16H dalar ned i sjön

Startat av Mr G, 03 maj 2012, 14:45:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Sjödalsvägen i Huddinge gjorde verkligen skäl för sitt namn på den här tiden eftersom den var byggd på gammal sjöbotten. På bilden syns tydligt hur vägbanan sakta dalar ned i sjöbotten. Husen är pålade, och står stadigt på fast grund, men eftersom den omgivande gatumarken har satt sig, har man behövt bygga en träramp/trappa så att kunderna kan komma in till Larsson Sport utan att behöva ta ett jättekliv.
吉先生

Gunnar D

Denna bild känner jag igen eller om det är en "look-a-like". Men den kan ändå visas hur många gånger som helst. Här i början av 70-talet hade Larssons Sport fallit ur min intressesfär i motsats till tio år tidigare då besöken där var frekventa. Detta hus är nu rivet. CF:n kan var uppställd av en förare som har ett ärende (lunch/middag?) under rasten. H24:an verkar vara 75449 (lite svårt att tyda) som då blivit utlokaliserad från Nyboda där den iaf fanns sommaren-70.

/Gunnar

Mr H

Man måste i alla fall säga att föraren gjorde vad han kunde med skyltskåpet och dess innehåll för att komma så nära sanningen som möjligt! Det borde varit enklare om de exempelvis gick på 70I, 71I, 72o och 72I. F.ö så såg jag flera gånger Capitoler på 72o som var skyltade på det sättet! Egentligen är det märkligt att SS så länge höll fast vid max 199. PV med 200-nummer pockade ju också på skyltmöjlighet men de skyltades väl med turbrickor?

Mr H

Ulf Broman

Nu var jag inte med då, och jag kanske inte hajar, men vilken linje var det som föraren egentligen körde på?

Mr G

Bussen går på linje 716, och eftersom Capitolerna i ursprungligt skick inte kunde skylta högre linjenummer än 199 har den som har skyltat försökt göra det bästa av situationen och valt att skylta 16H istället. Jag antar att H i det här fallet betyder Huddinge, men det är bara min gissning.
吉先生

Ulf Broman

Citat från: Mr G skrivet 05 maj 2012, 10:12:11 AM
Bussen går på linje 716, och eftersom Capitolerna i ursprungligt skick inte kunde skylta högre linjenummer än 199 har den som har skyltat försökt göra det bästa av situationen och valt att skylta 16H istället. Jag antar att H i det här fallet betyder Huddinge, men det är bara min gissning.

Aha, det var så enkelt. Jag föreställde mig att H-et hade någon reell betydelse (typ att det kanske skulle likna en 8-a).

Hette linje 716 tidigare (före SL) linje 16, så att de äldre i lokalbefolkningen ändå förstod vad det var för buss om det stod 16?

Gunnar D

Citat från: Ulf Broman skrivet 05 maj 2012, 13:54:36 PM
Hette linje 716 tidigare (före SL) linje 16, så att de äldre i lokalbefolkningen ändå förstod vad det var för buss om det stod 16?


SJ busslinjer kring Stockholm fick 1964 tresiffriga linjenummer genom att prefixen 5 (Solna), 6 (Danderyd) och 7 (Huddinge) lades till de ursprungliga linjenumren. Den här aktuella linjen 716 kan sägas vara en sammanslagning av de tidigare linjerna 14 (Stuvsta-Trehörningen) och 16 (Stuvsta-Sofieberg). Visst förstod oftast både de äldre o yngre vilken linje en buss gick på när den var skyltad "16" utmed linje 716:s linjesträckning. För de lokala resenärerna var ju sjuan egentligen överflödig.

/Gunnar