Upphandling - Kronoberg

Startat av CR, 13 juni 2012, 15:33:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 13 juni 2012, 22:43:11 PM
Vilken fordonstyp kommer att användas i landsbygdstrafikens mest belastade turer/linjer?

Idag används ju både dubbeldäckare, normalgolvs ledbuss, lågentréledbuss samt boggiebussar av både normalgolv och lågentré.

6 led, 9 DD

CR

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2012, 20:46:36 PM
Vem  kör i Åseda? Hur många bussar?
Det är väl Åseda Trafik som kör stationeringen Åseda åt Kronobergstrafiken i nuläget.

De 2 bussar i Åseda som körs under JLT-flagg har Buss i Väst som entreprenör som i sin tur har anlitat en i BiV icke delägare nämligen Hjalmarssons i Virserum. Hjalmarsson kör ytterligare en buss från Virserum som är JLT-flaggad åt Buss i Väst/ Lysekil på linje 353 Virserum - Vetlanda, fast nu börjar jag komma bort från ämnet....... :)

CR

Ivar Svensson har 2 egna bussar åt Kronobergstrafiken, 1 st placerad i Värnamo för linje 273 samt 1 st på Bolmsö. I praktiken är stationeringarna för dessa båda fordon i Ås (söder om Bredaryd mellan Smålandsstenar och Värnamo) och Bolmsöbussen tomkör via vägverksfärjan Sunnaryd - Bolmsö.

Åke Berggren

Citat från: CR skrivet 13 juni 2012, 23:18:51 PM
Det är väl Åseda Trafik som kör stationeringen Åseda åt Kronobergstrafiken i nuläget.

De 2 bussar i Åseda som körs under JLT-flagg har Buss i Väst som entreprenör som i sin tur har anlitat en i BiV icke delägare nämligen Hjalmarssons i Virserum. Hjalmarsson kör ytterligare en buss från Virserum som är JLT-flaggad åt Buss i Väst/ Lysekil på linje 353 Virserum - Vetlanda, fast nu börjar jag komma bort från ämnet....... :)
Ramkvillabuss kör med 3 eller 4 bussar stationerade i Åsda för Länstrafiken Kronoberg och Åseda Trafik 1.

Staffan Sävenfjord

Citat från: CR skrivet 13 juni 2012, 23:29:37 PM
Ivar Svensson har 2 egna bussar åt Kronobergstrafiken, 1 st placerad i Värnamo för linje 273 samt 1 st på Bolmsö. I praktiken är stationeringarna för dessa båda fordon i Ås (söder om Bredaryd mellan Smålandsstenar och Värnamo) och Bolmsöbussen tomkör via vägverksfärjan Sunnaryd - Bolmsö.

Jo, men Bolmsö-linjen är väl upphandlad av JLT och berörs således inte av denna upphandling. Linje 273 Värnamo-Ljungby delas således av Ivar Svensson och Sven Carlsson men har tydligen upphandlats i  två olika omlopp.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: CR skrivet 13 juni 2012, 23:18:51 PM
Det är väl Åseda Trafik som kör stationeringen Åseda åt Kronobergstrafiken i nuläget.

De 2 bussar i Åseda som körs under JLT-flagg har Buss i Väst som entreprenör som i sin tur har anlitat en i BiV icke delägare nämligen Hjalmarssons i Virserum. Hjalmarsson kör ytterligare en buss från Virserum som är JLT-flaggad åt Buss i Väst/ Lysekil på linje 353 Virserum - Vetlanda, fast nu börjar jag komma bort från ämnet....... :)

Tack för svaret. Det är visserligen lika långt mellan Skogaby (Laholm) och Markaryd som Virserum och Åseda (cirka 3 mil) men Hjalmarssons har ju en betydligt större etablering för andra länsbolag i hemorten. Skogaby kör väl ingen länstrafik alls nuförtiden.

Jag tycker alltså att det är rätt långsökt att Buss i Väst tänker klara detta med hjälp av sina egna delägare. Jag tror inte de tagit höjd i anbudet för att bussarna skall tomköras minst 6 mil om dagen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Tror knappast någon tänker tomköra 10 mil x 5 bussar dagligen.

Men att ha en stationering på 5 bussar så nära sina egna domäner är inte något ovanligt, hade det varit 1 buss har saken varit i ett annat läge, Bergkvarabuss t.ex har väl idag någon enstaka buss i skogen runt Norrhult, åtskilliga mil från andra depåer.

1896

Kul att man utökar trafiken.  :)

Finns det inga uppgifter på övriga anbudsgivare och skillnader i priset ?  ???

Bussmicke

Trist, då blir det bara Citaro på stan i Växjö...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 15 juni 2012, 19:46:47 PM
Trist, då blir det bara Citaro på stan i Växjö...

Med 2:an i budgivningen hade du troligtvis istället fått MAN

AO

Citat från: Bussmicke skrivet 15 juni 2012, 19:46:47 PM
Trist, då blir det bara Citaro på stan i Växjö...

Men det kanske kan betyda att vi får några nya Citaroleder i Sverige? Några sådanna finns väl inte av den nyaste typen med facelift här i Sverige?

Bussmicke

Citat från: Håkan_E skrivet 15 juni 2012, 19:52:56 PM
Med 2:an i budgivningen hade du troligtvis istället fått MAN

Som att välja mellan pest och kolera.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Håkan_E skrivet 15 juni 2012, 19:52:56 PM
Med 2:an i budgivningen hade du troligtvis istället fått MAN

Vem var det? Keolis?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CR

#28
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2012, 08:34:37 AM
Jo, men Bolmsö-linjen är väl upphandlad av JLT och berörs således inte av denna upphandling. Linje 273 Värnamo-Ljungby delas således av Ivar Svensson och Sven Carlsson men har tydligen upphandlats i  två olika omlopp.
Finns 2 linjer på lilla Bolmsö: En JLT-flaggad linje 275 Bolmsö - Värnamo och körs av Karlsson Buss i Vaggeryd med stationering i Värnamo, den andra linjen går under Kronobergsflagg med nummer 147 Bolmsö - Ljungby och körs av Ivar Svensson.

Linje 273 Värnamo - Ljungby är däremot en rent Kronobergsflaggad linje med en buss stationerad i Ljungby och en i Värnamo som ligger i Jönköpings län.

Småland kräver sin detaljkunskap för att hålla koll på alla konstellationer mellan åkare och åkare, åkare och  huvudmän, vem som har vad och vem som  kör åt någon annan  :)

CR

I Växjö stadstrafik var det endast 2 anbudsgivare, 1:an och vinnaren är som bekant Bergkvarabuss och 2:an var Flexbuss Sverige.

Således kan konstateras att ingen av de stora bolagen lagt anbud på någon trafik i hela Kronoberg.

Vad gäller den annonserade trafikökningen i Växjö stadstrafik så har vi inte sett något av detta ännu. En av riskerna i denna upphandling är just att Kronobergstrafiken inte garanterar någon viss volym till vinnande entreprenör, för upphandlingen är inte som bruktligt byggd på trafikpaket med X antal fordon utan är byggd på enskilda omlopp/ bussar som anbudslämnarna fått prissätta.

Så det kan mycket väl sluta med att Bergkvarabuss får fortsätta med att köra precis lika mycket (eller litet om man så vill) som Veolia gör i nuvarande avtal. Risken för det är väl överhängande då priserna har rakat i höjden rejält med dryga 5 miljoner per år mer än vad Växjö stad hade räknat med.

Om ökningen inte blir av så riskerar Bergkvarabuss sitta med Svarte Petter på handen, då de är bundna av att hyra en fullständigt svindyr depå av Växjö stad till fullpris oavsett hur mycket fordon det blir i praktiken och detta med en ersättningsmodell av Kronobergstrafiken som baseras på kilometer per omlopp. Att fördela en hyra på 6,65 milj kr/ år på 38 busser (tänkt antal fordon i upphandlingen) ger en hyra per tursatt buss på 175 000 kr/ år och OM det bara blir 28 bussar som rullar för närvarande ger det en hyra per tursatt buss på hela 237 500 kr/ år och buss, utan att Bergkvarabuss kommer att få mer betalt för sina enskilda fordon. Grattis kan man säga då!

Det var en av anledningarna varför många bolag avstog anbud på denna trafik och det var mycket sådana här exempel som  ansågs utgöra enormt stora risker för entreprenörerna.