SL-bussar i Nynäshamn i mars 1993, del 2 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 mars 2012, 16:37:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så avslutas denna lilla miniserie från Nynäshamn med några Säffle-karosserade bussar.

BGB703 blev sedan Swebus 1458 och hann också med några år hos Kårsta Buss & Taxi samt Håbo Buss innan den hamnade i S:t Petersburg.



BJH174 blev Swebus 1468.


EGP981 gjorde ett tappert försök att undkomma kameran men det mesta kom i alla fall med. Den klarade sig också från att bli Swebus i augusti 1993 (det var väl en Ribby-vagn) men hamnade hos dem i augusti 1995 med nummer 1606.


LZP807 blev Swebus 1478 i augusti men återkom efter tre år till SL.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Intressanta bilder för en relativt nyinflyttad Nynäshamnsbo (7 år sedan)! Tog mig en funderare och hittade en bok om Nynäs förr. Där finns en svartvit bild av 8 bussar uppställda i Ösmo tillhörande Stockholm-Nynäs Järnvägs AB från 50-talet, samtliga Volvo, årsmodeller slutet 40-tal/ början 50-tal och ASJ-karosserade om jag gissat rätt. Var det detta bolag som skötte stadstrafiken då och hur var färgsättningen på dessa bussar? Undrar BengaB40

Björn Forslund

TSN bussar var blå, samma kulör som Linjebuss påstås det. En sådan finns att se på Nynäs Järnvägsmuseum, men i fel färg. Blått tittar fram lite här och var iallafall, likaså SJ-gult och dito orange.
SJ tog över rubbet i slutet på 50-talet.
Någon egentlig stadstrafik som dagens 854 fanns väl inte i lilla Nynäshamn på den tiden. Men linjer mot Torö, Spångbro,  på Muskö o även in mot Stockholm. TSN ägdes av Nynäsbanan, som ägdes av Johnson-koncernen, möjligen var det därför bussarna var blå, eftersom Linjebuss hade samma ägare.

BengaB40

Hej! Tack för intressant information! På bilden i den nämnda boken ser det ut som det är 6 Volvo i B510-serien och 2 Volvo i LV125-serien. Hälsn. BengaB40

Silo

Hej!

I boken som SJK rivit ut om Nynäsbanan finns ett avsnitt om busstrafiken. Där finns en annons avbildad (eller möjligen en tidtabellsframsida, minns inte nu). Där står i alla fall att företaget förutom en del annan trafik bedriver "stadstrafik i Nynäshamn".
/TS

Björn Forslund

Citat från: Silo skrivet 23 mars 2012, 14:20:57 PM
Hej!

I boken som SJK rivit ut om Nynäsbanan finns ett avsnitt om busstrafiken. Där finns en annons avbildad (eller möjligen en tidtabellsframsida, minns inte nu). Där står i alla fall att företaget förutom en del annan trafik bedriver "stadstrafik i Nynäshamn".

Ja, de facto körde ju bussarna genom stan eftersom enda vägen då gick där, så givetvis kunde man ju åka inom staden, där det var gångavstånd till det mesta på 50-talet. Troligen fanns det även buss till "Oljan", raffinaderiet.

Ted Selander


Kristian

Helt enkelt underbara bilder! Bussarna känner jag igen från barndomens turer till Västerhaninge med mor och skolutflykterna ned till Nynäshamn, många minnen väcks till liv. Ska försöka ta några nutidsbilder när jag kör till Nynäs nästa gång (40 minuters vändtid är bra).

//Kristian - Boende i kommunen sedan 24 år.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kristian skrivet 27 mars 2012, 13:16:05 PM
Helt enkelt underbara bilder! Bussarna känner jag igen från barndomens turer till Västerhaninge med mor och skolutflykterna ned till Nynäshamn, många minnen väcks till liv. Ska försöka ta några nutidsbilder när jag kör till Nynäs nästa gång (40 minuters vändtid är bra).

//Kristian - Boende i kommunen sedan 24 år.

Det vore kul att se. Bilderna är tagna högst 300 meter från järnvägsstationen så du borde med lite tur kunna få till några bilder från samma fotoplats som jag använt. Om jag tolkar Eniros flygbilder rätt så är miljön sig tämligen lik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kristian

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2012, 15:14:14 PM
Det vore kul att se. Bilderna är tagna högst 300 meter från järnvägsstationen så du borde med lite tur kunna få till några bilder från samma fotoplats som jag använt. Om jag tolkar Eniros flygbilder rätt så är miljön sig tämligen lik.
O ja, Nynäshamn ser ut som vanligt. Hoppas att det kommer någon buss åkande, jag ska dit på lördag så det lär inte vara högtrafik. Alkärrsplan (första bilden) kan bli svårt att hinna till.

Matte

Citat från: Ted S skrivet 23 mars 2012, 14:51:32 PM
Herr Google bidrar med följande intressanta länk (inget dock om ev. stadstrafik):

https://www.haninge.org/Mauritz/pdfMauritz/Backsp4%20def.pdf

Ja det där är skrivet av en fd kollega och fd anställd på SL/SL Buss AB/Busslink(som det hette innan han vart pensionär). Han har skrivit info om det mesta om busstrafiken på Södertörn och Södra Stockholm. Har nog hemma 4-5 allster han skrivit på A4 papper med 5-6 sidor. Han är nog värdefull att ha i föreningen SvOf om han inte är det. Han själv har fått mycket info om busstrafiken via vänner och gamla förare från 1920-talet och frammåt och såklart via sökbar info som finns på tex bibliotek.

Kristian

Jag tog en bild från samma plats idag, tyvärr tyckte min kamera inte om blandningen av ljus och skugga så kvaliteten är inte särskild hög..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2012, 16:37:23 PM
LZP807 blev Swebus 1478 i augusti men återkom efter tre år till SL.

19 år och 8 dagar senare. Några lägenhetshus har byggts i vänsterkanten och gatlyktorna har bytts, i övrigt är det bara bussen och några småsaker som är annorlunda. Tyvärr verkade min lilla kamera ogilla blandningen av skugga och solljus, men det är ju bara en rent dokumentativ bild ändå.

BengaB40

Hej! Du lyckades få med den enda förändringen i Nynäs som jag har noterat sedan min flytt hit för 7 år sedan! Det är säkert en fantastisk utsikt från de nybyggda bostadsrätterna till vänster i bilden, som numera skymmer det tidigare landmärket kommunhuset från sjösidan! Hälsningar från BengaB40 och pensionärernas paradis Nynäshamn!

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 01 april 2012, 07:15:47 AM
Hej! Du lyckades få med den enda förändringen i Nynäs som jag har noterat sedan min flytt hit för 7 år sedan! Det är säkert en fantastisk utsikt från de nybyggda bostadsrätterna till vänster i bilden, som numera skymmer det tidigare landmärket kommunhuset från sjösidan! Hälsningar från BengaB40 och pensionärernas paradis Nynäshamn!

Tackar Kristian för bilden. Det är faktiskt sällan det är sig så likt efter tjugo år trots hyreshuset till vänster. Jag ser att huset bakom finns  kvar. Där fanns 1993 en utmärkt restaurang. Ett antal år senare när jag åter besökte Nynäs gick jag dit igen och då var det urdåligt. Och ytterligare ett par år senare gick det ett program i TV där restaurangmannen Melker Andersson hjälpte till att rädda krogar som kommit på fallrepet. Bland dem  som var med var just denna restaurang och det var nog den värsta i hela programserien innan Melker räddade den.

Finns den kvar i dag?


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Det finns en restaurang där, passerar den dagligen på mina promenader till Konsum/Systemet och drar in de härliga dofterna av mat-tillagningen inför anstormningen av arbetande "mitt på dagen"-gäster! Verkar vara högfrekventerad! På hemvägen tackar jag högre makter för att jag som pensionär numera inte har några tider att passa och kan tugga maten i egen takt! Hälsn. BengaB40