Veolia Transport försäljning

Startat av S Svensson, 16 februari 2013, 21:30:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2013, 14:12:19 PM
Vill man väga in kvalitet i upphandlingen måste man tydligt ange hur denna beräknas. Det är svårt att göra så därför blir det tyvärr alltför ofta så att det bara är priset som är avgörande. Men det är precis som du skriver inget som tvingar den som gör en offentlig upphandling att göra så.

Fast i den här branschen tror jag inte så mycket på kvalitetsavtal - i bemärkelsen att anbudsgivaren ska lova saker till höger och vänster och att man ska välja anbud efter det. Bättre att ha kvalitetskraven i avtalet (men att man får relativt stor frihet hur exakt man löser vissa saker) och sedan ha ganska kraftiga incitament för ökat resande, respektive viten för bristande kundnöjdhet, punktlighet och inställda turer etc. Egentligen precis som den hårt kritiserade upphandlingen i Stockholm nyligen (E20). Möjligen kunde man ha kompletterat med lite högre krav på fordonen.

Upphandlingssystem kan nog aldrig garderas sig för att en operatör misslyckas vid trafikstart, eller missköter avtalen. Men man kan som i E20 göra det omöjligt att fortsätta bedriva avtalet i längden utan att uppnå vissa kvalitetskrav.

Vad man däremot kan göra är väl att ställa höga krav och att ha god kontroll på att det bolag som ska ta över ett trafikområde verkligen har koll på allt innan trafikstart.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 mars 2013, 20:25:03 PM
Mitt önske senario är att Nobina tar över Veolia, och att man vidare ser över Nobinas ägandeform.  8)

Låt oss hypotetiskt säga att ditt önskescenario inträffar.
Svenska staten lägger stora skattemedel på att köpa upp hela Nobinakoncernen, Veolia Transport Sverige AB samt People Travel Group AB och integrerar all verksamhet. Därefter försöker detta statliga bolag att lägga anbud på linjetrafik runtom Norden, samt långväga trafik i egen regi med varumärket Swebus, samt kanske beställningstrafik genom att låta FACC byta namn till AB Linjebuss.

Därefter läser du noga igenom denna artikel från gårdagens SvD Näringsliv?
http://www.svd.se/naringsliv/giganterna-som-styr-sveriges-kollektivtrafik_7985768.svd

Hur ska "ditt" nya Nobina med sin statliga ägarbild på något seriöst vis kunna konkurrera med norska Nettbuss, tyska Arriva och franska Keolis varav några av dem gärna lägger underbud? Den svenska staten kan helt enkelt inte matcha dessa andra rika staters ekonomi, för den svenska staten (läs: de svenska skattebetalarna) har inte råd att skjuta till kapital till avtal som vunnits pga för låg anbudsnivå, likt SL:s E20.

1896

Svaret är lika enkelt som självklart, Scenariot förutsätter att det blir slut på dessa pajasfasoner med upphandlingar.  :)

(Gud förbjude att namnet Linjebuss återanvänds.)  8)

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 mars 2013, 10:53:14 AM
Svaret är lika enkelt som självklart, Scenariot förutsätter att det blir slut på dessa pajasfasoner med upphandlingar.  :)

(Gud förbjude att namnet Linjebuss återanvänds.)  8)

1: Hur de Regionala Kollektrafikmyndigheterna väljer att upphandla eller köra i egen regi har ju staten inget med att göra. Det beslutas på landstingsnivå.

2: Nej, just ja. Ditt scenario gällde ju enbart SJ Buss/Swebus/Nobina. Inga andra större svenska företag fick väl lov att existera...

1896

Citat från: Ersa skrivet 13 mars 2013, 12:03:29 PM
1: Hur de Regionala Kollektrafikmyndigheterna väljer att upphandla eller köra i egen regi har ju staten inget med att göra. Det beslutas på landstingsnivå.

2: Nej, just ja. Ditt scenario gällde ju enbart SJ Buss/Swebus/Nobina. Inga andra större svenska företag fick väl lov att existera...


Det måste till riksdagsbeslut om hur framtidens kollektivtrafik ska förändras och bedrivas utan upphandlingar.

Vad gäller Linjebuss, så har jag hämdmotiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 mars 2013, 17:41:16 PM

Det måste till riksdagsbeslut om hur framtidens kollektivtrafik ska förändras och bedrivas utan upphandlingar.

Vad gäller Linjebuss, så har jag hämdmotiv.

Och idag är ju inte ens Vänstern för återgång till denna modell

Walter

Och det krävs väl beslut på EU nivå då upphandlingsreglerna väl är EU-direktiv?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

admin

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 mars 2013, 17:41:16 PM
Vad gäller Linjebuss, så har jag hämdmotiv.

Det där var nog en ny lägstanivå vi inte sett till på länge, och då tråden redan glidit från sitt ursprungliga ämne låses den härmed. Nya trådar i ämnet får givetvis öppnas i i framtiden om det sker förändringar med t.ex Veolias svenska kollektivtrafikverksamhet.