Söne Trafik Lidköping,Skara,Trollhättan

Startat av Bussmicke, 30 juli 2012, 00:08:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Denna vagn http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=26243 benämns som 210 på SBH, stämmer detta verkligen?
Har en bild på bussen från 1990 och jag underar om det inte borde vara ett nummer i 1xx-serien.

Och denna http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=19537 sägs där heta 207, tvivlar på att det stämmer. Här har jag en bild från 1994.

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=14815 Bild från 1996, hette den verkligen 209 då?
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=20467 Bild från 1996, hette den verkligen 223 då?

Har en bild på http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=20331 och där är radionumret 78124 och torde således hetat 124 vid fototillfället men i SBH står den som 224.
Jag utgår ifrån att bussarna på mina bilder vid fototillfällena var 110, 107, 109 och 123.

Tyvärr syns inte radionummer varför jag frågar
Kom inte dessa 2xx-nummer på 2000-talet eller när ändrades numren??
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Söne numrerade ofta om sina bussar på den tiden varför det är svårt att i efterhand fastställa vilket det rätta inventarienumret var vid ett visst tillfälle.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Okej men på 90-talet har jag inget minne av att 200-nummer existerade, Har en bild på 219 och den är tagen 2003...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar

#3
Vill nog inte riktigt hålla med om att Söne numrerade om sina bussar, utan kanske något undantagsfall. Bussarna var numrerade i 100-serien fram t.o.m. 96, därefter med trafikstart januari 97 när Buss i Väst började köra på en väldigt stor del av Skaraborgs trafik numrerades bussarna om i 200-serien. När Söne i April 2004 tog över Götene Busstrafiks bussar numrerades dessa 101-109.

Till dina frågor så är det m.a.o. precis som du skrev att de hade numren som du skrev i 100-serien.


Bussmicke

Tack Gunnar, då stämmer det med min minnesbild. Men att det var redan 1997 man numrerade om visste jag inte.
Sitter och skannar inte Sönebilder från 1:a halvan av 90-talet så det var viktigt att de sorterades rätt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

#5
Lite bilder från Lidköping m m, mer kommer senare.





















//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stefan P

Hej

Fina bilder från dåtiden bla. en VBK som man har kört en likadan, byggde VBK även på Scania chassi?

Vad är det för lack på Söne Buss 109?

Vilken sorts kaross är det på Söne Trafik 123 och 124?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 31 juli 2012, 12:06:37 PM
Hej

Fina bilder från dåtiden bla. en VBK som man har kört en likadan, byggde VBK även på Scania chassi?

Vad är det för lack på Söne Buss 109?

Vilken sorts kaross är det på Söne Trafik 123 och 124?

mvh Stefan P
Jo, VBK byggde på olika chassier, bl.a. DAF, Mercedes, Scania och Volvo.
Buss 109 har Sönes egen lack, som behölls på turistbussarna.
Bussar 123 och 124 har Aabenraa-karosser.

S Svensson

Observera att det handlar om radionummer (en form av mobilnummer) som är femsiffrigt. Swebus hade också sådana med olika sådana nummer och inv-nr. Älab,Skaraborg,Kronoberg,Jönköping och några till hade samma system och jag tror att de var utbytbara. Det gick alltså att ringa upp andra bussar även i andra län.
Troligen är det fler företag än Swebus som har dubblerade nummer.
Söne köpte tidigt bussar med Lahti kaross. Dunder bussar frånDunder Trading.   

VBK Vestfolds bil och karosseri AS finns som huvudfabrik i Horten och bussbygnationen lades ned cirka 1985-86 där. Det fanns dock en övertagen fabrik i Herning,Danmark. Där byggdes busskarosser i litet antal och ombyggnad av personbilar i större antal.



Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 31 juli 2012, 16:57:50 PM

VBK Vestfolds bil och karosseri AS finns som huvudfabrik i Horten och bussbygnationen lades ned cirka 1985-86 där. Det fanns dock en övertagen fabrik i Herning,Danmark. Där byggdes busskarosser i litet antal och ombyggnad av personbilar i större antal.

VBK lade ned sin tillverkning av busskarossser i Horten 1982. Året efter köptes lokalerna och maskinerna av Säffle Karosseri, som bedrev verksamhet där till 1986. Bussar byggda i Horten märktes vanligen Säffle Karosseri om de såldes i Sverige. Såldes de i Norge märktes de Horten Karosseri och samma sak gällde bussar byggda i Horten om de såldes till Norge.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 31 juli 2012, 16:57:50 PM
Söne köpte tidigt bussar med Lahti kaross. Dunder bussar frånDunder Trading.   
Vilho Dunder var väl aldrig agent för Lahden Autokori?? Han importerade enbart begagnade bussar från Finland, vad jag vet. Lahden Autokori sålde ju direkt till kunder i Sverige.

S Svensson

Jag hade kontakt med Dundertrading och de lämnade uppgifter om Lathi (Lahden kory) tilll mig. Tidsmässigt ungefär då Söne(Lidköping/Läckö ingår) Lathi. Jag utgick då ifrån att det var Dundertrading. Vill minnas att adressen till företaget lät som en åteerförsäljare.
Vi får be någon leta i Sv Omnibustidning för tidigt 80 tal. Tack !

Mats Karlsson

Enligt annonser i Svensk Omnibustidning1978-84 var det Lahden Autokori Oy i Villähde i Finland som sålde direkt till Sverige genom deras exportchef. Service- och reservdelslager upprättades senare hos Farsta Bil & Busscenter AB.

Vad jag vet sålde Vilho Dunder bara begagnade bussar. Jag hälsade på honom 1980 och då var hans verksamhet på nedgång. De gyllene importåren av begagnat från Finland hade då börjat tona ned.

cthim

Dessa bilder gillar vi!!!!   
lite nostalgi.
Bilden på AFX 249 är min far som kör bussen...
och på buss 114 är det min morfar
hahaha roligt.