Bussar på Persontrafik 92 i Borlänge, del 1 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 januari 2012, 20:33:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Svenska Lokaltrafikföreningen hade hyrt in en av landets mest kända fotografer för att dokumentera utställningen och övriga arrangemang under Persontrafik 92 i Kupolen. Där kom han med två assistenter och fick tusentals bilder från kongressmiddagen och inte minst Svenne Rubins framträdande i samband med denna. Lika många bilder från vimlet och ett 50-tal från utställningarna. Men han hade helt glömt en sak: att fotografera bussarna.

Så det blev ändå mina bussbilder som kom in i Svensk Lokaltrafik. Det var med både stolthet och skadeglädje jag konstaterade att det stod "Foto: NN, Staffan Sävenfjord" (där NN står för den berömde fotografen). Jag fick dock bara en bråkdel betalt av vad han fick. Det är alltså några av dessa bilder som varit i tidningen. Jag måste tillstå att jag inte lade ner lika mycket möda på dem som jag skulle gjort om de från början varit avsedda för publicering.

PBB191 blev sedan Näckrosbuss 4910. DAB Silkeborg hade börjat leta sig till Sverige som servicebussar och därmed blev det svårt att sälja nya Ontario II till andra städer än Uppsala.


JJC629 var en av fyra Ronden-bussar i Skaraborg. Dessa gick efter tidtabell till Kärnsjukhuset i Skövde och var avsedda för dem som hade bokat besök där. Sjuksköterska medföljde bussarna. De gick från Hjo  (Buss-Ola), Falköping (Larssons Busstrafik i Falköping), Lidköping (Söne Trafik AB) och Mariestad (Mariestads Busstrafik) och var alla av denna typ. Larssons och Mariestads Busstrafik ingår numera i Söne-koncernen.




HFK062 var där som "Miljöbussen". Vad detta innebar minns jag dock inte.



JC91752. Vest hade genom Rune Gustafsson på Busscentrum i Uppsala blivit rätt stora i Sverige och var förstås med också i Borlänge med denna buss till Vestoppland Bilselskap i Gjøvik. Bytte i mitten av 1990-talet namn till Mjøsbuss men såldes mindre än två år senare till Norgesbuss.


Eide Auto här hemma i Eide inte så långt från Molde och Atlanterhavsveien. De hade 1992 köpt en ny Vest Ambassadør.








Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Matte

Tyvärr staffan så kan jag inte se dina bilder.
Och det verkar vara i flera av dina trådar som det är likadant.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Matte skrivet 26 januari 2012, 13:35:58 PM
Tyvärr staffan så kan jag inte se dina bilder.
Och det verkar vara i flera av dina trådar som det är likadant.

Inga problem på de datorer där jag kollat. Du har inte råkat markera så att bilder från min server inte skall visas? Eller också har det varit något tillfälligt fel.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Ola Almquist

JJC629 är en N4009NF enligt bl.a. SBH. N4014 var väl längre? Det fanns ett antal i Linköping.

M.v.h.
Ola

Matte

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2012, 15:49:04 PM
Inga problem på de datorer där jag kollat. Du har inte råkat markera så att bilder från min server inte skall visas? Eller också har det varit något tillfälligt fel.

Det va nor tillfälligt fel någonstans. Idag funkar det bra. Kändes för tillfället då när jag skrev igår att även hela Buss snack va vääääldig segt.

Stefan P

Hej

Hur många DAB Silkeborg som gick som service bussar fanns i Sverige?
Hur många fanns i Örebro Län?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 27 januari 2012, 14:15:17 PM
Hej

Hur många DAB Silkeborg som gick som service bussar fanns i Sverige?
Hur många fanns i Örebro Län?

mvh Stefan P

Enligt SBH skall det ha funnits 91 DAB servicebussar i Sverige varav 7 levererades till T-Buss. Detta att jämföra med 119 förtecknade Ontario II/Orion II.

Sista DAB servicebuss torde ha tagits ur trafik under 2011.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 27 januari 2012, 01:42:56 AM
JJC629 är en N4009NF enligt bl.a. SBH. N4014 var väl längre? Det fanns ett antal i Linköping.

M.v.h.
Ola

Du har så rätt. Jag har ändrat bildtexterna och tackar för påpekandet. Bilder på N4014 i Linköping kommer inom en inte alltför lång framtid.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2012, 14:45:51 PM
Bilder på N4014 i Linköping kommer inom en inte alltför lång framtid.
Ser jag fram emot med glädje! :)
Hoppas du även har bilder på de två kortare bussarna JOL032/JOL412, de var av modellen N4011 (tiometers precis som N4009)
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Frank Royseland

JC91752. Vest hade genom Rune Gustafsson på Busscentrum i Uppsala blivit rätt stora i Sverige och var förstås med också i Borlänge med denna buss till Vestoppland Bilselskap i Gjøvik. Bytte i mitten av 1990-talet namn till Mjøsbuss men såldes mindre än två år senare till Norgesbuss.

Denne bussen er riktig nok en Scania ,men er en N113CLB, chassisnr YS4NC4X2BO1820887, Vest Liner 320 med karossnr 1471 og registrert 3/9-1992. Her etpar bilder, først som "original" levert "VBG" buss, det andre som "Swebuss" eller Mjøsbuss Gjøvik. Beklager dårlige bilder, scanner er ikke glad i rød farge.... ;-P



Eide Auto här hemma i Eide inte så långt från Molde och Atlanterhavsveien. De hade 1992 köpt en ny Vest Ambassadør.

[/quote]
Dette er Eide Auto med regnr UX38810, Volvo B10M chassie med chnr YV31MGD16NA030532, Vest Ambassadør 335L "Olympic 94" med karossnr 1473 og regdato 14/9-1992.

Alltid kult å se bilder fra utstillinger der også "kjente" busser er med, gleder meg stort til fortsettelsen.
Frank

Niclas Wennerlid

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2012, 20:33:00 PM
HFK062 var där som "Miljöbussen". Vad detta innebar minns jag dock inte.



Denna individ (tillsammans med 6471) var gasdrivna och hade littera H2G hos SL. De placerades i Hornsberg.
Ett innovativt försök som inte var helt genomtänkt (denna gången heller) för den dagliga driften.

De var slöa som attan och lät som flygplan. Riktigt roliga ur diggarsynpunkt mao :-)

// Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 28 januari 2012, 14:32:54 PM
Denna individ (tillsammans med 6471) var gasdrivna och hade littera H2G hos SL. De placerades i Hornsberg.
Ett innovativt försök som inte var helt genomtänkt (denna gången heller) för den dagliga driften.

De var slöa som attan och lät som flygplan. Riktigt roliga ur diggarsynpunkt mao :-)

// Niclas

Gas började bli på modet just vid denna tid. Göteborgs Spårvägar visade således upp sin första naturgasbuss i samband med utställningen. Bilder kommer...

När och i vilket sammanhang fick bussen den här lacken? Vad jag minns var den SL-röd från början liksom sina halvsyskon med tryckackumulator eller svänghjul (H2T 6470 resp H2S 6469).


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Wennerlid

Jo, den var hade SL-67 lack hela den tid som den var hos SL.
Om jag inte minns helt fel såldes den och syskonet norrut (Sundsvall poppar upp men jag är långt ifrån säker). Kanske var det i samband med detta den fick denna look?

Man kan ju ana ett tresiffrigt inv-nr på högersidan.

// Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 28 januari 2012, 16:41:33 PM
Jo, den var hade SL-67 lack hela den tid som den var hos SL.
Om jag inte minns helt fel såldes den och syskonet norrut (Sundsvall poppar upp men jag är långt ifrån säker). Kanske var det i samband med detta den fick denna look?

Man kan ju ana ett tresiffrigt inv-nr på högersidan.

// Niclas

Jag har kollat i mina noteringar bättre och det stämmer alldeles utmärkt att 6471 och 6472 under 1992 såldes till Sundsvalls Trafik AB och där fick numren 388 resp 389. Det syns tydligt att det står 89 på högersidan så det stämmer säkert med 389. Frågan är ju varför SL-numret satt kvar.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)