Wasatrafik 1003

Startat av 1896, 25 september 2012, 18:54:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

på blocket:

www.blocket.se/vasternorrland/Ontario_8_meters_buss_42891366.htm?ca=6&w=3

Fanns ju ute för 3 år sedan:

www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29983.msg219851#msg219851

Vi hade ju 1003-04 i Borlänge när vi startade upp Mjuka linjen -89-90, men vi böt ju senare med Falun så vi fick 1001-02 istället. Senare utökades trafiken med ett omlopp och vi fick 1005 också, var då själv ned till Ludvika och hämtade PAU013, som hade gått i Grängesberg, men detta upphörde, och vi hade 4 st Ontario i Borlänge, varav en reserv, döpte den sistnämda till 1000.  8)

Wetjo

Frågade några här på garaget...
Ingen av dom ville ha bussen.

UglyJazz

En enda gång njöt jag av att köra dem. Det var den gången som grenröret och avgasröret släppte med följden att ett manligt muller uppstod. Man toknjöt ju av att dra på mellan husväggarna i Elsborg. Ekot från de raka rören gav mäktiga välbehagsvibrationer hela vägen upp i ryggraden.

Ljudet i växlingarna var också mumsigt...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

yngrot

Ja den bussen lär inte vara lättsåld..  en rysare att köra och bränsleförbrukningen gör bara en mackägare glad..  :P     
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Wetjo

Citat från: yngrot skrivet 06 oktober 2012, 16:44:01 PM
Ja den bussen lär inte vara lättsåld..  en rysare att köra och bränsleförbrukningen gör bara en mackägare glad..  :P   

Vadå'rå...12 liter milen är väl inte farligt... ;-)

yngrot

Oj  våra tog "bara"  8-9 liter milen ..  ca 135kr per mil i bränsle . då räcker inte veckopengen länge  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 06 oktober 2012, 17:14:47 PM
Vadå'rå...12 liter milen är väl inte farligt... ;-)

Enligt BL:s tekniske chef rörde det sig om 6 liter milen utslaget på all körning för Ontario II. Sålunda blev det säkert lite mer i backiga städer som Borås och Ulricehamn. Men det är naturligtvis på tok för mycket i vilket fall.

Den buss som drog 12 liter milen var den fullstora bensindrivna Ontario V, som köptes till Linjebuss i Partille och inte gick särskilt mycket i trafik. Den såldes sedan till Göteborgs Stadsmission, som använde den som något slags rullande kafé. Med bara  cirka 100 mils körning per år kunde man räkna hem inköpet. Bensinbussar får som bekant köra även i miljözon - eller fick det i varje fall då.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Jag besökte en gång dåvarande Näckrosbuss i Norrköping. De hade gott om avställda Ontario II, men de hade kanske dieselmotor (hade inte de som kom från Swebus det?)? Hur som helst frågade de om jag inte ville köpa en. Jag kunde få ytterligare en på köpet... Jag tackade nej. Vilket jag för övrigt gjorde till en Mercedes O319D utan motor, liggande på sidan invid en sjö några år senare...  :)

M.v.h.
Ola