Swebus Alingsås

Startat av 1896, 06 mars 2013, 19:12:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Har ytterligare en vagnlista, denna gällande Alingsås, daterad 900227, det intressanta här är att GDG före samanslagningen med SJ-buss vann mer trafik i området, varför fordonsparken utökats jämfört med vagnlistor från -80 talet:

Följande fordon fanns i Alingsås 900227, i kalkyl nr:

2625  53,4
1729  57,6  Från Leksand
1732  56,3  Från Kungälv 12,3
1733  57,6
1930  56,3  Från Kungälv 12,3
1933  56,3
1934  56,3  Från Kungälv 12,3
1938  57,6
1083  57,6
1174  56,3
1280  57,6
1281  57,6
2281  53,4  Från Sandviken
1390  56,3
1391  56,3
1468  57,6
2483  53,4
1588  57,6
1599  56,3
1560  57,6
1779  57,6  Från Avesta
2789  53,4
1899  56,3
1868  57,6  Från Borlänge
2992  56,3
2993  56,3

Senare kom ju också 1026/0541.

Bussarna från Kungälv tycks ha kommit tidigare än bussarna från Dalarna om man tittar i Vagnlistor från -80 talet, så att säga exakt hur många fordon man utökade med är svårt, dock var det ju fler bussar som kom ner från Dalarna än dessa tre som stationerats i Alingsås.

Jonas Gustafsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2013, 19:12:06 PM
Har ytterligare en vagnlista, denna gällande Alingsås, daterad 900227, det intressanta här är att GDG före samanslagningen med SJ-buss vann mer trafik i området, varför fordonsparken utökats jämfört med vagnlistor från -80 talet:

Följande fordon fanns i Alingsås 900227, i kalkyl nr:

2625  53,4
1729  57,6  Från Leksand
1732  56,3  Från Kungälv 12,3
1733  57,6
1930  56,3  Från Kungälv 12,3
1933  56,3
1934  56,3  Från Kungälv 12,3
1938  57,6
1083  57,6
1174  56,3
1280  57,6
1281  57,6
2281  53,4  Från Sandviken
1390  56,3
1391  56,3
1468  57,6
2483  53,4
1588  57,6
1599  56,3
1560  57,6
1779  57,6  Från Avesta
2789  53,4
1899  56,3
1868  57,6  Från Borlänge
2992  56,3
2993  56,3

Senare kom ju också 1026/0541.

Bussarna från Kungälv tycks ha kommit tidigare än bussarna från Dalarna om man tittar i Vagnlistor från -80 talet, så att säga exakt hur många fordon man utökade med är svårt, dock var det ju fler bussar som kom ner från Dalarna än dessa tre som stationerats i Alingsås.

Intressant! Antar att 56, 3 = Älvsborgstrafiken, 57,6 =GL och 53,4 = beställning.

Följande bussar hade Swebus stationerade i Alingsås 1993-01-28:

730 =GL Alingsås stad
708 = Älvsborgstrafiken
709 = GL
745 = beställning

GDG-nummer inom parentes.

0192(1280) 730
0193(1281) 730
0236(1468) 709
0297(1588) 709
0312(2483) 709
0328(1560) 709
0336(1599) 708
0398(1779) 709
0403(1784) 709
0472(1868) 709
0480(1899) 708
0536(2992) 709
0537(2993) 708
0541(1026) 709
1955 709
1998 709 (Sollebrunn)
2216 709 Från Gbg 930104
2217 709 (Floda)
2218 709 Från Gbg 930104
2219 709 (Floda)
2305 709
2343 709 (Sollebrunn)
2436 708
2582 708 från Gbg 9208
2612 708 från Gbg 930101
2661 709 från Gbg 9208
2696 708
2822 708 (Sollebrunn)
2848 709 till salu
3198 709 (Floda)
3199 709 (Floda)
3209 745
3218 709
3228 709 (Floda)
3229 709 (Floda)
3230 709
3231 709
3232 709
3254 709
3255 708

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

1896

Jaha, då hade man utökat ytterligare då, men det vore intressant med en siffra på hur många fordon GDG utökade med före samanslagningen med SJ buss.  :)

Jonas Gustafsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2013, 23:00:04 PM
Jaha, då hade man utökat ytterligare då, men det vore intressant med en siffra på hur många fordon GDG utökade med före samanslagningen med SJ buss.  :)

Utökningen mellan 90 och 93 förklaras till viss del med att Lerumstrafiken (som kördes av SJ Buss innan sammanslagningen) lades under Alingsås.
Swebus Alingsås tillhörde f.ö. formellt i sin tur Borås under början av 90-talet.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

1989 juni lades SJ Sollebrunnstrafik under Göteborg, dit även Stenungsund lades.Sedan GDG och SJ blev Swebus lades Stenkullebussarna och Sollebrunn till Alingsås där en ny verkstad nu fanns. Stenungsund  flyttades till Kungälv.

Till GDG Alingsås lades även linje 614 från SJ. Trafiken avkortades Göteborg-Hindås och kördes enbart Hindås-Alingsås. Kända bussar som gick där var 1607 senare 1601 och 1956.

Det var två förare som tjänstgjorde där. Problemet var att då de var borta som erfordrades det vikarie. Tyvärr ställde detta till problem även på annat sätt. Det blev både rättegång om stöld och osant intygande.Det var en förare från Göteborg som en gång körde och detta tyckte inte den andra vikarien om och denne polisanmälde för vårdslöshet i trafik och smitning. Senare förstod polis att det inte stod rätt till. Husrannsakan gjordes och Göteborgsvikarien frikändes och hos den ordinarie vikarien gjordes beslag.