Från en svunnen tid del. 6

Startat av Peter Öden, 05 april 2013, 19:36:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Peter Öden



Hej !

Råkade trycka på fel knapp i hastigheten. Bilden föreställer SJ 0001 i Finspång på 70-talet då det begav sig.
Bussen finns ju bevarad som museibuss i Östergötland.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

#2
Det ser ut att vara en kraftfull buss, men skenet bedrar. Under skalet finns undermotoriserade chassit Volvo B715! Ohyggligt svag.

Ronald M. Jannesson

Härlig kaross att se på iaf. I Göteborgsområdet fanns väl en likadan kaross på 400-serien men med BF76-chassie?? ???

Mats Karlsson

Ja, nr 0266-0510 hade Scania-Vabis BF76-chassi. Dessa var det mera drag i! Volvo-bussarna hade nr 0001-0083 och 0246-0265.

Björn Forslund

Jag har undrat över varför Volvo inte gjorde motsvarande chassi med den kraftfullare D96 maskinen.

Ingwar Åfeldt

Tack för en mycket nostalgisk bild! Jag körde ofta på linjen mellan Linköping och Finspång i början av 70-talet. Jag hade dock aldrig tillfälle att köra just 0001, den första av de mopeder SJ hade. Moped ju var det öknamn de hade just p g a sina svaga motorer. Vi hade några av dem i Linköping. Linjen till Finspång var rätt trevlig att köra, med en skaplig rast i Finspång.

M v h
Ingwar

S Svensson

Stod några år i garage i Gnosjö.

Greger Larsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 april 2013, 21:07:17 PM
Ja, nr 0266-0510 hade Scania-Vabis BF76-chassi. Dessa var det mera drag i! Volvo-bussarna hade nr 0001-0083 och 0246-0265.
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 april 2013, 18:46:28 PM
Jag har undrat över varför Volvo inte gjorde motsvarande chassi med den kraftfullare D96 maskinen.

Fast att jämföra B715 / BF76 är väl inte helt relevant då det förstnämnda var ett lättare/billigare chassi. För det tyngre bussarna valde Volvo att lägga krutet på mittmotorbussen, vilket så småningom skulle visa sig lyckosamt. (Även om det tog något decennium att övertyga kunderna..).
Scania-Vabis motsvarighet till B715/B57 får man väl säga var BF56:an.

S Svensson

När jag gick igenom SJ bussanskaffning så finns det en artikel i Järnvägsteknik om detta.
På mig verkar det inte soom om 1964 års anskaffning var genomtänkt.  Jag har intrycket att B635 chassiet var starkare. Nu var sth kanske 60 km/h ännu men frågan är varför blev det 71518 ?

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 april 2013, 09:43:29 AM
Fast att jämföra B715 / BF76 är väl inte helt relevant då det förstnämnda var ett lättare/billigare chassi. För det tyngre bussarna valde Volvo att lägga krutet på mittmotorbussen, vilket så småningom skulle visa sig lyckosamt. (Även om det tog något decennium att övertyga kunderna..).
Scania-Vabis motsvarighet till B715/B57 får man väl säga var BF56:an.
Nja, B715 var faktiskt ett "tungt" chassi, helt i klass med t.ex. Scania-Vabis CF65, när det kom 1962. CF65 hade 10-liters sugmotor på 165 hk och B715 fick 7-litersmotor med turbo på 150 hk. Volvo trodde att det skulle räcka. Dels var B715 först och främst tänkt som stadsbuss och dels ville man inte ha en för tung motor där fram. Att B715 sedan kom att användas som linjevagn parallellt med nykomlingen Scania-Vabis BF76 från år 1963 är en annan historia. Ser man på leveranserna till SJ inför högertrafikinförandet, så hade B715 och BF76 med SKV-kaross ungefär samma tjänstevikt drygt 8 ton(BF76 var lite tyngre pga tyngre motor), men samma totalvikt ca 14 ton. Den något högre tjänstevikten hos Scanian kompenserades med något färre stående passagerare. Bussarna spelade alltså i samma division. Apropå BF56, så var det inte många som beställde denna pga den svagare 8-litersmotorn på 140 hk, när exakt samma buss, men med 190 hk motor fanns att tillgå. Volvo borde ha satsat på en TD96 på 195 hk i B715!

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 07 april 2013, 10:24:49 AM
När jag gick igenom SJ bussanskaffning så finns det en artikel i Järnvägsteknik om detta.
På mig verkar det inte soom om 1964 års anskaffning var genomtänkt.  Jag har intrycket att B635 chassiet var starkare. Nu var sth kanske 60 km/h ännu men frågan är varför blev det 71518 ?
B715 hade insteg framför framaxeln och ansågs på så sätt som en modernare buss B635 och samtidigt en enklare buss än mittmotorbussen. Tidigare hade SJ köpt B655 och B635 med 150 hk sugmotorer, så man trodde nog att en 7-liters turbomotor på 150 hk skulle vara likvärdig. Samma effekt, men insteg framför framaxeln! Nu var det ju inte riktigt så, så därför föll stora beställningar på Scania-Vabis i stället, ända tills B58 med turbomotor på 210 hk presenterades.

Björn Forslund

SJ hade ju innan B715 köpt många "pannkakor" med D96 motorer. Det var nog helt enkelt så att B715 köptes pga högeromläggningen då den enkelt kunde förses med provisorisk vänsterdörr bakom framaxeln. Detta var ju svårare på mittmotorchassin pga motorns placering.

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 april 2013, 11:52:40 AM
SJ hade ju innan B715 köpt många "pannkakor" med D96 motorer. Det var nog helt enkelt så att B715 köptes pga högeromläggningen då den enkelt kunde förses med provisorisk vänsterdörr bakom framaxeln. Detta var ju svårare på mittmotorchassin pga motorns placering.
Det låter som en tänkbar förklaring! Sedan var väl mittmotchassit B655 inte så omtyckt med alla dess problem. B755 blev inte så mycket bättre. Inte förrän B58 kom blev det ett bättre chassi med luftfjädring m.m.

Krille

Är garagemiljön på bilden bevarad?