Filfel för destinationsskylten i bakrutan?

Startat av Carl Eric, 18 januari 2012, 08:36:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Idag när jag på morgonen åkte till skolan lade jag märkte till att bussen som vi låg bakom inte visade linjenumret i destinationsskylten bak. När vi kom till Slussen lade jag märke till samma fenomen på de flesta andra bussarna. Därför så undrar jag, är det någon som hört talas om någon generellt fel och har det drabbat fler trafikområden än Nacka-Värmdö?

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmupp

Här i Sumpan har jag sett flera bussar på 157, 515, m.m. som det står 52E på där bak. Är det ett(samma?) fel eller bara lata/ouppmärksamma förare? ???

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 18 januari 2012, 12:14:01 PM
Här i Sumpan har jag sett flera bussar på 157, 515, m.m. som det står 52E på där bak. Är det ett(samma?) fel eller bara lata/ouppmärksamma förare? ???

Dra inte in förarkåren i detta. De kör på sina omlopp och har möjligtvis koll på att front- och sidoskylten fungerar enligt det i PC:n inmatade omloppet. Om föraren får veta att den bakre skylten inte hänger med de övriga två kan denne på sin höjd skriva en felrapport till sin arbetsledning. Inget mera.

Carl Eric

Citat från: Bussmupp skrivet 18 januari 2012, 12:14:01 PM
Här i Sumpan har jag sett flera bussar på 157, 515, m.m. som det står 52E på där bak. Är det ett(samma?) fel eller bara lata/ouppmärksamma förare? ???

Eftersom att 52E inte existerar längre finns det ju ingenting att göra...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmupp

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 13:09:46 PM
Dra inte in förarkåren i detta. De kör på sina omlopp och har möjligtvis koll på att front- och sidoskylten fungerar enligt det i PC:n inmatade omloppet. Om föraren får veta att den bakre skylten inte hänger med de övriga två kan denne på sin höjd skriva en felrapport till sin arbetsledning. Inget mera.

Förlåt då för att jag undrade. >:(

Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte lika viktigt att bakskylten visar rätt som att fram- och sidoskyltarna gör det? Visst, du sa att man kan skriva en felrapport, men kan inte föraren försöka ändra den själv via datorn och skriva en rapport?

Citat från: Carl Eric skrivet 18 januari 2012, 13:27:25 PM
Eftersom att 52E inte existerar längre finns det ju ingenting att göra...

Hur menar du? Kan man inte göra något för att ta bort den skyltningen, eller vadå?

AL

Citat...men kan inte föraren försöka ändra den själv via datorn och skriva en rapport?

::)

Därför att systemen inte fungerar så numera.  Det finns inga val i datorn för föraren att särskylta separata skyltlådor, utan detta är en programmeringssak centralt.  Ett tecken borde väl ha varit att ett antal bussar rullar med samma fel, eller inbillar du dig att alla förare sitter och leker med bussdatorn?

J0han

Även Norrtäljebussarna hade blanka skyltar bak idag..

P.Ek

Såg också bakrutsskyltarna i Nacka/Värmdö idag, tyckte det stod "KLAR FÖR TRAFIK" eller "KLAR" eller liknande.

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 18 januari 2012, 15:05:06 PM
Förlåt då för att jag undrade. >:(

Att antyda på ett forum att ett större antal av forumets yrkeskår skulle vara "lata/ouppmärksamma" kan leda till rätt griniga svar. Jag tycker att du får flera bra svar på dina frågor, utan att några är särskilt irriterade.

Citat från: Bussmupp skrivet 18 januari 2012, 15:05:06 PM
Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte lika viktigt att bakskylten visar rätt som att fram- och sidoskyltarna gör det?

Nja... det beror på vem man frågar. I teorin vill nog SL att allt ska fungera, men i praktiken är den bakre skylten lågt prioriterad. Resenären i gemen tittar ju knappt ens på sidoskylten, utan går väldigt ofta fram och tittar på enbart den främre skylten. Nästan som om sidoskylten skulle visa falsk information, och inte går att lita på 8)

Citat från: Bussmupp skrivet 18 januari 2012, 15:05:06 PM
Hur menar du? Kan man inte göra något för att ta bort den skyltningen, eller vadå?

Som förare och depåpersonal på SL-depåerna. Nej, då finns det inget att göra annat än att felanmäla.
Som specialutbildad skylttekniker. Ja, efter en tids (några timmars?) arbete med en bärbar dator ansluten till bussens BussPC. Bussen måste sannolikt helt tas ur tjänst i några timmar för detta.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 21:03:00 PM
Som förare och depåpersonal på SL-depåerna. Nej, då finns det inget att göra annat än att felanmäla.
Som specialutbildad skylttekniker. Ja, efter en tids (några timmars?) arbete med en bärbar dator ansluten till bussens BussPC. Bussen måste sannolikt helt tas ur tjänst i några timmar för detta.

Nja, om det är en LED-skylt så är det väl bara att dra ur sladden till skylten så slocknar den. (Kräver förstås att man kommer åt kontakten.)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 18 januari 2012, 21:12:14 PM
Nja, om det är en LED-skylt så är det väl bara att dra ur sladden till skylten så slocknar den. (Kräver förstås att man kommer åt kontakten.)

Ja jo, släcka en sån går ju som nödlösning, om kontakten skulle gå att komma åt. Men jag tänkte mera nåt i stil med att frågan var att kunna få skylten fullt funktionsduglig "ute på fältet".

Bussmupp

Citat från: AL skrivet 18 januari 2012, 15:25:21 PM
::)

Därför att systemen inte fungerar så numera.  Det finns inga val i datorn för föraren att särskylta separata skyltlådor, utan detta är en programmeringssak centralt.  Ett tecken borde väl ha varit att ett antal bussar rullar med samma fel, eller inbillar du dig att alla förare sitter och leker med bussdatorn?

Nej, nej, nej. Jag inbillar mig ingenting, jag bara undrade helt enkelt. Jag vet inte direkt hur en bussdator fungerar.

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 21:03:00 PM
Att antyda på ett forum att ett större antal av forumets yrkeskår skulle vara "lata/ouppmärksamma" kan leda till rätt griniga svar. Jag tycker att du får flera bra svar på dina frågor, utan att några är särskilt irriterade.

Ok, i efterhand kanske det var en dum sak att skriva, men jag menade inte någon speciell förare. Jag hade inga planer på att göra någon här upprörd(eller rent av förbannad) men jag vet att det finns vissa lata förare iom att jag har åkt med några stycken under mina år.

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 21:03:00 PMNja... det beror på vem man frågar. I teorin vill nog SL att allt ska fungera, men i praktiken är den bakre skylten lågt prioriterad. Resenären i gemen tittar ju knappt ens på sidoskylten, utan går väldigt ofta fram och tittar på enbart den främre skylten. Nästan som om sidoskylten skulle visa falsk information, och inte går att lita på 8)

Ok. Jag vet att bakskylten är, inte helt, men så gott som onödig eftersom det är så himla få som tittar på den, men hela tiden som jag försöker hinna med bussen så är det dock lite irriterande att se 52E och inte hinna fram för att se sidoskylten innan den avgår.

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 21:03:00 PMSom förare och depåpersonal på SL-depåerna. Nej, då finns det inget att göra annat än att felanmäla.
Som specialutbildad skylttekniker. Ja, efter en tids (några timmars?) arbete med en bärbar dator ansluten till bussens BussPC. Bussen måste sannolikt helt tas ur tjänst i några timmar för detta.

Så det går att fixa, men det tar tid. Tack.

rengmark

I eftermiddags när jag skulle kliva på buss 113 i Sundbyberg stod det 113 E Långsjöskolan på både fram- och sidoskylten. Vad jag vet har inte SL någon hållplats med detta namn.

jbnilsson

Man kan skylta hur vad som helst, bara det finns inlagt som antingen linjenummer eller destination på buss-pc:n. T.ex 474 Karolinska sjukhuset, eller 3 Hemmesta. Inget man normalt gör, men möjligheten finns.  Men är skylten trasig är det inte mycket att göra, mer än ev dra ur sladden om man kommer åt. Många gånger bättre med blank skylt än felaktig skylt.