Filfel för destinationsskylten i bakrutan?

Startat av Carl Eric, 18 januari 2012, 08:36:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jbnilsson

Även om det är ett relativt enkelt ingrepp att lossa en sladd till en diodskylt, så tycker jag inte att det är lämpligt att chaufförer gör det själva. Bättre att skriva en felrapport. Ev täcka skylten om man kommer åt med en kartongbit eller papper.   Verkstan vet oftast bättre vad som ska göras, och det är lättare för dem att felsöka om chaufförerna låter bli att leka mekaniker.

Många gånger som chaufförer gör saken värre när de inte vet hur man ska göra.

Ersa

Långsjöskolan ligger i Rimbo och själva destinationen används mestadels av 639, och då en skolförstärkning som inte finns med i tidtabellen. Ibland används denna text även på vissa 648or.
I somras la någon upp en bild på en buss vid Slussen skyltad Abrahamsby. Men varför dessa Roslagstexter dyker upp i stan vet jag inte.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2012, 07:59:33 AM
I somras la någon upp en bild på en buss vid Slussen skyltad Abrahamsby. Men varför dessa Roslagstexter dyker upp i stan vet jag inte.

Keolis 5549 vid Orminge centrum, fotograferad i Orminge centrum den 11/7-2011 under utbildningsturer.


Vet inte heller varför de destinationerna dök upp, BussPCn var inte inkopplad vid detta tillfället. De två andra bussarna som jag åkte var skyltade "Ej i trafik"....

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

F.ö. kvarstod samma problem idag. "Ej i trafik" eller "Klar" syntes på både i N-V och City...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bjorn_k

Citat från: jbnilsson skrivet 19 januari 2012, 06:21:55 AM
Man kan skylta hur vad som helst, bara det finns inlagt som antingen linjenummer eller destination på buss-pc:n. T.ex 474 Karolinska sjukhuset, eller 3 Hemmesta. Inget man normalt gör, men möjligheten finns.  Men är skylten trasig är det inte mycket att göra, mer än ev dra ur sladden om man kommer åt. Många gånger bättre med blank skylt än felaktig skylt.
Då har jag bristfällig utbildning... Försökte skylta 656 Stockholm igår morse. Det lyckades inte, men jag kanske var lite morgontrött...

Traesk

En annan märklig grej är att ensiffriga och tvåsiffriga linjenummer inte längre (sedan i höstas tror jag) är centrerade i bakrutan eller på den del av destinationsskylten fram där linjenumret står. Konsekvensen är att linjenummer 1 är väldigt svårt att se om man står i fel vinkel, det ser helt enkelt ut som att linjenummer saknas! Tidigare har nummer som inte upptar hela utrymmet varit centrerade...

Mikael Ringmarck

Citat från: bjorn_k skrivet 19 januari 2012, 09:56:45 AM
Då har jag bristfällig utbildning... Försökte skylta 656 Stockholm igår morse. Det lyckades inte, men jag kanske var lite morgontrött...

När du skyltat upp linjenummer får du gå in under yttre skyltar och välja en linje med passande destination, t ex 670. Då dyker Stockholm upp  :)

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2012, 08:47:48 AM
F.ö. kvarstod samma problem idag. "Ej i trafik" eller "Klar" syntes på både i N-V och City...

Inga bekymmer med någon bakre skylt i Roslagen i morse.
Däremot gäller det att välja alternativet "Veolia" för att de yttre skyltarna ska skylta "Nobina".
Väljer man "Nobina" blir det samma som på "blank skylt. Dvs en enda nolla till vänster, och resten helsvart.

Carl Eric

Citat från: Mrbuss skrivet 19 januari 2012, 10:58:41 AM
När du skyltat upp linjenummer får du gå in under yttre skyltar och välja en linje med passande destination, t ex 670. Då dyker Stockholm upp  :)

Fast först måste man gå in på "hållplatslista" och välja "sätt ny position" innan man kan gå in under yttre skyltar! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2012, 12:04:42 PM
Inga bekymmer med någon bakre skylt i Roslagen i morse.
Däremot gäller det att välja alternativet "Veolia" för att de yttre skyltarna ska skylta "Nobina".
Väljer man "Nobina" blir det samma som på "blank skylt. Dvs en enda nolla till vänster, och resten helsvart.

Helt klart någonting som strular... Skall åka lite OmniCity och MAN senare idag, skall se om problemet kvarstår i City...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Jag borde väl även berätta att dagens upphittade nya fel redan har rapporterats till rätt instans.

Ted Selander

Var i Björknäs i morse, notarade att linje 401 (Nobina) skyltades med (rätt) linjenummer bak. Någon export/nedladdning som gått tokigt.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2012, 12:04:42 PM
Inga bekymmer med någon bakre skylt i Roslagen i morse.
Däremot gäller det att välja alternativet "Veolia" för att de yttre skyltarna ska skylta "Nobina".
Väljer man "Nobina" blir det samma som på "blank skylt. Dvs en enda nolla till vänster, och resten helsvart.
Det är sannerligen nånting som är knas... :-O

bjorn_k

Citat från: Mrbuss skrivet 19 januari 2012, 10:58:41 AM
När du skyltat upp linjenummer får du gå in under yttre skyltar och välja en linje med passande destination, t ex 670. Då dyker Stockholm upp  :)
Aha, trodde den böt linjenr då också. Tack för tipset!
Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2012, 12:17:22 PM
Fast först måste man gå in på "hållplatslista" och välja "sätt ny position" innan man kan gå in under yttre skyltar! :)
För att? Blir det knas annars? (som om det inte redan verkar vara knas :))

Bussmupp

Citat från: Carl Eric skrivet 19 januari 2012, 08:47:48 AM
F.ö. kvarstod samma problem idag. "Ej i trafik" eller "Klar" syntes på både i N-V och City...

Såg en idag som det på bakskylten stod "Klar" på. Om den var i trafik eller inte vet jag inte, men den stod vid hållplatsen.