Vilka förändringar sker i SL-trafiken i december?

Startat av P.Ek, 19 september 2012, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 22 oktober 2012, 17:11:04 PM

Det här känns som om det är en väldigt stor utökning!, kommer man klara det med befintliga bussar eller blir de utökningar? isåfall hur många bussar? och då kommer givetvis nästa fråga, var ska dem garageras? iom att nya påfarten till Skurubron vill ju Trafikverket och Nacka kommun ta de östligaste delarna av Björknäsgaraget och då försvinner ju säkert några platser där också...

-sedan några månader/veckor tilbaka har de tillkommit nån form av uppställningsplats för gamla keolisvagnar vid gamla oljehamnen i Svindersvik, platsen har t o m fått rampplatser ser de ut som från Kvarnholmsbron, kan de möjligen vara ett framtida "garage"/depå för Nacka/Värmdöbussar?

någon som har svar eller spekulationer??

Man måste väl iaf "måla om" några bussar. 474 har ju idag redan extravgångar som väl huvudsakligen täcker den "kritiska" perioden - då det skulle behövas fler bussar. Samtidigt, med fler blåa bussar så är ju frågan om övriga bussar räcker för den extrabusstrafik som bussarna idag kunnat meruntyttjas till. Skulle väl tro att det i huvudsak blir som dagens extrabusstrafik, men att det blir 5-minuterstrafik hela tiden mellan ca 14.00 och 18.00 från Slussen och från 6.30 till 9.30 från Värmdö (på ett ungefär), med lite tätare trafik under den mest kritiska perioden under maxtimmen.

Men eftersom det behövs en utökning med ungefär 5-10 fordon per år i Nacka/Vämdö, så kommer givetvis inte depåerna att räcka speciellt länge till. Det verkar ju fortfarande vara långt till Charlottenbergsdepån är färdig - och den kommer ju knappast räcka för att ersätta depåbehovet på Värmdö ändå. Speciellt kritiskt blir väl detta under ombyggnaden av Slussen - troligen kommer man bland annat bli tvungen att förlänga en del linjer under ombyggnaden, vilket kommer kräva ytterligare fordon etc.

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 22 oktober 2012, 17:11:04 PM

klipp---
-sedan några månader/veckor tilbaka har de tillkommit nån form av uppställningsplats för gamla keolisvagnar vid gamla oljehamnen i Svindersvik, platsen har t o m fått rampplatser ser de ut som från Kvarnholmsbron, kan de möjligen vara ett framtida "garage"/depå för Nacka/Värmdöbussar?

någon som har svar eller spekulationer??
Visst blir det fler bussar till Nacka-Värmdö i december, exakt hur många, färg och längd ber jag att få återkomma om.

Det är SL som ordnat till en uppställningsplats, gemenligen kallad Kvarnholmen, som ett slags ventil för utökningar, och för kommande om- och nybyggnader av garage. Just nu står där främst bussar som återlämnats från avslutad leasing (SL Finans).

Camilla

Citat från: Carl Eric skrivet 22 oktober 2012, 09:39:02 AM
Var det inte så att de boende klagade först på att bussarna bullrade, och sedan på att turerna drogs in?


Det var husen mitt emot dagiset som höll på att skaka sönder på grund av bussarna så det var därför man drog in trafiken från början

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

P.Ek

Citat från: krister.ekberg skrivet 23 oktober 2012, 19:36:14 PM
http://sl.se/PageFiles/1857/Trafikforandringar_2012-2013.pdf
.    Alla förändringar står här

Det är utifrån den länken vi utgår från:

Citat från: at1981 skrivet 20 oktober 2012, 21:37:03 PM
Hejsan!


Idag hittade nyligen detta mycket spännande dokumentet :).
Länk: http://sl.se/PageFiles/1857/Trafikforandringar_2012-2013.pdf

---
Kommentera mer än gärna SL:s förslag så att det blir lite intressanta diskussioner om innehållet i detta dokument :).

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Andreas91

Lite andra nyheter jag har hittat:

507 skall ledas om via Tomtebodavägen på sträckan Karlberg - KS. Jag tolkar detta som att synen av 507 vid ex. St. Eriksplan inom kort kommer vara historia.

En av Täbys lokallinjer, 619 (Näsbyparkslinjen), verkar uppenbarligen få en lite ny linjesträckning (förvisso med bara en avgång, 04:30) genom att den utgår från Odenplan! Denna lilla specialare lär vi dock få vänta lite på, då min tolkning av dokumentet säger att denna avgång införs först vid nya sommartabellen.

JDS

Citat från: Andreas91 skrivet 24 oktober 2012, 00:01:46 AM
Lite andra nyheter jag har hittat:

507 skall ledas om via Tomtebodavägen på sträckan Karlberg - KS. Jag tolkar detta som att synen av 507 vid ex. St. Eriksplan inom kort kommer vara historia.

Ja, och den uppgivna anledningen (kundsynpunkter) tycker jag är lite fånig. Om du, jag och några kompisar sätter igång och skickar kundsynpunkter från några olika IP-nummer, kan vi uppenbarligen ändra på vilken linjesträckning som helst! Eller är det bara "oviktiga" linjer som SL hanterar på detta sätt?!?

Man gjorde ju en tillfällig omläggning under ett par månader då bussen gick den vägen. Antagligen var det ett gäng som tyckte att det var bra, och som sedan blev besvikna när den lades tillbaka till ordinarie körväg. Men det säger ju ingenting om hur många som föredrar den hittillsvarande normala sträckningen...

MartinMartin

Citat från: JDS skrivet 24 oktober 2012, 00:13:04 AM
Ja, och den uppgivna anledningen (kundsynpunkter) tycker jag är lite fånig. Om du, jag och några kompisar sätter igång och skickar kundsynpunkter från några olika IP-nummer, kan vi uppenbarligen ändra på vilken linjesträckning som helst! Eller är det bara "oviktiga" linjer som SL hanterar på detta sätt?!?

Man gjorde ju en tillfällig omläggning under ett par månader då bussen gick den vägen. Antagligen var det ett gäng som tyckte att det var bra, och som sedan blev besvikna när den lades tillbaka till ordinarie körväg. Men det säger ju ingenting om hur många som föredrar den hittillsvarande normala sträckningen...

Fast 99% av dom som kliver av vid S:t Eriksplan kommer ju från Karolinska och har bara klivit på för att 507 kom före trean.
Tycker det verkar vettigt att dom som kommer med pendeltåget får en snabbare förbindelse till Karolinska.

Omnilasse

Citat från: MartinMartin skrivet 24 oktober 2012, 01:40:35 AM
Fast 99% av dom som kliver av vid S:t Eriksplan kommer ju från Karolinska och har bara klivit på för att 507 kom före trean.
Tycker det verkar vettigt att dom som kommer med pendeltåget får en snabbare förbindelse till Karolinska.

I det här fallet får väl förslaget sägas ge restidsvinster, så klarar man bara kapaciteten på 3:an utan 507, så är det ju inga problem. Samtidigt går ju den relativt sällan och man har ju tankar på att samtidigt förstärka 77, så sammantaget blir det nog en bättre lösning. Även om det säkert funnits kundsynpunkter, så har nog ändå en bedömning från SL utifrån restidsvinster och att "räta ut" linjen, varit mer avgörande.

Håller med i sak om risken att styra genom kundsynpunkter. Har dock en känsla av att SL tittar rätt mycket på andra faktorer också. Kundsynpunkter ses nog ändå mer som en "förslagslåda" som är bra att ha för att få lite input. Tyvärr har ju många den uppfattningen att SL bör lyssna och genast förbättra trafiken där de klagande bor. Hur få som än åker med dagens busstrafik. Här finns ju ett rätt stort pedagogiskt problem att förklara hur resandeströmmar, kostnader etc. fungerar. Fast det är klart - dagens positiva atmosfär där väl kundtjänst mest svarar att förslagen är jättebra och hur glad man är att just du hört av dig med synpunkter, kanske också lätt får kunderna att tro att förslagen är genomförbara.

Kundsynpunkter är ju dock ypperliga för att få kvitto på hur trafiken fungerar och för att höja kvalitén. Men även detta är ju också tyvärr ett dilemma att det behövs. De långa ledtiderna i kollektivtrafik gör ju oftast att när väl kundklagomålen eskalerar, så tar det relativt lång tid att åtgärda problemen. Vilket gör att kunderna ändå blir rätt missnöjda. Bäst är ju ändå om SL kan förutse exemempelvis resandeökningar och sätta in mer trafik innan bussarna får börja lämna passagerare. Tyvärr är det senare ju en ekonomisk fråga och SL verkar väl inte riktigt ha råd just nu att ligga i framkanten med detta.




Delfinen76

Linje 71 kommer inte köra ner till Kungsträdgården. Alla turer kommer väda vid Slussen.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Karsten

Citat från: krister.ekberg skrivet 24 oktober 2012, 19:44:45 PM
Linje 71 kommer inte köra ner till Kungsträdgården. Alla turer kommer väda vid Slussen.

Ja, det har redan avhandlats i den här tråden.

JDS

Citat från: Omnilasse skrivet 24 oktober 2012, 10:48:39 AM
Kundsynpunkter är ju dock ypperliga för att få kvitto på hur trafiken fungerar och för att höja kvalitén.

Nej, det håller jag inte med om, därtill är materialet alldeles för knappt. På sin höjd kan man använda det för att få idéer om vad man borde undersöka noggrannare, eller för att åtgärda enskilda fel och brister.

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 24 oktober 2012, 20:32:31 PM
Nej, det håller jag inte med om, därtill är materialet alldeles för knappt. På sin höjd kan man använda det för att få idéer om vad man borde undersöka noggrannare, eller för att åtgärda enskilda fel och brister.
Okej,"ypperligt" var kanske något överdrivet. Men det ger ändå en bra indikation på var det inte fungerar. Sedan finns förstås andra sammanhang där det inte fungerar som det aldrig hörs något om. Men givetvis måste SL ta kundsynpunkter med en nypa salt. Min erfaranhet - även från annan verksamhet - är dock att det alltid brukar finnas en grund för klagomålen  (iaf om klagomålen kommer från olika ip-adresser). Men givetvis också att det lika gärna kan röra sig om en mer eller mindre organiserad kampanj. I en perfekt värld kunde man väl dock förvänta sig att SL hade tid och lust att följa upp verksamheten så bra att man inte behövde förlita sig på kundsynpunkter - men det ekonomiska utrymmet kanske aldrig kommer finnas.

I princip skulle det väl aldrig vara några regelbundna problem med kapacitetsproblem (läs fulla bussar) i SL-trafiken om det fanns en bättre planering.
Ifall man bara räknade med årliga trafikökningar och att det blir platsbrist när man byter ut bussar med 68 platser till sådana med 55 och ifall man hade bättre koll på hur trafiken egentligen fungerade i trafikområdena. Men när man nu inte har det, så är det ju bra att man kan ta hjälp av kundsynpunkter - då vet man iaf var det kan vara värt att mer akut åtgärda problemen.

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 24 oktober 2012, 21:11:41 PM
Okej,"ypperligt" var kanske något överdrivet. Men det ger ändå en bra indikation på var det inte fungerar. Sedan finns förstås andra sammanhang där det inte fungerar som det aldrig hörs något om. Men givetvis måste SL ta kundsynpunkter med en nypa salt. Min erfaranhet - även från annan verksamhet - är dock att det alltid brukar finnas en grund för klagomålen  (iaf om klagomålen kommer från olika ip-adresser). Men givetvis också att det lika gärna kan röra sig om en mer eller mindre organiserad kampanj. I en perfekt värld kunde man väl dock förvänta sig att SL hade tid och lust att följa upp verksamheten så bra att man inte behövde förlita sig på kundsynpunkter - men det ekonomiska utrymmet kanske aldrig kommer finnas.

I princip skulle det väl aldrig vara några regelbundna problem med kapacitetsproblem (läs fulla bussar) i SL-trafiken om det fanns en bättre planering.
Ifall man bara räknade med årliga trafikökningar och att det blir platsbrist när man byter ut bussar med 68 platser till sådana med 55 och ifall man hade bättre koll på hur trafiken egentligen fungerade i trafikområdena. Men när man nu inte har det, så är det ju bra att man kan ta hjälp av kundsynpunkter - då vet man iaf var det kan vara värt att mer akut åtgärda problemen.

Nja, jag är nog böjd att hålla med JDS här. Kundsynpunkterna är sällan någon särskilt säker källa att planera trafik utifrån. De två absolut bästa verktygen är ATR och god lokalkännedom.