Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 24 januari 2014, 08:07:05 AM

Låter som att det är själva utvärderingsmodellen rätten anser inte varit korrekt. Att man lagt lägst pris för ju inte alltid att man får uppdragen och den modell som använts i denna upphandling där man väger in kvalitetsaspekter får väl anses vara vanlig.

Det finns två möjliga varianter, antingen lägsta pris eller mest ekonomiskt fördelaktiga anbud, vilken man väljer måste vara klart redan då upphandlingen annonseras.

Den senare ger ju större risk för överprövningar, lägsta pris kan aldrig missförstås under förutsättning att alla uppfyllt skallkraven.
Västtrafik kommer högst troligt att överklaga till Kammarrätten, Nobina däremot har knappast talerätt.

Bussmicke

Oavsett hur utgången blir de närmaste dagarna är det väl knappast troligt att Nobina börjar köra i augusti?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 24 januari 2014, 10:25:28 AM
Oavsett hur utgången blir de närmaste dagarna är det väl knappast troligt att Nobina börjar köra i augusti?
Nej, västtrafik miste ju nu göra en direktupphandling av trafiken (om avtalet med BL inte kan förlängas)och BL är är väl närmast till hands då de har bussar att tillgå vilket Nobina inte lär ha. Fast det beror ju också på vilka krav som ställs i direktupphandlingen
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

När går fristen ut för en eventuell överklagande?

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Walter skrivet 26 januari 2014, 14:17:48 PM
Nej, västtrafik miste ju nu göra en direktupphandling av trafiken (om avtalet med BL inte kan förlängas)och BL är är väl närmast till hands då de har bussar att tillgå vilket Nobina inte lär ha. Fast det beror ju också på vilka krav som ställs i direktupphandlingen
Nobina har väl en hel höga med bussar i Dalarna som kan köras i Borås. Kraven på bussar i en direktupphandling brukar inte vara så omfattande.
I branschen 37 år

virtual1

Citat från: Jan skrivet 27 januari 2014, 06:14:53 AM
Nobina har väl en hel höga med bussar i Dalarna som kan köras i Borås. Kraven på bussar i en direktupphandling brukar inte vara så omfattande.

Fast om man kommer köra kvar i Dalarna tills en ny upphandling sker så finns de ju inte som alternativ...

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 28 januari 2014, 15:48:03 PM
Fast om man kommer köra kvar i Dalarna tills en ny upphandling sker så finns de ju inte som alternativ...

Bussarna är väl det minsta problemet i Borås eftersom bussarna redan finns här. I den nu av domstolen underkända upphandlingen fanns dessutom kravet att den nye entreprenören skulle ta över Borås Lokaltrafiks samtliga bussar (utom fem små Neoplan Centroliner som skulle blivit utan uppdrag). Något alltså Nobina torde ha varit beredda på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2014, 17:09:45 PM
Bussarna är väl det minsta problemet i Borås eftersom bussarna redan finns här. I den nu av domstolen underkända upphandlingen fanns dessutom kravet att den nye entreprenören skulle ta över Borås Lokaltrafiks samtliga bussar (utom fem små Neoplan Centroliner som skulle blivit utan uppdrag). Något alltså Nobina torde ha varit beredda på.

Fast gör man en direktupphandling behöver man ju inte nödvändigtvis ställa övertagande krav på den nya entreprenören men det får väl dock anses troligt. Sedan blir väl detta en fråga med politik inblandad. Dvs vågar västtrafik direktupphandla någon annan än BL?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 28 januari 2014, 17:28:15 PM
Fast gör man en direktupphandling behöver man ju inte nödvändigtvis ställa övertagande krav på den nya entreprenören men det får väl dock anses troligt. Sedan blir väl detta en fråga med politik inblandad. Dvs vågar västtrafik direktupphandla någon annan än BL?

Inte nödvändigtvis men det är ju rimligt att man ställer detta krav. Om inte annat så för att inte Borås kommun kommer att bryta sig ur Västtrafik och sköta tätortstrafiken i egen regi à la Karlstad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2014, 17:32:11 PM
Inte nödvändigtvis men det är ju rimligt att man ställer detta krav. Om inte annat så för att inte Borås kommun kommer att bryta sig ur Västtrafik och sköta tätortstrafiken i egen regi à la Karlstad.

Just med tanke på bussarna som ju ska tas över av vinnaren i en eventuellt ny upphandling är det troligaste att BL kör vidare till dess en ny upphandling är avslutad alternativt en annan dom kommit.

Ingen lär vara intresserad av att ta över ett gäng bussar för att köra två år och BL kan knappast ha ekonomiska möjligheter att ha bussarna stående för fäfot i två år

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Leyland

I går annonserades upphandling av tätortstrafiken i Piteå, avtalsperiod 2015-01-01 - 2017-12-31.


Bussmicke

Citat från: Leyland skrivet 21 februari 2014, 14:05:13 PM
I går annonserades upphandling av tätortstrafiken i Piteå, avtalsperiod 2015-01-01 - 2017-12-31.

Varför så kort tid?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

SL E21 innehåller visserligen mestadels spårvagnar, men kanske intressant ändå?
Resultat väntas den 29 april 2014:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=37035

Kan Keolis, som nyligen tagit hem den ordinarie busstrafiken, överraska med ett vinnande bud?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2014, 22:02:43 PM
SL E21 innehåller visserligen mestadels spårvagnar, men kanske intressant ändå?
Resultat väntas den 29 april 2014:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=37035

Kan Keolis, som nyligen tagit hem den ordinarie busstrafiken, överraska med ett vinnande bud?

Det verkar väl ganska osannolikt?  Mer troligt är ju isf SSS (om man har ekonomiska muskler) eller givetvis Arriva.
Som underdog garderar jag med Veolia.