Var tionde förare är en dålig förare enligt KTH-forskning

Startat av Omnilasse, 27 augusti 2012, 13:46:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: KG skrivet 29 augusti 2012, 14:04:15 PM
Sedan I-shift infördes blev det betydligt svårare att köra mjukt. Visst får man ställa om körstilen osv men vad hjälper det när växellådan och kopplingen blivit sliten? Den rycker och växlar hur som helst. Bästa är ju när lådan havererar och försöker växla utan att använda kopplingen... Jag undrar hur länge dom håller jag. Vad jag fått erfara byter man koppling mellan 10-25 tusen mil och växellådor mellan 25 och 50 tusen. Kan det vara ekonomiskt?

Eller ännu värre: Neoplans motsvarighet där hela bussen hoppar iväg vid rull från stillastående. Den beter sig alltid värre än en I-shift med extremt slitna lameller och är oerhört svårkörd. När jag trasslat mig från Uppsala till Cityterminalen med en sådan tingest (Swebus 6220 om jag minns rätt) och bokstavligen hoppat Kungsbron fram och börjat lasta ur väskor på avstigningszonen, kommer en av resenärerna fram och säger surt till mig: "Det kanske vore bättre om du körde automat istället!"
Arg som jag redan var då bad jag resenären att genast gå in i bussen och leta reda på kopplingspedalen. "Hittar du en kopplingspedal och en manuell växellåda så får du 10 000 kr av mig här och nu" sa jag. När han kom ut ur bussen igen berättade jag för honom att om jag själv fått reglera dragläget med en pedal, så hade bussen sannolikt inte hoppat fram som en kanin.

Så lekmäns bedömning av min körskicklighet tar jag inte direkt på för stort allvar numera. Hur många universitetspoäng eller titlar de än må ha.

yngrot

Ja köra mjukt är inte lätt nuförtiden med I-shift och en massa vägbulor och rondeller. Och inte att förglömma alla som bara går rakt ut i gatan utan att se sig för. Snacka om ryck på I-shiften när den precis hoppat upp några steg och sen ska ner i lådan igen..   Tacka vet jag Wilson de gick att köra hur mjukt och fint som helst..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 30 augusti 2012, 15:25:15 PM
Snacka om ryck på I-shiften när den precis hoppat upp några steg och sen ska ner i lådan igen..   Tacka vet jag Wilson de gick att köra hur mjukt och fint som helst..

Sånt som kallas "teknisk utveckling"...  ;)

Men jag tycker mig ha märkt av att olika bussar med I-shift växlar olika mjukt (eller hårt, hur man nu ser på det). Det finns en del där man verkar ha lyckats ganska bra trots allt och det verkar inte bara bero på förarnas vana av att köra I-shift.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Har man tur ??? ::) så visst går det köra någorlunda mjukt även med I-shift    men helt lätt är det inte och inte alltid den växlar lika heller .. krypköra med I-shift  på terminaler och i köer kan lätt bli ett och annat ryck.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

sa0azs

Jag läste genom undersökningen, och jag bedömer att man har på fötterna för det man hävdar i rapporten.

Om det sedan beror på stress, bristande kunskaper/övning på aktuell fordonstyp, ointresse, bristande yrkesstolthet eller att man helt enkelt saknar känsla kan man givetvis diskutera.
Givetvis kan vagnfel, trafikflöde och dåliga vägar ställa till det, men i undersökningen har man ju försökt eliminera dessa faktorer (samma förare, samma vagn, samma väg men olika körstilar).

Men det är väl inget konstigt i slutsatsen att 10% kör mindre bra? Det förekommer ju mindre duktiga medarbetare i alla yrken, killen på märkesverkstaden som lackade om min bildörr tillhörde tex den kategorin, och självfallet torde det gälla även inom bussföraryrket.

För givetvis anser de flesta att de kör bra. Som kuriosa apropå undersökningar kan nämnas att i Försäkringsbolaget If:s (har jag för mig) undersökning för några år sedan ansåg att tre fjärdedelar av Sveriges bilförare att de kör bättre än genomsnittet  ;D

Ersa

Citat från: sa0azs skrivet 01 september 2012, 00:24:04 AM
Om det sedan beror på stress, bristande kunskaper/övning på aktuell fordonstyp, ointresse, bristande yrkesstolthet eller att man helt enkelt saknar känsla kan man givetvis diskutera.

Om man skulle påstå att en av tio bussförare är oengagerad, ointresserad och bara kör för lönen i brist på andra jobb, så är väl det ändå inget chockerande påstående? Speciellt inte i storstadsområdena.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2012, 08:09:45 AM
Om man skulle påstå att en av tio bussförare är oengagerad, ointresserad och bara kör för lönen i brist på andra jobb, så är väl det ändå inget chockerande påstående? Speciellt inte i storstadsområdena.

Det är väl snarare ett positivt resultat att det "bara" är var tionde förare som kör dåligt. I synnerhet när man väger in faktorer som att även den bäste förare kan ha en dålig dag, att bussen inte fungerar optimalt, att det är dåligt väglag och allt vad det nu kan vara.

Jag förstår inte vad man vill ha fram av denna forskning. Om man utbildar alla förare mer i mjuk körning antar jag utifrån min erfarenhet från andra branscher att resultatet blir att de som redan är bra förare blir ännu bättre medan de som är dåliga anser att de redan kör så bra att de inte har något att lära.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

#37
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2012, 10:58:10 AM
Jag förstår inte vad man vill ha fram av denna forskning. Om man utbildar alla förare mer i mjuk körning antar jag utifrån min erfarenhet från andra branscher att resultatet blir att de som redan är bra förare blir ännu bättre medan de som är dåliga anser att de redan kör så bra att de inte har något att lära.
I förordet till forskningsrapporten framgår tydligt vad avsikten med studien är. Jag ser att VTI dessutom har varit delatiga i studien. Liknande studier har nämligen gjorts där man t.ex. har tittat på vägbanans inverkan i stället för förarens. Denna typ av studier är till för att få fram vilka faktorer som i huvudsak påverkar det fenomen man är intresserad av. Jag har själv haft långt gångna planer på en liknande studie på önskemål från en svensk myndighet, men det föll på finansieringen. Som jag skrev tidigare har jag besökt en stor busstillverkare och tittat på deras arbete att öka komforten. Visst finns det behov av sådana här studier, men det är kanske så att det i första hand är vi tekniker som ser nyttan, eftersom vi måste ha underlag att gå efter för att kunna förbättra egenskaperna hos fordon, vägar, förare m.fl.

sa0azs

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2012, 10:58:10 AM
Det är väl snarare ett positivt resultat att det "bara" är var tionde förare som kör dåligt. I synnerhet när man väger in faktorer som att även den bäste förare kan ha en dålig dag, att bussen inte fungerar optimalt, att det är dåligt väglag och allt vad det nu kan vara.
Absolut, nio av tio kör ju uppenbarligen acceptabelt eller bättre, och det är ett bra resulta tycker jag.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2012, 10:58:10 AMJag förstår inte vad man vill ha fram av denna forskning. Om man utbildar alla förare mer i mjuk körning antar jag utifrån min erfarenhet från andra branscher att resultatet blir att de som redan är bra förare blir ännu bättre medan de som är dåliga anser att de redan kör så bra att de inte har något att lära.
Ja, tyvärr är det väl så...

JDS

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2012, 08:09:45 AM
Om man skulle påstå att en av tio bussförare är oengagerad, ointresserad och bara kör för lönen i brist på andra jobb, så är väl det ändå inget chockerande påstående? Speciellt inte i storstadsområdena.

Jo, jag tycker att det är ganska chockerande, för jag trodde att det var minst tre av tio  ;D

Det märkliga är att det finns folk som är rätt ointresserade av sina jobb, men som ändå utför jobbet på ett fullt godtagbart sätt. Vad skiljer dessa förare från dem som verkligen kör illa? Det tycker JAG är en intressant fråga, men med dig är det kanske ingen idé att diskutera det, för du verkar ju bara vara intresserad av att diskutera växellådor och hjälpbromsar. Rätta mig om jag har fel!

Ersa

Citat från: JDS skrivet 03 september 2012, 00:29:38 AM
Det märkliga är att det finns folk som är rätt ointresserade av sina jobb, men som ändå utför jobbet på ett fullt godtagbart sätt. Vad skiljer dessa förare från dem som verkligen kör illa? Det tycker JAG är en intressant fråga, men med dig är det kanske ingen idé att diskutera det, för du verkar ju bara vara intresserad av att diskutera växellådor och hjälpbromsar. Rätta mig om jag har fel!

Diskutera kan vi, men jag är varken beteendevetare eller psykolog, så jag tror inte att vi kommer att komma fram till något direkt vettigt. Teknik, mekanik och ellära är däremot saker som jag är rejält intresserad av, vilket märks en hel del på det jag glider in på. Underligt vore det annars. Nåja, kanske vissa personer helt enkelt är dåliga fordonsförare och dessa kör sin egen personbil lika illa som bussen? Om Svaret med stort S dyker upp vill jag dock gärna läsa det.
Att det finns mindre lämpade förare är jag i alla fall helt och fullt medveten om, då jag fått städa upp efter några. Men om jag skulle nämna exempel blir jag rätt hårt ansatt från andra skribenter på detta forum som skriver arga saker och kallar mig för "gnällig". Helst ska man ju bara le och låtsas att inga bekymmer existerar alls någonstans i branschen. Både ute i arbetslivet samt på detta forum.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 03 september 2012, 00:47:08 AM
Diskutera kan vi, men jag är varken beteendevetare eller psykolog, så jag tror inte att vi kommer att komma fram till något direkt vettigt. Teknik, mekanik och ellära är däremot saker som jag är rejält intresserad av, vilket märks en hel del på det jag glider in på. Underligt vore det annars. Nåja, kanske vissa personer helt enkelt är dåliga fordonsförare och dessa kör sin egen personbil lika illa som bussen? Om Svaret med stort S dyker upp vill jag dock gärna läsa det.

Tja, den rubricerade undersökningen lär ju knappast ge det svaret, men en liten pusselbit kan den nog utgöra! Personligen tror jag att det är absolut nödvändigt att blanda in arbetsmarknadsmekanismerna i sammanhanget och där är du ju i så fall redan på rätt spår.

Lars-Håkan_E

Citat från: sa0azs skrivet 01 september 2012, 00:24:04 AM
Jag läste genom undersökningen, och jag bedömer att man har på fötterna för det man hävdar i rapporten.

Om det sedan beror på stress, bristande kunskaper/övning på aktuell fordonstyp, ointresse, bristande yrkesstolthet eller att man helt enkelt saknar känsla kan man givetvis diskutera.
Givetvis kan vagnfel, trafikflöde och dåliga vägar ställa till det, men i undersökningen har man ju försökt eliminera dessa faktorer (samma förare, samma vagn, samma väg men olika körstilar).



Detta var ju den fejkade körningen där en instruktionsförare försökte efterlikna olika körstilar, det har inte ett dugg att göra med verkligheten utan var endast till för att ett antal personer skulle få uppleva olika körsätt och bedömma dessa.

Ska man göra en undersökning ska det vara samma fordon, samma linje och avgång men slumpmässigt olika förare, först då får man ett jämförbart resultat, det har man av det som går att utläsa inte gjort utan man har skickat ut ett antal personer att åka olika busslinjer utan att grunden till undersökningen är säkerställd, då blir resultatet helt värdelöst och det enda som är något att ha är hur skillnaden i körstilar påverkar kunderna.

Mats Karlsson

Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 10:53:25 AM
...det enda som är något att ha är hur skillnaden i körstilar påverkar kunderna.
Ja, och det är väl just det som studien skulle visa!?


Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 september 2012, 12:01:28 PM
Ja, och det är väl just det som studien skulle visa!?

Förutom påståendet om hur många förare som kör illa efter ett antal observationer på olika bussar i huvudstaden.

Just nu verkar det högsäsong för bristfälligt underbyggda artiklar från just KTH, här har man ju dock till skillnad från en annan trafikinriktad artikel faktiskt haft en viss andel branschfolk tillfrågade, då kunde man ju hoppats på ett bättre genomfört projekt.