Dockningsterminal i Falun

Startat av 1896, 20 februari 2012, 18:28:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.dt.se/nyheter/falun/1.4326004-resecentrum-sa-ser-planerna-ut

Klicka på skissen för att få en något bättre bild.

Trafikflödet ser ju ut att vara ungefär som idag, med alla stadslinjer förbi torget, undrar om man tänkt på att stänga av Östra hamngatan för biltrafik ? Förstår att man vill ha busstationen där Järnvägsstationen ligger, men den ligger ju lite bakom ändan på allt, hade det inte varit lika bra att bygga upp terminalen som den var med bussgods och allt vid Åhléns huset ? Kommunen lär iaf ha ritningarna kvar.

Sven W

Hej

För några år sedan fanns ett annat förslag till ändringar i staden där bl a en ny busstation fanns med. Denna var då placerad längre ner i Centrum. Förslagen visades bl a på skärmar i stationshuset.

Det är tråkigt att man väljer en dockningsstation. Hatad av sanna bussfotografer.

Hälsningar Sven

Robert T

Citat från: Sven W skrivet 20 februari 2012, 22:11:09 PM

Det är tråkigt att man väljer en dockningsstation. Hatad av sanna bussfotografer.

Hälsningar Sven

Känns inte som det väger så tungt va?

Anders Noren

Ursprungligen var det tänkt att Holmgatan skulle förlängas rakt ut till sjön och järnvägsstationen flytta något norrut så att man kunde gå direkt från perrongerna ner till Holmgatan och till bussarna. Jag antar att det föll på att det skulle bli för dyrt att förlänga bangården norrut jämfört med dagens "billighetslösning" där man bara förlänger en perrong lite. På så vis är dagens förslag inte optimalt. Regionalbussterminalen har dock inte flyttat på sig.

Jämfört med de tidigare planerna (FÖP Centrum 1998, FÖP Södra Centrum 2003) så ser jag att det nya förslaget kan betraktas som etapp 1 - det finns inget som hindrar att man i framtiden flyttar järnvägsstationen norrut med nya spår och ny gång- och cykeltunnel enligt de tidigare planerna. Den planskilda förbindelsen till perrongerna i det nya förslaget finns även den med i de gamla planerna, så man kommer inte att bygga något som blir oanvändbart i framtiden.

Det känns i alla fall skönt att man äntligen fått tummen ur - allt skulle nämligen ha varit klart 2006...

Anders (anställd på Falu kommun under 2007)

Tillägg: Jag läser nu på kommunalrådet (S) Jonny Gahnshags blogg att jag har förstått precis rätt.

1896

Jag gick i skola med Jonny Gahnshag, i Borlänge, i nån klass över honom.  ;D

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 februari 2012, 18:22:51 PM
Jag gick i skola med Jonny Gahnshag, i Borlänge, i nån klass över honom.  ;D

Det är ingen merit...  :-\