Ganska så unik buss

Startat av Greger Larsson, 26 augusti 2012, 21:12:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 27 augusti 2012, 21:59:11 PM
BeGe kaross ? Kan man kalla dessa för Scaniakarosser ? Kanske eftersom Scania-Vabis övertog företaget.
Nej, man kan inte kalla dem Scania-karosser. Scania tog inte över Be-Ge förrän 1966(?) och då fanns inte längre någon karosstillverkning hos BeGe, utan endast hyttillverkning.

Lasse i Bdn

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2012, 15:46:08 PM
Jag har inte noterat något om bussen men här är tre bilder på den om det kan hjälpa någon att underlätta identifieringen.







Den röd-gröna bussen är nog en från Bodens Omnibuss AB. För tidigare på 50-talet var bussarna målade Röd över del, Grön Neder del samt Gul runt hjulen och det har den här bussen. Att den finns i Alvik som inte är långt från Boden gör min tanke nog riktig.
Senare fick bussarna i Boden gul över del, på 60-talet blev de röd-bruna samma färger som Kiruna Trafik.

Åkarns Kalle

Intressant Intressant

Inte för att detta har med detta att göra men ändå lite info om http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=2513
När den tjänat klart som mjölkbil kom den till Finland till ett företag vid namn Koskilinjat Oy i Oulu där får den invnr 7 och regnr OI-7

Då hade den fått en Boxer-kaross tillverkad hos Haldin i Vasa med karossnummer 599 och chassiet blivit förlängt till ett B7159

MVH Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Åkarns Kalle

Gällande Scania eller BeGe kaross
så tror jag nog att vid köpet Y6076 så var det nog så att Scania alt. Bil & Buss som såg till att det blev BeGe Kaross

Har svårt att tro att Persson "krävde"/beställde just en BeGe Kaross.....

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Mats Karlsson

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 29 augusti 2012, 22:10:59 PM
Gällande Scania eller BeGe kaross
så tror jag nog att vid köpet Y6076 så var det nog så att Scania alt. Bil & Buss som såg till att det blev BeGe Kaross

Har svårt att tro att Persson "krävde"/beställde just en BeGe Kaross.....

/Kalle
Eftersom detta fordon snarare är lastbil än buss, så var nog inte Hägglunds så värst intresserade att karossera. Av hävd har de mindre karosseriföretaget tagit sig an sådana här specialkarosseringar i stället. Det var nog därför valet föll på BeGe efter en högst sannolik rekommndation från Scania-försäljaren, speciellt som Scania ytnyttjade BeGe som hyttleverantör till sina lastbilar.

Åkarns Kalle

Jo fordonet är en lastbil, ja det var säkert så men Oskarshamn är ju inte närmaste vägen från Sundsvall.
Företrädaren till företrädaren var från Högens Karosseri i Bergsjö se här: www.svenskbusshistoria.se/go?id=37988

Bilen som användes mellan Y4158 & Y6076 vet jag varken vilken modell det var eller vart den blev påbyggd har bara ett dåligt
avfotografetat fotot.

Men nu har vi kommit långt på sidan från där vi var ber om ursäkt för det.........

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.