Bussar i Borås den 10 juni 1995, del 1 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 december 2012, 17:00:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 31 januari 2013, 11:01:04 AM
Massa bussar på Norrmalm och Bergdalen som ligger så nära stan. Känns onödigt.

Ja, linje 8 försvann i samband med att servicelinjerna startade. Linjerna över Bergdalen har egentligen aldrig haft någon större beläggning. Jag misstänker att det var för att rädda kvar åtminstone någon trafik genom Bergdalen som man förlängde linje 5 upp till Normalm istället för att helt enkelt förstärka linje 7. Det är ju trots allt längs Döbelnsgatan och längst upp på Engelbrektsgatan och Liljebergsgatan som de flesta resenärerna finns på de här linjerna.

Det är ju alltid politiskt svårt att dra in linjer. Till och med när man har linjer med så lite som 15-20 resenärer per medeltrafikdygn, eller till och med mindre än så, blir det ändå lätt kilometervis med protester, insändare och märkliga debatter. Att då köra en linje till något område med många resenärer och försöka få med ett med väldigt få resenärer blir en politiskt ganska enkel lösning. Även om man kanske hade fått totalt sett fler resenärer genom att köra en helt annan väg istället.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 31 januari 2013, 11:10:16 AM
Ja, linje 8 försvann i samband med att servicelinjerna startade. Linjerna över Bergdalen har egentligen aldrig haft någon större beläggning. Jag misstänker att det var för att rädda kvar åtminstone någon trafik genom Bergdalen som man förlängde linje 5 upp till Normalm istället för att helt enkelt förstärka linje 7. Det är ju trots allt längs Döbelnsgatan och längst upp på Engelbrektsgatan och Liljebergsgatan som de flesta resenärerna finns på de här linjerna.

Det är ju alltid politiskt svårt att dra in linjer. Till och med när man har linjer med så lite som 15-20 resenärer per medeltrafikdygn, eller till och med mindre än så, blir det ändå lätt kilometervis med protester, insändare och märkliga debatter. Att då köra en linje till något område med många resenärer och försöka få med ett med väldigt få resenärer blir en politiskt ganska enkel lösning. Även om man kanske hade fått totalt sett fler resenärer genom att köra en helt annan väg istället.

Det såg vi ju med Sandwallsgatan (Sörmarken). Buss skulle de ha, men åka den gjorde ju inte många.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -