Huvudmeny

Debatt om respons

Startat av Bussmicke, 02 december 2012, 23:37:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

Citat från: DEB skrivet 03 december 2012, 18:04:30 PM
Varför inte införa en Gilla-knapp på inläggen? En tydlig respons på att ens bilder uppskattas samtidigt som onödiga och överflödiga kommentarer håller sig undan.
*gillar*  ;D
Citat från: Susanne skrivet 05 december 2012, 14:12:44 PM
Om man lägger ut bilder på forumet så tycker i alla fall jag att det är kul och sporrande om man får kommentarer dem också.  Får man däremot inga kommentarer alls så känns det lite som att varför ska man bry sig att dela med sig av sina bilder på detta forum då ingen uppskattar dem.
Man blir snarare mer konfunderad av antalet besökare på sidan säg 300 per har varit inne och kollat och inte en enda har velat lämna en kommentar.
Själv har jag faktiskt börjat tröttna på bussnack och det blir nog inte så många bilder från mig här längre.
lite samma här  :-\ även om fin bild inte ger så mycket men man vet ifall en person har gillar bilderna.
Citat från: Mikey skrivet 05 december 2012, 11:20:32 AM
Om man nu vill ha "Gilla/Ogilla"-knappar, går det att införa så att de personer som vill ha dessa själva får klicka i det när de skapar sin bildtråd? Då kan ju bara de som vill ha såna knappar i sina inlägg få ha det, medan vi andra inte har det. På det sättet slipper man ju också trådar liknande "Dubbeldäckare blåste omkull - 25 personer gillar detta".
Men detta är bara en fundering. Jag vet inte om det över huvudtaget är tekniskt möjlig, eller om någon annan vill ha det så...
skulle vara det bästa :) om det går.....
Citat från: Jacob skrivet 05 december 2012, 11:01:28 AM
Men vad är bäst? 20 inlägg med texten "inlägget gillas" eller 20 tryck på gillaknappen?
Och jag tror alla vet att med en gillaknapp gillar man INNEHÅLLET I INLÄGGET. Gillar man något mer specifikt i inlägget, t.ex att bussen på bild nr 3 hade en rolig registreringsskylt så skriver man det.
så fattar jag det ochså och så skulle jag gilla. man gillar helheten av inlägget.
Citat från: Jona skrivet 05 december 2012, 19:10:23 PM
Har jag inget mer vettigt och skriva en att jag gillar bilderna och bildsvepet, var fint, då skriver jag inget eftersom det är emot reglerna.
Sedan blir det mer tjatigt och skriva fin bild till allt man ser.

Nackdelen blir att det Susanne skriver stämmer bra också, om man INTE skriver något, att en tråd med fula och ointressanta bilder, enligt dig personliga åsikt, t.ex kvalitetet är den att du själv inte skulle publicera dom så får den ju eventuellt besök.
Så där kan ju en gilla-knapp ha sin funktion, att bildsvep man gillar med inte kan kommentera på grund av forumregler kan få ett gillande istället.
Men jag förstår även dom som har motsatta åsikter,  då man kanske väljer och gilla en tråd istället för att komma med konstruktiv kritik om vad man gillar....
håller med dig specilet det i fetstil

sen har http://nordpilen.se/ har en tum upp/ner fuktion som jag tycker funkar kanon!
för ofta när jag lägger upp bilder är det nästan bara bilder så om någon tummar upp så vet att jag dem har sett och gillar det dem ser.

sen vill jag hellre kalla det för tumme upp istället för gillningar.

håller även med jacob. en omröstning skulle sitta fint! och fomulera inte frågan som det är facebook gillningar utan som tum upp eller ner för inlägg....

Mats Karlsson

#31
Nu har det blivit mycket diskussion om gilla-knappar eller inte.

Jag skulle vilja säga: glöm alla gilla-knappar! Det är nog inte tänkt så med detta diskussionsforum att vi skall agera genom att trycka på en gilla-knapp eller att enbart kommentera "fin bild". Det är ju inte Facebook det här. I stället är det väl tänkt att vi skall diskutera saker och ting.

Därför skulle det vara bättre att den som lägger ut bilder tänker på varför han/hon gör det! Är det för att få beröm eller är det för att visa något intressant eller för att ställa en fråga? Lägger man ut en bild bör man ju ha en avsikt med detta. Skriv därför gärna lite om bilden/bilderna, vad den/de föreställer och vad man vill visa med den/dem, samt ställ någon fråga om något som man undrar över. På så sätt är det säkert lättare att få igång en diskussion om bilden/bilderna. Många gånger läggs det ju bara ut ett antal bilder utan någon förklarande text. Frågan är då vad bildlämnaren avser med att visa bilderna. Det kan då vara svårt att ge någon vettig kommentar.

Således: Du som lägger ut bilder; lägg gärna med lite text om varför Du har lagt ut bilden/bilderna och ställ gärna någon fråga. Då kommenr nog diskussionerna lättare igång. En gilla-knapp säger egentligen ingenting mer än att någon har tittat på bilden och kvitterat det. Så tänk alltså "diskussionsforum" och inte "Facebook" i fortsättningen. Det är mitt råd.

Peter Rost

Tror att gilla-knappar riskerar att bli opersonligt. Inget fel i att gilla något, men det kan bli lite vagt på det viset. Ett forum är väl till för diskussioner? Jag är lite osäker på vad gilla-knappar egentligen skulle tillföra.

/Peter

the0fiskis

jag Tror fortfarande debatterna kommer fortsätta. ofta i debatter m.m så vill man vissa att exempel man håller med, men ofta skriver jag ej det för känns som onödigt inlägg istället skulle jag tumma upp inlägget... 

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 07 december 2012, 08:06:10 AM
Tror att gilla-knappar riskerar att bli opersonligt. Inget fel i att gilla något, men det kan bli lite vagt på det viset. Ett forum är väl till för diskussioner? Jag är lite osäker på vad gilla-knappar egentligen skulle tillföra.

/Peter

Precis vad jag tycker. Om vi har "gilla" och "ogilla"-knappar, vad innebär knapptrycket då? Att man gillar/ogillar det som visas i bilden? Att man gillar/ogillar kompositionen? Att man gillar/ogillar bilden rent tekniskt? Att man gillar/ogillar inlägget som sådant?
Opersonligt, anonymt, opreciserat, onyanserat. Och sedan blir folk sura om någon trycker "ogillar" och undrar då vad som ogillas?
Tror inte många vill att ett diskussionsforum ska övergå till något så ytligt.

Ersa

Citat från: Eos95 skrivet 07 december 2012, 09:05:42 AM
jag Tror fortfarande debatterna kommer fortsätta. ofta i debatter m.m så vill man vissa att exempel man håller med, men ofta skriver jag ej det för känns som onödigt inlägg istället skulle jag tumma upp inlägget...

Kan man inte göra det med argumentation? Varför alla genvägar mot en fattigare debatt?

yngrot

Citat från: Peter Rost skrivet 07 december 2012, 08:06:10 AM
Tror att gilla-knappar riskerar att bli opersonligt. Inget fel i att gilla något, men det kan bli lite vagt på det viset. Ett forum är väl till för diskussioner? Jag är lite osäker på vad gilla-knappar egentligen skulle tillföra.

/Peter



Instämer oxå detta   ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 07 december 2012, 10:02:16 AM
Kan man inte göra det med argumentation? Varför alla genvägar mot en fattigare debatt?
För att det gärna är poppis med enkla och snabba lösningar utan någon vidare substans, gillaknappar hör hemma på Facebook och andra medier med sas annat tempo.
Bussnack är ett forum för diskussion och konstruktiv debatt och för min del borde det tillåtas förbli så :)
(Därmed inte sagt att man inte kan snacka även på t.ex facebook men det är trots allt skillnad mellan dessa plattformar)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jacob

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 december 2012, 09:51:41 AM
Om vi har "gilla" och "ogilla"-knappar, vad innebär knapptrycket då? Att man gillar/ogillar det som visas i bilden? Att man gillar/ogillar kompositionen? Att man gillar/ogillar bilden rent tekniskt? Att man gillar/ogillar inlägget som sådant?
Opersonligt, anonymt, opreciserat, onyanserat.

Du verkar ha missat detta:

Citat från: Jacob skrivet 05 december 2012, 11:01:28 AM
Och jag tror alla vet att med en gillaknapp gillar man INNEHÅLLET I INLÄGGET. Gillar man något mer specifikt i inlägget, t.ex att bussen på bild nr 3 hade en rolig registreringsskylt så skriver man det.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jonas Gustafsson

Citat från: Jona skrivet 05 december 2012, 19:10:23 PM
Själv har jag nästan slutat visa bilder på detta forum, men det är inte för att jag inte fick kommentarer, utan det var helt enkelt av den anledningen att jag inte har tid och bildredigera och leta info och skriva något vettigt, eftersom jag skaffat liv och tillbringar mindre tid vid datorerna...

/Jona

Det var mycket tråkigt, dina bilder var nästan alltid sevärda och innehöll vackra miljöer förutom bussarna.
Kan du inte visa någon bild då och då? Jag hinner inte lika ofta längre heller, men försöker tappert visa en bild någon gång emellanåt trots att jag har såväl fru+barn+jobb och andra intressen...

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 december 2012, 10:37:18 AM
För att det gärna är poppis med enkla och snabba lösningar utan någon vidare substans, gillaknappar hör hemma på Facebook och andra medier med sas annat tempo.
Bussnack är ett forum för diskussion och konstruktiv debatt och för min del borde det tillåtas förbli så :)
(Därmed inte sagt att man inte kan snacka även på t.ex facebook men det är trots allt skillnad mellan dessa plattformar)

Ja, visst är det stora skillnader mellan olika sociala medier. Precis jag skrev längre bak:

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2012, 11:25:04 AM
Det bästa i ett forum, enligt min syn, är en givande konstruktiv debatt mellan flera olika oliktänkande individer. Det är det som ett debattforum är tänkt att vara. Medan lite yngre "mobiltelefonanpassade" sociala medier som t.ex Facebook, Instagram och Twitter mera är inriktade på en lite snabbare enklare nivå, där inte lika långa texter förekommer.
Men folk verkar få allt svårare att hålla isär begreppen, och vissa vill helst likrikta allt.

Björn Forslund

Citat från: Jacob skrivet 07 december 2012, 10:54:14 AM
Du verkar ha missat detta:

//Jacob

Jasså, "alla" visste ju det? Uppenbarligen inte jag och flera andra här  :(
Men nu är vi alltså på noll. Vad vi diskuterade var ju att fotograferna ville ha respons på sina bilder och inget annat.
Ett inlägg innehåller oftast både bilder och kommentarer. Hur ska det då tolkas om någon "gillar" en bra bild som visar en kraschad buss med dödsoffer som följd?
Detta är ett diskussionsforum, och det finns andra nyanser än svart och vitt. Det är meningen att deltagarna ska lägga ner lite tid, diskutera och kommentera. Inte bara trycka "gillar" eller gillar inte". Det trodde jag de flesta här förstått.

Jonas Gustafsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 december 2012, 12:04:53 PM
Misströsta inte! Du får oftast många kommentarer och visningar därför att Du är lite av en auktoritet på området. Om vissa bilder inte får kommentarer så beror det säkert på att bilden säger mer än ord. Själv hinner jag inte kommentara allt, men gillar ändå ALLA Dina bilder!! Värre är det med mig. Jag lade ut bilder tidigare i år. Noll kommentarer och få visningar, troligen därför att jag inte är tillräckligt känd som bra fotograf. MEN, förmodligen fanns det ändå några få som gillade bilderna. Jag fick i varje fall inga buanden.

Men visst var vi väl några som kommenterade t.ex. dina 70-talsbilder från Göteborg?
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mats Karlsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 december 2012, 12:05:37 PM
Men visst var vi väl några som kommenterade t.ex. dina 70-talsbilder från Göteborg?
//Jonas
Helt riktigt Jonas, det var främst några "goa" Göteborgare som reagerade på främst mina Göteborgsbilder! I övrigt 0 kommentarer till alla övriga bilder och det var ganska många jag lade ut ett tag. Men trots detta har jag inte lagt av. Det är bara det att det har kommit så mycket annat i vägen nu under hösten, samt att jag nästen gick i väggen - igen! Utan ork är det inte lätt att åstadkomma så mycket, men förhoppningsvis kommer jag igen senare.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 december 2012, 12:12:35 PM
Helt riktigt Jonas, det var främst några "goa" Göteborgare som reagerade på främst mina Göteborgsbilder! I övrigt 0 kommentarer till alla övriga bilder och det var ganska många jag lade ut ett tag. Men trots detta har jag inte lagt av. Det är bara det att det har kommit så mycket annat i vägen nu under hösten, samt att jag nästen gick i väggen - igen! Utan ork är det inte lätt att åstadkomma så mycket, men förhoppningsvis kommer jag igen senare.

Självfallet kikar jag på dina bilder också, men som stockholmare har jag svårt att kommentera dessa bilder där jag bara kan identifiera chassi och kaross. Fortsätt lägga ut gamla bilder, vi är nog många som uppskattar dem.