Var tionde förare är en dålig förare enligt KTH-forskning

Startat av Omnilasse, 27 augusti 2012, 13:46:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Tja, vad som skall man säga om detta. kanske ändå ett rätt bra resultat? Kunde varit värre.  Fast åksjuka kanske mer är artikelförfattarens vinkling av resultatet.

http://www.dn.se/sthlm/var-tionde-busschauffor-en-dalig-forare

en_dalmas

fast vissa blir tydligen åksjuka. har själv vid ett tillfälle fått beröm från en resenär då jag tydligen körde så att hon inte blev åksjuk, för tydligen så brukade hon vanligtvis bli åksjuk

Mats Karlsson

Jodå, vissa förare kan få folk att bli åksjuka som inte annars brukar bli det. Det är främst "pumpkörningen" som orsakar detta, men också för häftig körning i kurvor. Och blir man inte åksjuk kan man bli spänd. Det har jag råkat ut för själv när jag har åkt med förare som är oförutsägbara i körningen, så att jag omedvetet har spänt mig för att kunna parera häftiga oförutsägbara rörelser. När man går av bussen efter en sådan färd kan man känna sig näst intill både utpumpad och stel i kroppen. Därför brukar jag tacka de förare som kör bra för att visa dem min uppskattning. Det är sådana förare jag har som förebild när jag själv kör.

yngrot

Är ju väldigt olika hur vi kör vissa vill man inte åka med . Själv försöker jag alltid köra mjukt så gott det går ibland har man ju inget val när någon kliver ut framför bussen  då kan det bli väl hård inbromsning.. men jag hör ju av en del resenärer att det uppskattar hur jag kör och det är ju roligt att höra..  Det händer att resenärer väntar på nästa buss när vissa kör..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sputnik

Ja, ikväll på 830 var det tvärnit i varenda cirkulationsplats, chauffören "måste ha missat" att bilar var på väg in i varenda rondell och var tvungen att stå på bromsen. Sen var det väldigt hastiga och kantiga inbromsningar vid hållplatserna också  :(

Det absoluta flertalet kör dock mjukt och fint, det är kanske därför det märks när man åker med någon som kanske inte kör så bra, alternativt har fått en buss man inte kan köra mjukt med.

Mvh
/Sputnik

Nico

Ingen är perfekt och säkerligen så finns det både mycket bra såväl som rentav dåliga förare och med ett stort spann mittemellan. En av tio låter dock som en ganska 'rund' siffra och undersökningen i sig ger upphov till fler frågor än svar. Sedan så råder det väl tyvärr fortfarande brist på intressanta nyheter i vår omvärld så då poppar det upp lite sånt här igen. Lite intressant är det ju att inget nämns om att entreprenörerna, åtminstone i SL-land, hållit och håller på med olika former av 'grön körning' just för att få förarna att köra mjukare och spara bränsle och buss.

Såg i alla fall hr. Forskaren i ett inslag på ABC igår och blev inte imponerad och själv vill jag nog ställa mig frågande till hela den s.k. undersökningen. I det här fallet skulle det t.ex. vara intressant att veta, då det inte verkar nämnas någonstans, hur undersökningen gjorts (har han följt upp enskilda vagnar och förare eller har han åkt buss tio gånger och mätt utifrån det), vad han har för direkt kompetens att genomföra en sådan här undersökning, vilka källor han gått på osv. samtidigt som inga länkar verkar ha bifogats. Är det då bara själva körningen i sig som mätts eller har denne forskare även tagit andra [yttre] parametrar med i beräkningen? Alltså då sådant som kanske, direkt eller indirekt, påverkat förarnas sätt att köra, dvs. om han ställt sig frågan om varför det går så illa i vissa fall? Om inte så är fallet så bör man definitivt ifrågasätta giltigheten i hans resultat! 

De tider/dagar det är 'tomt på stan' så går det ju betydligt lättare att köra mjukt och fint än när det är hetsig och ryckig trafik omkring en och det påverkar nog en hel del. Likaså krävs det ett fordon i bra skick, men hur ofta har man inte fått något där t.ex. växellådan eller annat inte rockar riktigt. Fick låna en felad vagn i somras för ett litet sidoskubb. På den vagnen nöp bromsarna stenhårt och det spelade ingen roll hur fint jag försökte att köra utan det blev bara tvärnitar i alla fall. Var nästan rädd för att bli påkörd bakifrån p.g.a. av mina tvära stopp...   :P


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mats Karlsson

Du behöver inte ifrågasätta så mycket. Det räcker att åka samma linje med samma buss en månad i rad, så har man sorterat ut förarna i olika kategorier. Sedan vad gäller mätning av "bekvämlighetsfaktorer" finns en del parametrar att gå på som är utslagsgivande. Jag har samarbetat med en docent i fordonsdynamik och haft kontakter med en stor busstillverkare i ämnet.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 28 augusti 2012, 11:46:58 AM
Du behöver inte ifrågasätta så mycket. Det räcker att åka samma linje med samma buss en månad i rad, så har man sorterat ut förarna i olika kategorier. Sedan vad gäller mätning av "bekvämlighetsfaktorer" finns en del parametrar att gå på som är utslagsgivande. Jag har samarbetat med en docent i fordonsdynamik och haft kontakter med en stor busstillverkare i ämnet.

Problemet är att det inom SL området är ytterst sällan man får åka med samma buss på samma tur eller ens på samma linje på detta sätt.

Men annars är idén användbar på landsorten

Kvarne

Enl. Uppgift skickade han ut ett gäng studenter som pratade ned resenärer å var utrustade med mätare.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

BSB101


Nico

Citat från: Mats Karlsson skrivet 28 augusti 2012, 11:46:58 AM
Du behöver inte ifrågasätta så mycket. Det räcker att åka samma linje med samma buss en månad i rad, så har man sorterat ut förarna i olika kategorier. Sedan vad gäller mätning av "bekvämlighetsfaktorer" finns en del parametrar att gå på som är utslagsgivande. Jag har samarbetat med en docent i fordonsdynamik och haft kontakter med en stor busstillverkare i ämnet.

Tja, du har ju rätt till din åsikt. Själv föredrar jag att ifrågasätta och problematisera istället för att acceptera hörsägen och blind tro rakt av. I det här fallet så köper jag inte en studie rakt av om jag inte får se hur mätningarna gjorts och får reda på vilken empiri som som använts.  I det här fallet  kan man ju även fråga sig hur objektivt det hela var då forskaren som inititerade det hela verkar ha gjort det utifrån en viss utgångspunkt om man nu ska döma efter artikeltexterna. 

Vad gäller materialet så undrar jag fortfarande om det t.ex. är frågan om linjer som delas av flera garage? I så fall så behöver man nog åka igenom dessa under en längre tid, under olika tider på dygnet osv. innan jag köper detta. Din docent i all ära, men frågan är vad den stora busstillverkaren har med detta att göra?! Stämmer det som Kvarne skriver så blir jag nog bara ännu mera fundersam för då är ju även frågan hur man burit sig åt och utformat intervjuerna etc.


Citat från: BSB101 skrivet 28 augusti 2012, 17:29:54 PM
En sökning gav kortversionen kortversionen från 2011.

Där hade vi ju något mera konkret som DN m.fl. gärna hade fått länka till. Det var ju just något sådant här som efterfrågades även om det inte är det fullständiga materialet. Tycker dock att det verkar ha varit ett väldigt klent underlag för huvudstudien med ett kontrollerat prov med ett fåtal försökspersoner och än färre förare på vad som antagligen var ett stycke väg som inte påminner så mycket om verkligheten. Citerar ett stycke ur rapporten nedan...

"I själva huvudstudien deltog totalt 51 försökspersoner som fick åka en 3 km lång provslinga som busspassagerare. En instruktörsförare körde med åtta olika förutbestämda körstilar, där hans agerande skulle representera beteendet hos olika förare. Körstilarna baserades på en statistisk design med fyra attribut."

Frågan kvarstår då fortfarande hur detta ska sättas i relation till yttre faktorer som just dåliga vägar, dito bussar, tät och ryckig övrig trafik, låggolv kontra nnormalgovl och annat liknande?  I studien talas det bl.a. om att om föraren bör undvika än det ena och än det andra, men ibland så kan man ju inte undvika somligt. Överlag känns det som ett klent underlag på det stora hela. Däremot är det ju inte fel om man på detta vis kan få underlag att även trycka på väghållare mm. om förbättringar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

the0fiskis

jag som åker samma linje varje (skoldag)(T/R), kan ungefär hålla med om 1 på 10 kör dåligt, som ryckigt och så.
det är en motorvägs linje skulle jag säga (465 nacka strand<>Fisksätra(karpgatan)

Camilla

Jag var ute och åkte med 474 en gång och helt plötsligt blir bussen stoppad av en polisbil och polisen ber busschauffören kliva av bussen för an nykterhetskontroll för det var nån på bussen som trodde att han som körde bussen var full men jag tyckte inte att han körde så dåligt så jag trodde att han var full

Ersa

Citat från: Camilla skrivet 28 augusti 2012, 21:26:25 PM
Jag var ute och åkte med 474 en gång och helt plötsligt blir bussen stoppad av en polisbil och polisen ber busschauffören kliva av bussen för an nykterhetskontroll för det var nån på bussen som trodde att han som körde bussen var full men jag tyckte inte att han körde så dåligt så jag trodde att han var full

Jag vet om flera tillfällen där resenärer ringt polisen pga att de misstänkt rattfylla. T.ex:
  • Föraren var glad och hälsade artigt på alla påstigande - misstänksamt!
  • Föraren luktade sprit - Var egentligen lukten av spolarvätska...
  • Föraren körde ryckigt - Växellådans lameller var slitna (Volvo G8-låda)
  • Föraren får inte alkolåset att fungera - Fel på en säkring, så låset är strömlöst.
Inte helt oväntat var ingen alkohol eller droger inblandade vid dessa tillfällen.

Så ni som tror på rapporten till 100% får ursäkta, men jag är nog ungefär lika skeptisk som Nico till hur resenärer bedömer "kvalitet". Genomsnittsbussresenären har ju dessutom inte en blekaste aning om att lågentré/låggolvsbussar har sämre fjädring än en normalbuss, och kan därför döma ut föraren som "dålig" pga dålig komfort.

Jonas Strömblad

Det är klart att olika förutsättningar ger olika resultat.
Som bussförare vet jag att vissa bussar är rena missfoster att köra (där man till och med får be passagerarna om ursäkt för att det inte går att köra mjukt!), men att alla bussar är sådana går jag inte med på och om vissa förare lyckas bra med en bussindivid medan andra misslyckas totalt så tror jag att det handlar mer om föraren än bussen.

Vissa bussförare borde nog köra lastbil (och lastbilen bör inte innehålla levande varelser) istället för buss. Emellanåt är det rent läskigt att åka med förare som kör som kamikazepiloter
/J