4116, en ovanlig SJ-buss

Startat av Bengt H, 29 januari 2012, 22:26:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

SJ buss 4116 var nog ensam i sitt slag hos SJ. Byggd av Larvik som vänstervagn på ett Volvo B71518-chassi med så lågt chassinummer som 25 och den levererades till Oskarshamns omnibus AB. I samband med att SJ övertog någon trafik där, kom denna och åtminstone två vagnar med över och fick nummer 3644-3646. Bussen på bilden fick nummer 3645 och ombyggd till högertrafik omnumrerades den enligt SJ-sed till 4116. Den fanns en tid efter högertrafiksomläggningen i Borås. Jag minns att vi under hösten 1967 åkte i den i en excursion med skolan till Falskogs grusgrop för att se på istida avlagringar och sådant. I september 1968 fanns den fortfarande kvar i Borås för då fick jag denna bild på bussen där den stod på Fjärrbusstationen, bussplanen framför centralstationen.


B-O T

Tack för bild på 4116. Den bussen var en tid placerad i Värnamo, minns inte vilket år,
men jag har kört den på linjen Värnamo-Göteborg.

MVH B-O T.

Mats Karlsson

Snygg buss! Jag är svag för gamla Larvikare (av förståeliga skäl)!

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 januari 2012, 09:48:30 AM
Snygg buss! Jag är svag för gamla Larvikare (av förståeliga skäl)!

Håller med. En Larvikare bör man se från köksfönstret varje dag.

Peter Rost

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 januari 2012, 10:11:46 AM
Håller med. En Larvikare bör man se från köksfönstret varje dag.

Ja - och det gör ju du. ;D ;) :)

/Peter

bilomnibussen

Hej! En lustig detalj är de där "stuprören" som går ner från takrännan på ett par ställen mellan sidorutorna.
Mvh Jan G

bjorn_k

Navkapslar och riktigt grova däck! :)

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2012, 12:25:13 PM
Hej! En lustig detalj är de där "stuprören" som går ner från takrännan på ett par ställen mellan sidorutorna.
Mvh Jan G
Sådana "stupör" hade Larvik på den tiden.