SL H80 (Vo B58/Hägglunds -67) tillhörandes Råsta

Startat av Mikael T Nilsson, 31 januari 2012, 14:08:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på H80-vagnar tillhörandes Råsta. Först vagn 6803, uppställd på Torsgatan. Av skyltningen att döma verkar bussen ha trafikerat linje 518 (Vällingby-Sollentuna stn/Edsberg). Kanske skulle bussen senare under dagen trafikera linje 507 från Norra Bantorget mot Rissne.



H80 6825 gör uppehåll vid ändhållplats Holmboda i norra Sollentuna.



En akterbild på H80 6842, tagen i Råstagaraget. Bussen var skyltad nattlinje 591 (Centralen eller möjligtvis Norra Bantorget - Upplands Bro). Linje 591 delades under 70-, 80- och en bit in på 90-talet mellan Råsta och Kallhäll.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

groenis

En bussmodell som kunde mycke,ville mycket och gjorde mycket ;)
Sen modellen brydde sig inte om alla delarna hade samma färg bara de fick jobba så var de glada.

/Lennart

Mikael T Nilsson

Citat från: groenis skrivet 31 januari 2012, 14:14:44 PM
En bussmodell som kunde mycke,ville mycket och gjorde mycket ;)
Sen modellen brydde sig inte om alla delarna hade samma färg bara de fick jobba så var de glada.

/Lennart

Hej,

Ja, H80-vagnarna var riktiga slitvargar på 500- och 600-linjerna. De gick både i tätorts- och landsbygdstrafik och blev en riktig klassiker. Ursprungligen levererades de som SJ 0796-0945 men övergick till SL och fick littera H80 med inv.nr. 6796-6945.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Robert Brink

Tack för dessa underbara bilder! Är uppväxt i dessa bussar, både när min pappa körde dom, och som resenär ute i Sollentuna!
Men H80 blev inte direkt snygg, på dom vagnar som man tog bort dom svängda fönstren i bak.

//R

Mikael T Nilsson

Citat från: Robert Brink skrivet 31 januari 2012, 18:01:20 PM
Tack för dessa underbara bilder! Är uppväxt i dessa bussar, både när min pappa körde dom, och som resenär ute i Sollentuna!
Men H80 blev inte direkt snygg, på dom vagnar som man tog bort dom svängda fönstren i bak.

//R

Hej,

Kul att väcka gamla minnen! Jag håller med om att det inte är så snyggt med de borttagna svängda fönstren i aktern. Det blir för mycket vitt.
Sista gången jag såg en H80 i Sollentuna var så sent som 1986. Då var det 6823 som var ute på linje 520 en söndagskväll.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej

Fanns inte denna denna modell som ledbuss också tex. 0972?

mvh Stefan P

Mikael T Nilsson

Citat från: Stefan P skrivet 01 februari 2012, 16:31:19 PM
Hej

Fanns inte denna denna modell som ledbuss också tex. 0972?

mvh Stefan P



Visst fanns modellen som ledbuss. Här är en bild på SJ 0969 i Karlskrona. Jag minns inte på rak arm vilka inv.nr. SJ-bussarna hade, men de ska bl a ha funnits i länen Malmöhus, Blekinge, Uppland, Gävleborg, Skaraborg, Östergötland och Jönköping.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy H

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 februari 2012, 17:23:53 PM
Jag minns inte på rak arm vilka inv.nr. SJ-bussarna hade, men de ska bl a ha funnits i länen Malmöhus, Blekinge, Uppland, Gävleborg, Skaraborg, Östergötland och Jönköping.

Ledbussarna fanns i serien 0958 till 0982 och levererades 1968. Av dessa fanns 0975-0979 i Östergötland (0975 och 0977 i Linköping/Åtvidaberg).
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Mikael T Nilsson

Citat från: Tommy P skrivet 01 februari 2012, 17:58:46 PM
Ledbussarna fanns i serien 0958 till 0982 och levererades 1968. Av dessa fanns 0975-0979 i Östergötland (0975 och 0977 i Linköping/Åtvidaberg).

Aha, så var det. Tack för uuppgifterna.
Glömde notera att ledvagnstypen även fanns hos SL, nämligen två st med littera H44A och inv.nr. 7989-7990.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Affe/Märsta

Härliga bilder dom där vagnarna körde jag mycket när jag började i Råsta 1976,
dom sista vagnarna som nämns var placerade i Vaxholm och hade deras färger
om jag inte minns fel.

/Affe
Affe Märsta.

Mikael T Nilsson

Citat från: Affe/Märsta skrivet 04 februari 2012, 19:04:08 PM
Härliga bilder dom där vagnarna körde jag mycket när jag började i Råsta 1976,
dom sista vagnarna som nämns var placerade i Vaxholm och hade deras färger
om jag inte minns fel.

/Affe

Kul att du uppskattade bilderna! Det stämmer att SL:s motsvarighet till ledvagnsmodellen (H44A) var stationerade i Vaxholm med VTAB-färger. Kring 1986 var minst en av dessa stationerade i Täby och kunde synas på bl a Åkersbergalinjer. Enligt ett utdrag ur SL:s fordonsregister 1986 ska båda ledvagnarna ha varit registrerade på Södertäljegaraget en tid, men jag tror inte att de i praktiken gick i trafik där.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Roland Hn

Vad gäller ledvagnarna från Vaxholm så stämmer det bra. Jag hade en av de som förstärkning på 628, morgon och kväll. Problemet var bara att på eftermiddagsturerna kom folk vid Mörby och Roslags Näsby rusande och hoppade ombord, utan att notera skyltningen. Eftersom jag själv var bosatt i Vaxholm kunde jag stoppa många, men kunde inte nå alla. När man så passerade avfarten till Vaxholm uppstod ofta ett visst tumult. När man så förklarade saken blev ju svaret. Det är ju en Vaxholmsbuss.
Roland?

Lars-Håkan_E

Citat från: Roland Hn skrivet 14 februari 2012, 13:41:51 PM
Vad gäller ledvagnarna från Vaxholm så stämmer det bra. Jag hade en av de som förstärkning på 628, morgon och kväll. Problemet var bara att på eftermiddagsturerna kom folk vid Mörby och Roslags Näsby rusande och hoppade ombord, utan att notera skyltningen. Eftersom jag själv var bosatt i Vaxholm kunde jag stoppa många, men kunde inte nå alla. När man så passerade avfarten till Vaxholm uppstod ofta ett visst tumult. När man så förklarade saken blev ju svaret. Det är ju en Vaxholmsbuss.
Roland?

Antar att vi körde i Åkerby/Täby ungefär samtidigt då.

Känner igen situationen och hade själv 7990 åtskilliga ggr på dåvarande Fst 24 o 27 :-)

Mikael T Nilsson

Citat från: Roland Hn skrivet 14 februari 2012, 13:41:51 PM
Vad gäller ledvagnarna från Vaxholm så stämmer det bra. Jag hade en av de som förstärkning på 628, morgon och kväll. Problemet var bara att på eftermiddagsturerna kom folk vid Mörby och Roslags Näsby rusande och hoppade ombord, utan att notera skyltningen. Eftersom jag själv var bosatt i Vaxholm kunde jag stoppa många, men kunde inte nå alla. När man så passerade avfarten till Vaxholm uppstod ofta ett visst tumult. När man så förklarade saken blev ju svaret. Det är ju en Vaxholmsbuss.
Roland?

Intressant! Jag förstår verkligen att Vaxholmsresenärer tog "fel buss". Jag hoppas SL uppmärksammade detta och justerade tursättningarna av dessa vagnar. Om jag minns rätt så blev aldrig dessa bussar ens märkta med SL-dekaler.
Citat från: Håkan_E skrivet 14 februari 2012, 14:11:13 PM
Antar att vi körde i Åkerby/Täby ungefär samtidigt då.

Känner igen situationen och hade själv 7990 åtskilliga ggr på dåvarande Fst 24 o 27 :-)

Jag minns att H44A-vagnarna även var vanliga på linje 624.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Har även åkt dessa Vaxholmsledare som militärbussar Stockholm-Vaxholm(Rindö)1984.Härlig upplevelse!/Ulf