Biljettköp måste för barnvagnar i Slussen

Startat av Camilla, 09 mars 2013, 14:10:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Camilla skrivet 11 mars 2013, 21:06:21 PM
Jag är inte så insatt i hur det funkar med Katarina hissen  nu för tiden men förr vet jag att man kunde åk med den från bussterminalen  upp till övre Slussen.

Katarinahissen har varit ur drift sedan början av 2010. Våren 2011 meddelades att man inte har för avsikt att åter ta den i drift.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Camilla

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2013, 21:16:41 PM
Katarinahissen har varit ur drift sedan början av 2010. Våren 2011 meddelades att man inte har för avsikt att åter ta den i drift.

Där ser man för det hade jag ingen aning om fast jag bor så nära staden

ML-buss

Full avgift på både vuxen och barnvagn.  Helt galet det där gratisåkandet. Som tar upp en massa plats och tar onödigt lång tid vid på och avstigning. För att sen ändå bara åka 1 hållplats😡. Det finns väl en anledning varför det finns hjul på en barnvagn ? Inte e det för att den skall släpas in och ut ur bussarna dagligen.

Jonas1968

Citat från: Camilla skrivet 11 mars 2013, 21:06:21 PM
Jag är inte så insatt i hur det funkar med Katarina hissen  nu för tiden men förr vet jag att man kunde åk med den från bussterminalen  upp till övre Slussen.
Katarinahissen är tyvärr tagen ur drift och någon ny kommer först efter det att Slussens ombyggnad är klar.

JDS

Katarinahissen var inte heller gratis... Men man kan ändå köra barnvagn t ex från Mosebacke torg till valfri hållplats i Slussen-terminalen utan att gå i trappor så man har aldrig behövt åka hiss.

Danne B.

Varför är det egentligen gratis? Varför inte helt enkelt ha ett regelverk som säger att om man är förhindrad att visa/lösa biljett hos chauffören ska man se till att ha giltigt färdbevis ordnat redan innan påstigning? SMS-biljett, månadskort osv osv...! På t.ex. Waxholmsbolagets båtar åligger det passagerarna att själva se till att dom har giltigt färdbevis, antingen genom förköpt kort eller genom betalning ombord. Visering sker sedan vid landgången. Jag har inget minne av att jag när jag jobbade ombord skulle släppt av någon med barnvagn som inte köpt biljett, så helt omöjligt verkar det ju inte vara...

Märklig särbehandling detta dessutom... Kvinnan i artikeln påstår sig ju tillhöra en "mamma-grupp" i Nacka, så bevisligen (om hon nu inte tar taxi eller bil in till Slussen för att besöka bussterminalen...) åker hon ju buss regelbundet dit eftersom hon anser att det nu uppstått ett problem. Varför då inte betala för sig på bussen som alla andra är tvungna att göra? Eller om det nu är omöjligt så finns det ju, enligt artikeln, en ganska enkel (om)väg att gå för att komma dit hon vill.

//Danne

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 15 mars 2013, 22:24:46 PM
Varför är det egentligen gratis? Varför inte helt enkelt ha ett regelverk som säger att om man är förhindrad att visa/lösa biljett hos chauffören ska man se till att ha giltigt färdbevis ordnat redan innan påstigning? SMS-biljett, månadskort osv osv...! //Danne

Exakt hur skulle man "ha giltigt färdbevis ordnat" när man klev på en buss då? Skulle man kanske först gå till Pressbyrån och köpa en remsa, och sen till tunnelbanan och få den stämplad? Nej, det låter ganska stökigt faktiskt. Den möjligheten fanns inte.

Jonas1968

Citat från: Danne B. skrivet 15 mars 2013, 22:24:46 PM
Varför är det egentligen gratis? Varför inte helt enkelt ha ett regelverk som säger att om man är förhindrad att visa/lösa biljett hos chauffören ska man se till att ha giltigt färdbevis ordnat redan innan påstigning? SMS-biljett, månadskort osv osv...! På t.ex. Waxholmsbolagets båtar åligger det passagerarna att själva se till att dom har giltigt färdbevis, antingen genom förköpt kort eller genom betalning ombord. Visering sker sedan vid landgången. Jag har inget minne av att jag när jag jobbade ombord skulle släppt av någon med barnvagn som inte köpt biljett, så helt omöjligt verkar det ju inte vara...

Märklig särbehandling detta dessutom... Kvinnan i artikeln påstår sig ju tillhöra en "mamma-grupp" i Nacka, så bevisligen (om hon nu inte tar taxi eller bil in till Slussen för att besöka bussterminalen...) åker hon ju buss regelbundet dit eftersom hon anser att det nu uppstått ett problem. Varför då inte betala för sig på bussen som alla andra är tvungna att göra? Eller om det nu är omöjligt så finns det ju, enligt artikeln, en ganska enkel (om)väg att gå för att komma dit hon vill.

//Danne
Regeln tillkom ju för att man inte skulle behöva lämna sitt barn obevakat medan man pressade sig fram i en kanske i det närmaste fullsatt buss för att visa sitt kort eller få sim remsa stämplad. Du får ju också komma ihåg att SMS biljetter inte ens var påtänkta då regeln infördes. Jag misstänker att SMS inte existerade över huvud taget då fasta försäljningsställen finns ju inte vid alla hållplatser, speciellt inte ute på landsbygden. På Waxholmsbolagets båtar är det nog lättare att ha barnvagnen med sig då man betalar än vad det är på en buss.

Ted Selander

I en närbekant stad, Jönköping, har man löst frågan på småländskt vis. Det är inte gratis, och ingen behöver lämna sin telning obevakad. Lösningen heter barnvagnsförarkort, kostar 250 kr och gäller ett helt år. Kortet är av papper och behöver inte valideras i kortläsare, eller hållas upp i luften för medpassagerare. Barnvagnen ska innehålla barn, vid tomkörning tas avgift ut för såväl förare som vagn.

Ersa

Det är nog första gången jag ser ordet "tomkörning" handla om barnvagnar.  ;D

Danne B.

Citat från: JDS skrivet 15 mars 2013, 23:51:13 PM
Exakt hur skulle man "ha giltigt färdbevis ordnat" när man klev på en buss då? Skulle man kanske först gå till Pressbyrån och köpa en remsa, och sen till tunnelbanan och få den stämplad? Nej, det låter ganska stökigt faktiskt. Den möjligheten fanns inte.

Som jag skrev, månadskort, sms-biljett... Om det fungerar för folk utan barnvagn så fungerar det väl för folk med barnvagn...? Där jag bor t.ex. finns ingen kiosk att handla biljett i, så behöver jag åka buss härifrån måste jag, eftersom kontanter upphört, se till att lösa det på annat vis. Annars kommer jag inte med bussen. Varför gäller inte samma sak om man har barnvagn?

//Danne

Danne B.

Citat från: Jonas1968 skrivet 16 mars 2013, 01:35:03 AM
Regeln tillkom ju för att man inte skulle behöva lämna sitt barn obevakat medan man pressade sig fram i en kanske i det närmaste fullsatt buss för att visa sitt kort eller få sim remsa stämplad. Du får ju också komma ihåg att SMS biljetter inte ens var påtänkta då regeln infördes. Jag misstänker att SMS inte existerade över huvud taget då fasta försäljningsställen finns ju inte vid alla hållplatser, speciellt inte ute på landsbygden. På Waxholmsbolagets båtar är det nog lättare att ha barnvagnen med sig då man betalar än vad det är på en buss.

Jag är fullt medveten om varför regeln infördes, men varför lever den kvar? Idag finns ju SMS-biljetter t.ex. och som jag skrev till JDS här ovanför så måste ju t.ex. jag lösa biljett på något vis om jag ska åka buss hemifrån, för här finns ingen kiosk eller liknande. Samma regler borde gälla folk med barnvagn! Dom kan för all del, av praktiska skäl, vara befriade från att visa biljetten för chauffören men dom bör ändå vara tvungna att inneha den på ett eller annat vis.

Det är helt säkert lättare på en båt, men principen är vad jag är ute efter, dvs att ansvaret ligger på resenären. Åker man buss/båt/tunnelbana så ska man ha giltigt färdbevis, oavsett om man är tvungen att visa upp det eller inte.

//Danne

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 16 mars 2013, 08:35:46 AM
Som jag skrev, månadskort, sms-biljett... Om det fungerar för folk utan barnvagn så fungerar det väl för folk med barnvagn...? Där jag bor t.ex. finns ingen kiosk att handla biljett i, så behöver jag åka buss härifrån måste jag, eftersom kontanter upphört, se till att lösa det på annat vis. Annars kommer jag inte med bussen. Varför gäller inte samma sak om man har barnvagn?

//Danne

Det går ju precis lika dåligt om du har månadsbiljett, den ska blippas framme hos föraren och det kan du inte göra utan att lämna vagnen. Så det är helt enkelt den valda viseringslösningen som har den här egenskapen inbyggd!

Danne B.

Citat från: JDS skrivet 16 mars 2013, 09:48:05 AM
Det går ju precis lika dåligt om du har månadsbiljett, den ska blippas framme hos föraren och det kan du inte göra utan att lämna vagnen. Så det är helt enkelt den valda viseringslösningen som har den här egenskapen inbyggd!

Nej, jag tror det går alldeles utmärkt. Vid t.ex. en kontroll kan kontrollanter kontrollera att personen har ett giltigt färdbevis (i form av t.ex. månadskort eller SMS-biljett) även om det inte "blippats" framme hos chauffören. Var ligger problemet? Att folk med barnvagn inte kan köpa månadskort eller skicka SMS har jag svårt att tro.

//Danne

Lung To

Och nu när remsorna skall försvinna man kunde installera en till kortläsare vid mittendörrarna där man kan blippa med även med laddningsbara accesskort samt övriga kort och sen utöka kontrollerna.