Stomnätsstrategi del 2 inom SL-området är på gång

Startat av Omnilasse, 30 november 2012, 16:14:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

En undran skulle inte Hallstavik - Östra stn. linje 639. Skulle inte denna linje bli en Stomlinje?

mvh Stefan P

Omnilasse

Citat från: Stefan P skrivet 03 december 2012, 12:58:39 PM
Hej

En undran skulle inte Hallstavik - Östra stn. linje 639. Skulle inte denna linje bli en Stomlinje?

mvh Stefan P
Knappast utifrån SL:s koncept - iaf inte ännu. Nu är man inte lika tydlig med det i den här dokumentet, men annars har man varit väldigt tydlig med att stombussen måste passera kommunens huvudsakliga centum. Att en kommun kan ha flera centrum finns inte i SL.s värld (om sarkasmen ursäktas).  Men därtill skulle det i sådana fall också krävas att det skulle vara timmestrafik till Hallstavik på vardagar dagtid (utifrån krav på turtäthet), för att kunna vara aktuell som stomlinje.

Men det här tyder väl snarare på att SL:s koncept för stombussar är lite fyrkantigt. Det har sagts förut här, men SL försöker ju egentligen användra tre olika koncept för stombussar under samma namn. Tycker Köpenhamn har lyckats mycket bättre med sina A/R/S-bussar, eller för den delen Göteborg eller Malmö med sina koncept. Sedan är det väl i och för sig rimligt att man inte har stombussar på linjer med alltför dålig turtäthet. Det urvattnar ju begreppet. Samtidigt som begreppet har en ganska liten nytta för regionala linjer med en radiell funktion. För den typen av linjer borde man nog tillåtit en större spännvidd, samtidigt som de inte känns nödvändigt att en speciell färg på bussen.

Max W

Citat från: Stefan P skrivet 03 december 2012, 12:58:39 PM
En undran skulle inte Hallstavik - Östra stn. linje 639. Skulle inte denna linje bli en Stomlinje?
mvh Stefan P
Har för mig att vi på SL snackade lite löst för bra många år sedan om en framtida stomlinje på sträckan med linjenummer 679. Alternativt Östra Station-Rimbo linje 675 ersättande 625:an.
/Max

Ersa

#18
Det blir rätt ineffektivt och dyrt för skattebetalarna att köra blått på dagens 639 i dagsläget då bussarna idag även rullar på bl.a 641, 642, 646, 647 & 648. Om man låser fast blå bussar till enbart dagens 639 lär det totalt sett behövas inköpas fler bussar. Samt att det blir många blåbussar som står i Rimbo och Hallstavik dagtid och inte kan köras på ovan nämnda röda linjer pga färgen.

Edit: Glömde bort att nämna de Rimbobaserade bussarnas avgångar på även 620, 621, 634 m.fl. Även dem används på 639.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2012, 20:17:12 PM
Det blir rätt ineffektivt och dyrt för skattebetalarna att köra blått på dagens 639 i dagsläget då bussarna idag även rullar på bl.a 641, 642, 646, 647 & 648. Om man låser fast blå bussar till enbart dagens 639 lär det totalt sett behövas inköpas fler bussar. Samt att det blir många blåbussar som står i Rimbo och Hallstavik dagtid och inte kan köras på ovan nämnda röda linjer pga färgen.

Man får ett "Tyresöfenomen" fast i ännu värre form, det är bara busstillverkare och finansbolag som blir glada över en sådan lösning.
En massa bussbyten för chaufförerna som kostar värdefull arbetstid, sämre tjänstgöringar etc etc.

Ska man utöka med 639 måste man kunna triangelköra så att Norrtälje blir ett nav för även dessa bussar/förare, alltså ytterligare en blåbusslinje, dvs 641:an.

Nico

Antingen är det nyhetstorka (vilket verkar troligt med allt som även skrivits om div. rån etc.) men detta står i Svenskan och DN för idag. Känns som om media ligger drygt en månad efter i tid såvida inte något radikalt nytt i förslaget tillkommit under julhelgen.... eller så är det någon som fortfarande har paltkoma och har kommit in i matchen först nu...  :P

SvD »Stockholm kan få elva nya stombusslinjer - Stockholm kan få elva nya stombusslinjer som ska trafikera tvärsträckor«

DN »Propplösaren: Elva busslinjer runt stan - Nya busslinjer ska knyta ihop pendeltåg och tunnelbana«


Sen är det ju inte som så att dessa tankar är nya utan letar man lite i vårt eget eminenta arkiv, säg en två eller tre år, så hittar man t.ex. nedanstående trådar. Den gode Wennerholm brukar ju sedan ha en del visioner, men i många fall känns det som det är lite väl mycket luftslott över det hela.

2009 - Ny busslinje Gustavsberg - Arninge!!

2010 - Gräddfil för nya snabbussar


Kan inte hjälpa det, men denna rapportering och s.k. nyhet börjar påminna lite om detta med ALWEG-tåg och spårtaxi, dvs. med ett visst tidsintervall (ett år eller ett par) så dammar man av koncepten som presenteras som nya och revolutionerande. Efter en vända eller så i massmedia så får de sedan återgå till sin Törnrosa-sömn...  ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Vart tog linjerna A till D vägen? Jag kan inte hitta något om dem.

Rent allmänt känns detta som något slags snömos. Känns som om det saknas sans, relevans och verklighetsförankring i det mesta, även om ett och annat kanske skulle kunna genomföras.

吉先生

BSB101

Är lite som bostadsbyggen i Stockholm som presenteras som nya när man antar detaljplan, någon bestämt sig för att bygga, lägenheterna börjar säljas, spaden sätts i jorden, något år in i bygget, huset är klart och till sist folk flyttar in.

Nu har jag inte detaljstuderat vilka vägar bussarna ska gå men såvida man inte ska åka på GC-vägar och över grönområden lär man få trängas med alla andra bilar på Stockholms dåliga tvärförbindelser.

Robert Brink

Och jag skrattade åt det gamla vanliga snacket: Det är viktigt att ge bussarna prioritet i trafiken!!! Jaha, det har man inte gjort på speciellt många ställen hitills, så varför skulle man lyckas nu???
Och det gäller både prioritet i trafiksignalstyrda korsningar, men även respekten för bussfiler som inte finns längre. Polisen kollar detta en gång/år...

//R

Ersa

Citat från: Robert Brink skrivet 05 januari 2013, 18:11:01 PM
Och jag skrattade åt det gamla vanliga snacket: Det är viktigt att ge bussarna prioritet i trafiken!!! Jaha, det har man inte gjort på speciellt många ställen hitills, så varför skulle man lyckas nu???
Och det gäller både prioritet i trafiksignalstyrda korsningar, men även respekten för bussfiler som inte finns längre. Polisen kollar detta en gång/år...

En bussfil brukar faktiskt kontrolleras något sånär regelbundet, och det är där Roslagsvägen södergående slutar vid rondellen vid Roslagstull. Där kan polisen faktiskt stå då och då och hejda bilister som kört i bussfilen den sista biten.
Men framkomligheten är fortsatt dålig, och många gånger önskar man att åtminstone 639 kunde kortas av till Danderyds sjukhus under de värsta rusningstiderna med sina köer. Man kan även jämföra med Uppsala som lagt ner åtskilliga miljoner på ett "resecentrum" där alla långfärdsbussar inte är välkomna, samt att inte ens de gröna och gula bussarna har signalprioritet när de vill ut från "resecentrum".

Nico

På de stora hela ska man nog inte ta dessa förslag på allvar utan det känns mer som provballonger som skickas upp med jämna mellanrum.

Skulle t.ex. dessa linjeförslag  tvingas igenom så skulle de sannolikt kräva att man mer eller mindre demolerade valda delar av både innerstad såväl som ytterstad. I alla fall om man ska ha en praktisk möjlighet att komma fram.

Sen då BRT i all ära, men ofta känns även det det mer som ett fantasibegrepp än som en konkret lösning... då det som sagt antagligen ändå blir billigare att bygga en spårlösning om man ser problemen långsiktigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mystery Traveller

Det var värst vad mycket negativa synpunkter det var på stomnätsplanerna på detta forum. Varför skulle en buss inte kunna trafikera från Vaxholm till Tyresö genom innerstan under rätt förutsättningar? Redan idag finns bussar till Cityterminalen och i Göteborg trafikerar alla stomlinjer från förorterna på detta vis sammankopplat genom stan redan idag...

Givetvis behövs framkomlighet, annars går det inte men stan är full av gator och med framkomlighetsstrategin beaktad finns det väl absolut inget som säger att det alltid kommer vara bilar och inte bussar som kör i varenda körfält? Är detta orealistiskt? Visionärt måhända men inte orealistiskt och SL:s uppdrag är väl att utveckla trafiken och förbättra tillgängligheten, inte leva kvar i gamla nostalgiska lösningar som en gång i tiden var väl anpassade men som idag inte längre håller måttet i den växande regionen. Som resenär skulle jag oerhört mycket uppskatta att kunna åka direkt från Gustavsberg, Tyresö, Vaxholm och Norrtälje till Stockholm city där jag med bara ett byte når nästan hela Sverige och alla länets kommuner utom Ekerö. Jag skulle också uppskatta att när jag kommer från Vaxholm slippa dumpas i en överfull tunnelbana och istället få sitta kvar på min buss till city.

Argument som lyfts fram att inte kunna förlänga en linje för att man i något sammanhang och av någon anledning valt att avkorta en annan begriper jag faktiskt inte. Vad är det för märklig logik? Vem vinner på en strävan efter en sådan konsekvent planering snarare än en planering som utgår ifrån behoven? Finns det inte olika typer av linjer med olika funktion?

Så till trafikeringsaspekten, varför skulle man inte kunna trafikera med dubbeldäckare genom innerstan (om man nu kan förutsätta att det blir just dubbeldäckare bara för att Nobina använder det idag), kan turistbussarna trafikera med dubbeldäckare och hela London så kan väl även Stockholm? Födelar och nackdelar givetvis men knappast omöjligt! Och angående linjernas längd, linjerna blir långa men uppfinningen föraravlösning drabbas jag redan idag av varje dag när jag åker buss i innerstan (där linjerna inte är så långaatt man måste ha avlösning mitt på). Tillämpar man det i trafiken i övrigt så måste det väl fungera på stomlinjerna också? Hellre att föraren byter buss än att jag som resenär måste byta buss. Trafiken är väl till för resenärerna och inte bussbolagen? Sedan kan man ju titta på valfri entreprenörs förarschema från förorten där förarna ska snurra runt med sin buss mellan linjerna som ett skållat troll i tätortsmiljö med täta stopp på smågator och ofta max ett par minuter mellan turerna etc. Är det verkligen värre eller svårare att trafikera från Tyresö till Vaxholm, Gustavsberg till Norrtälje eller runt stan via Förbifarten på linjer som har glest mellan uppehållen, trafikerar på motorväg, motortrafikled eller prioriterade gator? (Kanske med ett förarbyte på vägen precis som idag på många linjer). Jag skulle inte tro att det är så avancerat och svårt faktiskt...

Om det som det påstås på denna sida är så att SL kommit på dessa goda idéer på någon glad fest så hoppas jag verkligen att SL i fortsättningen anordnar fler fester!!!

Omnilasse

Det är väl ingen som är direkt kritisk mot grundtanken som sådan - det vill säga att längre linjer ger fördel för passagerarna i att man slipper bussbyte.

På det här forumet finns det dock ganska många med praktisk erfarenhet av av "drifta" busstrafik. Då har  man en annan kunskap än man kanske har som trafikplanerare.

I grunden är ju detta en tanke som alltid funnits inom kollektivtrafiken. Genomgående linjer ger resenärsnytta och är dessutom effektivt. Föreslog det själv i en anna tråd här som en möjlig lösning för nattbussarna vardagsnätter (de längs tunnelbanestråken), trots de driftsmässiga komplikationerna.

Problemet här är inte att man har genomgående linjer i sig. Problemet är vilka linjer man  har valt. Även om man har fri framkomlighet (vilket detta förutsätter), så blir det en naturlig variation. Bara på 676 från Norrtälje kan det skilja nästan fem minuter beroende på vem som kör och om man har tur/otur med ljussignaler etc. Detta gör den här typen av linjer ganska dåliga för att åstadkomma detta. Tillsammans med att de har hög belastning och sittplatsgaranti. Man har väl helt enkelt valt fel linjer, snarare än det nödvändigtvis behöver vara fel på grundtanken.

I alla storstäder - även där man har genongående linjer så väljer man att korta av dem, eller att dela in linjen i delsträckor - se exempelvis 350S i Köpenhamn. Man gör ju detta av ett skäl och tyvärr kommer man inte ifrån detta hur man än gör. Om man då inte ska ha långa hålltider. Men då försvinner ju vitsen vid hög trafik.

Tanken kan alltså vara god i sig, men det går inte att tillämpa på de mest belastade linjerna, utom en rejäl överkapacitet. Det ger också lite trafikantnytta. Nu skriver ju SL att man ska fortsätta med direktbussar i högtrafik från exempelvis Tekniska och Slussen. Så det är möjligt att man mer kommer se dessa som ett alternativ. Men det kräver ändå en stor grad av punktlighet för att det ska vara en nytta för passagerarna, och det är verkligen inte regionalbussar med denna belastning på direkt lämpade för.



Lars-Håkan_E

Ja vi är ju även några här med erfarenhet både från planering och den dagliga driften och förslaget att ha genomgående linjer via centrum nord-syd är knappast genomförbart av redan nämnda orsaker, störningskänsligheten är det största hindret, visst kan man ha genomgående linjer med bufferttid i centrum men då försvinner som sagt finessen.

Sedan finns det en hel mängd med praktiska problem för trafikutövaren men just störningskänsligheten tillsammans med det svåra att hitta en passande fordonstyp är de största hindren som också kunden påverkas av.

Att köra dubbeldäckare leder t.ex till andra svårigheter, då är det t.ex sittplats som gäller punkt slut, dessutom problem med axeltrycken på många gator.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 februari 2013, 19:15:38 PM
Att köra dubbeldäckare leder t.ex till andra svårigheter, då är det t.ex sittplats som gäller punkt slut, dessutom problem med axeltrycken på många gator.

Dessutom är dubbeldäckarna tänkta och planerade just för den trafik de idag utför. Nämligen motorvägstrafik med någon mil i snitt mellan varje hållplatsstopp. Dörrarna kan vara långsamma och störningskänsliga, och det tar tid för folk att folk att stiga på och av bussarna. Den 12-stegade växellådan är inte helt optimal i tät trafik, och förarna har heller inte så stor vana av den kombinationen. Dubbeldäckaren är en buss beställd och byggd för motorvägstrafik på landsbygden helt enkelt.
Inte ens på SL:s allra längsta landsbygdslinje 639 är dubbeldäckare helt optimala på norra halvan av linjen, just pga att den består av smal landsväg med många hållplatser med kort mellanrum.