"Miljöpartiet föreslår gemensam trafikledningscentral i Stockholm"

Startat av Ersa, 07 januari 2013, 00:29:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"En gemensam trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Stockholmregionen, så att resenärerna får bättre och snabbare trafikinformation. Det föreslår Miljöpartiet i en motion till Stockholms landstingsfullmäktige."

http://www.infrastrukturnyheter.se/2012/12/milj-partiet-f-resl-r-gemensam-trafikledningscentral-i-stockholm

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2013, 00:29:40 AM
"En gemensam trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Stockholmregionen, så att resenärerna får bättre och snabbare trafikinformation. Det föreslår Miljöpartiet i en motion till Stockholms landstingsfullmäktige."

http://www.infrastrukturnyheter.se/2012/12/milj-partiet-f-resl-r-gemensam-trafikledningscentral-i-stockholm

Låter ju inte som ett vidare klokt förslag. Miljöpartiet är ju mästare på att komma med konstiga förslag när det gäller kollektivtrafik!

Detta hindrar givetvis inte att samarbete mellan olika operatörer kan förbättras.

Vad man däremot skulle kunna ha är väl något slags "informationsgeneral" som var anställd av SL och såg till att informationen fungerade mellan de olika entreprenörerna och till kunderna. För vad som är en brist är väl att ingen riktigt tar ansvar för informationen centralt och "helheten". Alla lägger ju själva in i SL:s  störningsystem etc. Det skulle nog behövas någon "spindel i nätet". Det mer praktiska arbetet med att lösa om en buss fått vagnfel etc, tror jag däremot görs mycket bättre av trafikledare som kan området och jobbar nära trafiken och är anställd av bolaget, än från någon central ledningscentral för hela Stockholm...

Nico

Tanken i sig kanske inte är fel, men man missar/negligerar nog en hel del av de frågor som kommer att uppstå. I sak finns egentligen även det man efterlyser vilket då är SL:s egen kundtjänst och infoavdelning. Ett av problemen är väl vilken status och funktion SL fått nu efter nyår. En annan sak som MP missar på är att hur man än gör så sker denna informationshantering i flera steg, dvs. från ett vagnhaveri via TL vidare till DL eller informatör osv. är det olika steg och hur snabbt man än jobbar så sker alltid en viss tidsförlust vid varje överlämning där infon ska reläas vidare.

Det man skulle kunna kapa tid på är i så fall att minska antalet steg, men även det blir svårt att göra enskilt då det i sig lär kräva mer personal på alla kanter. Sen har faktiskt ett samarbete kring information mm. i realtid utvecklats allt mer bara under senaste året. I stort sett alla betydande SL-entreprenörer (utom en), SL kundtjänst samt bl.a. Radio Stockholm deltar i det samarbetet (baserat på en samverkanschatt hos Samtrafiken). Än så länge fungerar det väl inte fullt ut, men idéen i sig är rätt och i stort så fungerar det bra då infovägarna kortas väsentligt.

Om t.ex. en informatör på en trafikledning skriver in en försening eller motsvarande så kan de andra deltagarna direkt ta del av det. Radio Stockholm och de privata radiokanalerna får t.ex. upp det hos sig och kan då direkt bedöma om det behöver meddelas akut eller inte medan entreprenörerna kan vidta egna åtgärder. Säg att det t.ex. är stopp på röda T-banelinjerna vid Liljeholmen; då kan t.ex. bussarna meddela sina trafikanter att istället följa med till till Gullmars respektive Älvsjö. MTR och STÅG ser i sin tur infon och kan förbereda sitt folk på att det kan bli ökat tryck osv. 

Sedan handlar det till stor del även om hur SL sedan får ut aktuell information publikt och där finns det hinder. I övrigt så har väl SL själva inga egna appar för trafikinfo, vare sig i realtid eller annat? Antar att MP där gör samma misstag som alla andra och tror att de privat framtagna apparna mm. som finns är sponsrade eller t.o.m. drivs av SL. I sig borde kanske SL se till att ta över då det nog är bättre om de äger frågan än några initiativrika privatpersoner... för blir det fel information eller annat så lär det ändå bli SL som får klä skott för det i efterhand.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl Eric

Idén i sig är dålig men även jag gillar tanken. För problemet ligger ju i att SL inte gör någonting för resenärerna. Och missförstå mig rätt nu. De har ingen app för reseplanerande, ingen app för realtidsinformation, ingen app för störningsinfo. SL har inget Twitterkonto och har enbart öppet sin Facebook-sida när det passar de själva. Personalen från GoExcellent som jobbar där har dessutom ingen vidare koll. Exempelvis var det här om dagen en person som klagade på de gamla bussarna i Norrort och då svarade de något i stil med att det är så det är (får inte fram den exakta formuleringen eftersom att de har stängt). Inte ett ord om att Arriva skulle ta över trafiken med nya fordon.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: Carl Eric skrivet 07 januari 2013, 20:20:44 PM
Idén i sig är dålig men även jag gillar tanken. För problemet ligger ju i att SL inte gör någonting för resenärerna. Och missförstå mig rätt nu. De har ingen app för reseplanerande, ingen app för realtidsinformation, ingen app för störningsinfo. SL har inget Twitterkonto och har enbart öppet sin Facebook-sida när det passar de själva. Personalen från GoExcellent som jobbar där har dessutom ingen vidare koll. Exempelvis var det här om dagen en person som klagade på de gamla bussarna i Norrort och då svarade de något i stil med att det är så det är (får inte fram den exakta formuleringen eftersom att de har stängt). Inte ett ord om att Arriva skulle ta över trafiken med nya fordon.

Nu tror jag att du har blandat ihop trafikledning med kundtjänst. Förstår inte riktigt vad det är du vill ha förbättrat?!?

Carl Eric

Citat från: JDS skrivet 07 januari 2013, 20:22:45 PM
Nu tror jag att du har blandat ihop trafikledning med kundtjänst. Förstår inte riktigt vad det är du vill ha förbättrat?!?

Allt, eftersom att jag anser att det hänger ihop.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: Carl Eric skrivet 07 januari 2013, 20:43:03 PM
Allt, eftersom att jag anser att det hänger ihop.

Öh... jo, visst och det hänger ju ihop med jordens dragningskraft och energikonstanter och sånt också, på sätt och vis. Men du får gärna förklara nååågot mer detaljerat hur du menar att trafikledningen och kundtjänsten hänger ihop.

Ersa

Det verkar som att förväxling av "trafikledning" och "kundtjänst" skett redan av Miljöpartiet i artikeln. Trafikledningen arbetar ju med förarkåren och annan personal, medan kundtjänsten arbetar med att underrätta kunderna.
Samverkansarbetet som Nico skriver om är ju en bra lösning, och detta kanske kan utvecklas och förbättras ytterligare?