skulle klara detta övertagande? Vilka kunskaper har du om förutsättningar för busstrafiken i Borås?
Jag grundar detta på det faktum att ett antal entrepenörsbyten på andra platser i landet har lett till stora problem för resenärerna. Jag ser ingen anledning till att risken skulle vara mindre just i Borås. Det är helt korrekt att de flesta byten löper mycket smidigt, men det innebär inte att det är värt att ta risken.

För övrigt skulle jag vilja ha en källa på Staffans påstående om BL:s ordförande.


Walter

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 januari 2014, 19:58:03 PM
Det är helt korrekt att de flesta byten löper mycket smidigt, men det innebär inte att det är värt att ta risken.


Tar man inte chansen vet man ju inte heller hur det går. Politiker kan inget om att driva busstrafik det är tjänstemännens sak och de samma ska ta fram underlag för politikernas beslut. Nästan överallt i Sverige är det andra driftsformer än kommunala bolag/förvaltningar dom utför trafiken och det tycker jag talar för sig.  Sedan fina det både för och nackdelar med privat resp. offentlig verksamhet men det får vi diskutera i en annan tråd.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 januari 2014, 19:58:03 PM
Jag grundar detta på det faktum att ett antal entrepenörsbyten på andra platser i landet har lett till stora problem för resenärerna. Jag ser ingen anledning till att risken skulle vara mindre just i Borås. Det är helt korrekt att de flesta byten löper mycket smidigt, men det innebär inte att det är värt att ta risken.

För övrigt skulle jag vilja ha en källa på Staffans påstående om BL:s ordförande.

Och eftersom de flesta byten löper smidigt så vad talar för att det inte skulle göra det i Borås. Nobina har ju stor erfarenhet att ta över trafiken och det var länge sedan nu de misslyckades.

Källan till BL:s ordförande är en artikel i Borås Tidning och du behöver inte tro mig om du inte vill.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2014, 22:44:18 PM
Och eftersom de flesta byten löper smidigt så vad talar för att det inte skulle göra det i Borås. Nobina har ju stor erfarenhet att ta över trafiken och det var länge sedan nu de misslyckades.

Källan till BL:s ordförande är en artikel i Borås Tidning och du behöver inte tro mig om du inte vill.

Nobina har en mycket stor erfarenhet från att ta över trafik!
Nobina vet säkert vad dem sysslar med när det gäller trafikövertagande  / Borås
Det finns med folk i Nobina som varit med förr i Boråsområdet redan nu som har kunskapen .
Jag har läst precis dessa rader i denna artikel som Staffan beskriver och kan intyga att det är så :)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss