Bäst att Uppsalaborna vänjer sig - 9e December är nära nu...

Startat av Mikey, 18 oktober 2012, 13:37:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmupp

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 21:02:20 PM
Regina har på tok för komplicerad dörrstängningsprocedur för att passa i SL-trafiken. Regina går därför inte att använda i SL-trafiken. Något test av den typ du nämner har inte utförts.

Eftersom du skrev att man "inte kan köra med UL's reginor till Stockholm" så uppfattade jag det som att de inte kunde köras dit. Att man inte kan köra dem i SL trafik är en annan sak.

TageK

Mikey gnölar över arbetsresor 2 timmar om dagen utan bord och eluttag, och klädhängare!
Välkommen till Storstockholm! Där reser tusentals människor över 2 timmar om dagen i SL-trafiken utan några av dessa faciliteterna. Dessutom med flera byten mellan tåg, buss T-bana.
Tänk om man bodde i Uppsala och jobbade i Stockholm, vilken resa till och från jobbet :)

Ersa

Citat från: Cero skrivet 18 oktober 2012, 21:01:29 PM
Antar att ni har toa i bilen också, för det tar ju lätt 60 minuter att åka några få kilometer i Stockholms rusningstrafik. Så länge det finns alternativ (SJ) med högre standard och kortare gångtid är valet fritt, så varför gnälla?

Citat från: TageK skrivet 18 oktober 2012, 21:29:39 PM
Mikey gnölar över arbetsresor 2 timmar om dagen utan bord och eluttag, och klädhängare!

Nej nu får ni allt ta och bromsa in och läsa om från början! Bara för att man själv förklarar hur medelresenärernas krav de facto ser ut idag, så betyder det väl ändå inte att det är man själv som gnäller? :o

Nico

För min del kommer detta försent... men bättre sent än aldrig.  :o  ;)  När man pluggade i Uppsala och bodde i Ulriksdal var det alltid lika irriterande att först ta pendeln söderut in till Centralen och sedan passera sin egen station på väg norrut med Uppsalatåget.

Som det sagts så är detta knappast något som är avsett att konkurrera med SJ:s Uppsalapendel (eller för den delen med Arlanda Express) utan ett komplement och en solklar förbättring för många som bor och verkar i norra Storstockholm och södra delen av Uppsala län.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmupp skrivet 18 oktober 2012, 21:20:58 PM
Eftersom du skrev att man "inte kan köra med UL's reginor till Stockholm" så uppfattade jag det som att de inte kunde köras dit. Att man inte kan köra dem i SL trafik är en annan sak.

Jag skrev det finns av kapacitetsskillnad inte möjlighet att förlänga Regina-tågen till Stockholm. Det skall väl mycket till för att missförstå det. Rent tekniskt går det naturligtvis att köra tågen och det har också körts Regina (Gävle/Borlänge-)Uppsala-Stockholm regelmässigt. Nu är ju dock det intressanta vad som är praktiskt möjligt. Regina är inte lämpligt som pendeltåg på grund av dörrstängningen och i viss mån långsam acceleration.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Om jag inte missminner mig så hade man väl beställt X50 från början, men konstaterade snabbt att det fanns diverse brister som gjorde dem mycket svåranvända i SL:s pendeltågstrafik med dess ofta ganska täta stopp.

Pga av detta kom sedan X60 att beställas enkom för SL-trafiken och det ledde väl dessutom till en fördröjning? Minns dock inte om det var detta som gjorde att X1 blev kvar extra länge och att sedan även X420 kom att användas, men det finns säkert någon här med bättre minne och koll än undertecknad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 18 oktober 2012, 22:09:02 PM
Om jag inte missminner mig så hade man väl beställt X50 från början, men konstaterade snabbt att det fanns diverse brister som gjorde dem mycket svåranvända i SL:s pendeltågstrafik med dess ofta ganska täta stopp.

Pga av detta kom sedan X60 att beställas enkom för SL-trafiken och det ledde väl dessutom till en fördröjning? Minns dock inte om det var detta som gjorde att X1 blev kvar extra länge och att sedan även X420 kom att användas, men det finns säkert någon här med bättre minne och koll än undertecknad.

Man beställde 15 X52 via Transitio för SL-trafiken men SL backade ur innan leverans just på grund av att man fått upp ögonen för att dessa tåg inte var lämpliga för SL-trafiken. De gick inte alls lika fort som X1/X10 eftersom bara dörrproceduren vid ett stationsuppehåll med X52 (Regina) tar cirka 45 sekunder. Något sämre acceleration än X10 gjorde inte precis saken bättre. De 15 X52 hyrdes sedan ut till SJ som använde dem t ex Stockholm-Västerås. I dag har de spridits på olika sätt och går bland annat i Upptåget och för Tåg i Bergslagen.

X420, alltså de tyska motorvagnarna som rullade i Stockholm i några år, beställdes eftersom man hade stor fordonsbrist detta oavsett kommande leveranser men blev kvar lite längre än tänkt på grund av förseningen av nyleverans av X60. X1 i sin tur blev kvar längre än beräknat på grund av krångel med X60 och i viss mån också ökad trafik.

Att köra Upptågets Reginor till Stockholm faller av tre skäl: att det inte finns tillräckligt många fordon för att täcka behovet av passagerarkapacitet, att de är för långsamma och att de behövs på andra håll, t ex Uppsala-Sala.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 18 oktober 2012, 22:04:45 PM
För min del kommer detta försent... men bättre sent än aldrig.  :o  ;)  När man pluggade i Uppsala och bodde i Ulriksdal var det alltid lika irriterande att först ta pendeln söderut in till Centralen och sedan passera sin egen station på väg norrut med Uppsalatåget.


Det hade väl varit bättre att ta SL-pendeln till Märsta och byta till SJ:s Uppsalapendel där. Men visst har du rätt i att förlängningen av SL-pendeln täcker in ett stort behov från Solna-Rotebro å ena sidan och Knivsta-Uppsala å den andra. På köpet för Stockholm också direkt förbindelse med Arlanda med SL-tåg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andreas91

Jag var också lite fundersam över hur det hela skulle sluta med X60 till Uppsala, men har numera inställningen "det går att leva med, på ett eller andra sättet". Precis som redan har nämnts, så är väl denna trafik främst riktad till resenärer mellan norra Stockholm och därifrån pendling norrut. För mig, som bor i Sthlms innerstad, så kommer det hela inte betyda... nej, just så... ett smack - helt enkelt för att jag förhoppningsvis kan fortsätta åka med dom bekväma, hyfsat tysta och tillika hyfsat snabba InterCitytågen i SJs trafik även i framtiden.

Visst, jag kan utan en tillstymmelse till tvekan säga att jag också har kritiserat littera X60 - huvudsakligen för stolarna (saknar någon form av nackstöd), en viss saknad av eluttag samt att jag även upplever en del av de första X60vagnarna (6001-6071) som småsunkiga efter ca 7 år i trafik... Men dom går att leva med ändå och exempelvis kapacitetsmässigt, så har X60 åtminstone ett plus.

Det pratas en del om en kommande variant, X60B och den modellen kanske bjuder på sina små välkomna överraskningar för främst längre resor. Det finns kanske inga garantier för detta, men man kan alltid hoppas!

JB

Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2012, 18:39:51 PM
De flesta som kan åker nog redan med SJ. Jag pendlar själv med SJ-tågen och är förvånad över hur många som reser. I rusningen lämnar tåg med 8 fullsatta B10-vagnar Uppsala varje halvtimme med destination Stockholm. Eventuellt ännu fler tåg som inte har uppehåll i Knivsta och Märsta.

I rusningen går betydligt fler tåg än så. Utöver de ordinarie Stockholmstågen (som väl brukar vara 10-11 vagnar, varav 2 A7, en BF4 och resten B10 och B7) går i rusningstrafik ett direkttåg Uppsala-Stockholm i halvtimmen och ett antal Regional- och Intercitytåg.

Jacob

Jag tycker personligen att det är perfekt som det är idag. Enda nackdelen är att Upptåget inte alltid inväntar sen SL-pendel men det går att leva med. Jag tycker X60 är hemskt obekväma. Varje gång jag åker SL-pendel från stockholm längtar jag tills jag sätter mig på upptåget i en bekväm stol :)

Det är min personliga åsikt.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 22:21:32 PMDet hade väl varit bättre att ta SL-pendeln till Märsta och byta till SJ:s Uppsalapendel där.

Provade på den varianten några gånger, men för att inte riskera att missa anslutningen i Märsta fick man ofta ta en tidigare pendel... med påföljd att man lika ofta fick stå och frysa eller bli regnad på i Märsta i väntan på Uppsalatåget. På returen handlade det mera om att man inte alltid kunde lita på pendeln så hellre åka in till stan och kanske ta en alternativ väg hem än att riskera onödig väntan etc. i Märsta de gånger pendeln krånglade. Sedan så hade man ofta sällskap av kursare på Uppsalatåget och det var ju också trevligare än att alltid åka solo. Upptåget blev dock sedan en klar förbättring och jag ser nu detta med vanlig SL-pendel till Uppsala som ytterligare ett steg framåt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Muk

Som resenär på aktuell sträcka välkomnar jag den här förändringen. Förra sommaren pendlade jag på sträckan Knivsta - Sollentuna och spenderade allt för många timmar i Upplands väsby. Halvtimmestrafik på helgen kombinerat med en bytestid på 5 minuter gör ingen glad. En halvtimmes väntan på morgonen och en halvtimmes väntan på kvällen blir snabbt många overksamma timmar. Att många tåg dessutom ställdes in pga personalbrist, gjorde pendlande med Upptåget besvärligt.

Under hela perioden jag pendlade hörde det till undantagen att få tillgång till sittplats på Upptåget. Regina är bekväma för sittande, men för de som får stå är reginorna ingen höjdare (detsamma gäller förövrigt SJs Uppsalapendel). I valet mellan en behaglig resa för många eller arbetsplats/toalett för få är mitt val lätt. Förmodligen blir det ståplats även efter förändringen, men det blir en ståplats som fungerar.

Det enda frågetecknet för mig personligen rör biljetter, visering och priser.

Bussmupp

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 22:05:03 PM
Jag skrev det finns av kapacitetsskillnad inte möjlighet att förlänga Regina-tågen till Stockholm. Det skall väl mycket till för att missförstå det.

Sorry, citerade fel inlägg. :-[

Skulle citera Mikeys inlägg, men något gick fel.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2012, 22:05:03 PMRent tekniskt går det naturligtvis att köra tågen och det har också körts Regina (Gävle/Borlänge-)Uppsala-Stockholm regelmässigt. Nu är ju dock det intressanta vad som är praktiskt möjligt. Regina är inte lämpligt som pendeltåg på grund av dörrstängningen och i viss mån långsam acceleration.

Kan själv inte klaga på Reginorna, men jag har aldrig använt dem i pendeltåg.

JB

Citat från: Muk skrivet 19 oktober 2012, 20:36:09 PM
Det enda frågetecknet för mig personligen rör biljetter, visering och priser.

SL-biljett till SL-pris på SL-sträcka. UL-biljett till UL-pris på UL-sträcka. Olika former av kombinationsbiljetter för resa över länsgränsen och Arlandatillägg till och från Arlanda. Biljettkontroller ombord i Uppsala län, spärrar i Stockholms län.