Veolia Transport försäljning

Startat av S Svensson, 16 februari 2013, 21:30:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Varför skulle staten lägga sig i och köpa delar av privata bolag? Det är ju som att gå tillbaka i tiden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

MrH

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Staten har väl förhoppningsvis vettigare saker att fördela skattepengar på än att äga bussbolag..... finns ingen som helst anledning!

/MrH

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Majoriteten av partierna verkar vara överens att det inte är statens uppgift att lösa problem på den privata marknaden. Staten skulle kunna rycka in om t.ex massarbetslöshet hotar specifika orter, men sådant existerar ju inte alls i kollektivtrafikbranschen. Går ett bolag tillbaka eller i konkurs, så tar ett annat bolag över och kör vidare efter upphandling. Så antalet arbetstagare förblir i ungefär samma antal oavsett vilken operatör som kör, och vem som äger operatören.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 mars 2013, 22:06:24 PM
Man sålde ju Ramkvilla buss också, men om nu bolaget är till salu, då skulle väl tex staten kunna köpa den Svenska delen och sedan fördela dom olika verksamheterna till lämpliga statliga bolag.

Försäljningen av just Ramkvilla var ju strategisk eftersom man enbart har kvar ett par beställningsbussar i Kronoberg efter upphandlingen, Nilsbuss är en bättre ägare då och själva varumärket var värt en hel del.

1896

Hade jag skrivit Nobina, så hade ni protesterat mot det också.  ;D

Både Telia och Vattenfall tycks ju vara bra på att göra dåliga affärer, så varför skulle inte Vattenfall kunna köpa Veolias Sverige del, och sedan föra över trafikdivisionen till SJ, men det kanske bara är trafikdelen som är till salu ? Då får väl SJ investera direkt då. Allt bussfolk i Sverige verkar ju vara emot den offentliga kakan, vad gäller busstrafik, kan inga procentsatser, men det finns ju bara ett fåtal kommunala bussbolag kvar, vore det då så fel om staten hade en liten del igen ? Tror nog att det kunde vara bra för utvecklingen.  :)

Walter

Varken SJ eller i synnerhet Vattenfall skall äga bolag som konkurrerar på andra områden än de själva hanterar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

1896

Citat från: Walter skrivet 11 mars 2013, 10:23:36 AM
Varken SJ eller i synnerhet Vattenfall skall äga bolag som konkurrerar på andra områden än de själva hanterar.

SJ sysslar väl med persontransporter mig veterligt, och man har ju ägt bussbolag förr ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 mars 2013, 14:34:33 PM
SJ sysslar väl med persontransporter mig veterligt, och man har ju ägt bussbolag förr ?  ???

SJ AB:s uppdrag är att ägna sig åt persontransporter på järnväg. SJ AB har aldrig ägt något bussbolag. Gamla affärsverket Statens järnvägar gjorde det (förutom egen busstrafik även GDG och majoriteten av Billingens Trafik AB) men detta upphörde från och med 1 januari 2001. SJ AB är bara ett av de sex aktiebolag och ett affärsverk som utkristalliserades ur gamla affärsverket.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 mars 2013, 14:34:33 PM
SJ sysslar väl med persontransporter mig veterligt, och man har ju ägt bussbolag förr ?  ???

Det roliga är inte att du föreslår de utan att du på allvar verkar tro att de skulle vara realistiskt

yngrot

Jisses amalia vilka ideer som dyker upp..  Däremot är det ju andra statliga ägare inblandade i Sverige  ex Nettbuss   , DB  som väl oxå ägs av Tyska staten om jag inte är helt ute och cyklar??   Nobina har väl oxå statliga ägare ??

I Sverige finns snart inga svenska bolag kvar de försvinner upp i de stora drakarna som lägger bud överallt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Nettbuss, Arriva, Keolia och Veolia har alla statliga ägare mer eller mindre långt bakom sig.

Bland de kvarstående Svenskägda bolagen är det ju Bergkvarabuss och Björksgruppen/KR Trafik som är hyfsat stora.

Nobina har till stor del utländskt ägande men inga stater med ägarinflytande.

1896

Vet inte vad som är mest skrämmande, att ni inte vill se en statlig aktör, eller att ni har accepterat upphandlingssystemet med den/dom försämringar/privatiseringar det medfört.

Mitt önske senario är att Nobina tar över Veolia, och att man vidare ser över Nobinas ägandeform.  8)

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 mars 2013, 20:25:03 PM
Vet inte vad som är mest skrämmande, att ni inte vill se en statlig aktör, eller att ni har accepterat upphandlingssystemet med den/dom försämringar/privatiseringar det medfört.

Mitt önske senario är att Nobina tar över Veolia, och att man vidare ser över Nobinas ägandeform.  8)

En statlig ägd aktör och upphandlingssystemet är ju två helt skilda saker. Även om det funnits ett statligt bussbolag hade detta bolag ändå inte kunnat upphandlat sig in i t.ex Skellefteå, Uppsala eller Västmanlands län där kommunala och landstingsägda bolag kör i egen regi.

Saken är även den att du inte vill se några brister med trafik i egen regi, utan du väljer bara att se bristerna i upphandlingssystemet. Men båda system har för- och nackdelar. De största nackdelarna med trafik i egen regi är att verksamheten är svår att få kostnadseffektiv, samt att bolagen tvingas upphandla t.ex sina fordonsköp till lägsta pris. T.ex tvingas köpa Neoplan...

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2013, 20:35:58 PM
En statlig ägd aktör och upphandlingssystemet är ju två helt skilda saker. Även om det funnits ett statligt bussbolag hade detta bolag ändå inte kunnat upphandlat sig in i t.ex Skellefteå, Uppsala eller Västmanlands län där kommunala och landstingsägda bolag kör i egen regi.

Saken är även den att du inte vill se några brister med trafik i egen regi, utan du väljer bara att se bristerna i upphandlingssystemet. Men båda system har för- och nackdelar. De största nackdelarna med trafik i egen regi är att verksamheten är svår att få kostnadseffektiv, samt att bolagen tvingas upphandla t.ex sina fordonsköp till lägsta pris. T.ex tvingas köpa Neoplan...

Finns inget som tvingar kommunerna eller deras bolag att upphandla till lägsta pris utan det är något man väljer när man skriver förfrågningsunderlaget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: BSB101 skrivet 12 mars 2013, 13:42:33 PM
Finns inget som tvingar kommunerna eller deras bolag att upphandla till lägsta pris utan det är något man väljer när man skriver förfrågningsunderlaget.

Vill man väga in kvalitet i upphandlingen måste man tydligt ange hur denna beräknas. Det är svårt att göra så därför blir det tyvärr alltför ofta så att det bara är priset som är avgörande. Men det är precis som du skriver inget som tvingar den som gör en offentlig upphandling att göra så.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)