Huvudmeny

Klart i Borlänge

Startat av 1896, 15 augusti 2012, 20:28:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

För dom närmaste åren, återigen har man köpt Trivectors ideér rakt av, utan egen tanke verksamhet.

Landstinget har dragit sig ur tre landsbygdslinjer i år, och kommer att dra sig ur ytterligare tre nästa år.

Stadslinje 4 kommer att få 20 minuters trafik, och sträckan via Bullermyren kommer att tas bort, linjen kommer att gå Rv 70 rakt ned till Kupolen och Centrum, bör alltså åtgå ett fordon till där.

En ny linje kommer att skapas som ska trafikera Medväga - Centrum - Gylle vårdcentral via Södra Backa och omvänt, detta med timtrafik, turerna till Bomsarvet som trafikeras idag lär ska bli kvar, alltså lär det bli minst ett fordon till även här, frågan är hur man löser timtrafiken, som jag ser det tar det 40 minuter att köra till Medväga fram osh tillbaka och minst 30 till Gylle via Södra Backa, blir enligt min matematik 1.10 på varvet, Dalatrafiks planerare håller på att titta på detta.

Nya linjen och linje 4:as förändringar kommer att införas redan nästa år.

Linje 1 kommer att få 10 minuterstrafik i rusningstid, fast detta först 2014.

Flextrafiken försvinner från Medväga, men exakt hur den kommer att bli är inte klart än, men Trivector har ju föreslagit att den ska omfatta även Romme.

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 augusti 2012, 20:28:53 PM
Landstinget har dragit sig ur tre landsbygdslinjer i år, och kommer att dra sig ur ytterligare tre nästa år.

Vilka linjer förutom gamla 44:an drabbas?

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 augusti 2012, 20:28:53 PM
Stadslinje 4 kommer att få 20 minuters trafik, och sträckan via Bullermyren kommer att tas bort, linjen kommer att gå Rv 70 rakt ned till Kupolen och Centrum, bör alltså åtgå ett fordon till där.

604:an kommer väl att gå via Tjärna Ängar också? Annars är det ingen vits med omläggningen. Med tjugominuterstrafik kommer det att gå åt två bussar till.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 augusti 2012, 20:28:53 PM
En ny linje kommer att skapas som ska trafikera Medväga - Centrum - Gylle vårdcentral via Södra Backa och omvänt, detta med timtrafik, turerna till Bomsarvet som trafikeras idag lär ska bli kvar, alltså lär det bli minst ett fordon till även här, frågan är hur man löser timtrafiken, som jag ser det tar det 40 minuter att köra till Medväga fram osh tillbaka och minst 30 till Gylle via Södra Backa, blir enligt min matematik 1.10 på varvet, Dalatrafiks planerare håller på att titta på detta.

Det lär gå åt tre bussar till den här linjen.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 augusti 2012, 20:28:53 PM
Nya linjen och linje 4:as förändringar kommer att införas redan nästa år.

När Då?

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 augusti 2012, 20:28:53 PM
Linje 1 kommer att få 10 minuterstrafik i rusningstid, fast detta först 2014.

Ytterligare tre bussar går åt till detta. Men varför dröja till 2014? Behovet finns nu.

P.Ek

Citat från: Wetjo skrivet 18 augusti 2012, 16:13:57 PM
Vilka linjer förutom gamla 44:an drabbas?


Linje 12 kortades av och går bara Avesta-Snickarbo, och linje 39 har fått en indragen tur i vardera riktning. Vad kommer hända härnäst?

P.Ek

Fast ni menade kanske Borlänge... :-\

Wetjo

Citat från: P.Ek skrivet 18 augusti 2012, 16:21:01 PM
Linje 12 kortades av och går bara Avesta-Snickarbo, och linje 39 har fått en indragen tur i vardera riktning. Vad kommer hända härnäst?

Linje 12 hade jag glömt, men linje 39 beror väl mer på X-trafiks beslut än Dalatrafik...

1896

1, Landstinget tycker att det i princip bara är skolskjutslinjer, och det tycker dom att kommunen kan betala, berörda linjer är i år 19, 44 och 56, nästa år 28, 54 och 59. Säters kommun vill inte betala för Gustafs linjen och gagnef kommun vill inte betala för kvällsturen till Gagnef, alltså linje 54.

2, Två bussar finns ju redan på linje 4, så en buss till krävs.

3, Det ska vara timtrafik, och jag ger mig 17 på att Dalatrafik tänker klara det med ett fordon, förutom det som redan finns.

4, Med all sannolikhet till hösttabellen.

5, fyra bussar ytterligare krävs, vad gäller tidsplanen, så är det på detta sätt politiker arbetar, personligen tror jag ju mer på kvartstrafik och ledvagnar.

Sedan ska ju linje 254 dras till Norra Backa när IKEA öppnar, så även här kommer det att krävas ytterligare fordon, då kan jag tycka att eftersom Falun idag kör fler omlopp på linjen än Borlänge, så ska ytterligare fordon utgå från Borlänge.

Wetjo

Sjösätter man allt det här, kommer det att bli trångt i garaget...  :-\

1896

Citat från: Wetjo skrivet 18 augusti 2012, 20:24:48 PM
Sjösätter man allt det här, kommer det att bli trångt i garaget...  :-\

Man kan väl göra som GDG gjorde, ställa bussar på baksidan, med rampkoppling.  :)