Nytt på 73:an - Att skylta med eller utan viadestination

Startat av buskörare, 17 januari 2012, 00:23:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Citat från: Ted S skrivet 01 februari 2012, 15:11:10 PM
Tack till Bussnack för tipset om 73:an (behovet hade iofs gått att räkna ut i förväg, men så skedde inte) - och genomförandet lyckades hyfsat snabbt!
Vem ska man isåfall prata med för att få till stånd en ändring på stadslinjernas i Norrtälje skyltning?

MartinMartin

Nåt som jag skulle vilja ha skyltat är på 72 an.

"Karlbergs Station via Odenplan"

Man får frågan; "Går den här till Odenplan" vid nästan varje hållplats utefter Valhallavägen.

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 17 januari 2012, 22:07:14 PM
641 Hallstavik
via Sättra

Just nu kommer jag inte på några fler ???

På stadsbussarna i Norrtälje borde man skylta

657 Campus Roslagen resp Norrtälje busstation
via Kvisthamra

656 Campus Roslagen resp Norrtälje busstation
via Nordrona

Det är varje dag minst sju (ungefär ;))personer som kommer fram och frågar på ovanstående linjer vart de går och vart vi stannar längs vägen, inte alls konstigt eftersom båda linjerna skyltar Campus Roslagen resp Norrtälje busstation

Inte underligt att folk frågar. Det är nu över åtta år sedan jag började köra buss i Roslagen, och har jag fortfarande ingen större koll på Norrtäljes stadslinjer. Det finns ju inga bra tydliga stadskartor med utritade linjesträckningar ens på SL.se.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2012, 19:27:38 PM
Inte underligt att folk frågar. Det är nu över åtta år sedan jag började köra buss i Roslagen, och har jag fortfarande ingen större koll på Norrtäljes stadslinjer. Det finns ju inga bra tydliga stadskartor med utritade linjesträckningar ens på SL.se.

Hm... det där var ju fiasko. Den här kartan är ju egentligen ganska bra men borde kompletteras med linjenummer så att det framgår vilka vägar de olika linjerna går inne i Norrtälje, åtminstone i den mest högupplösta versionen.

the0fiskis

jag tycker det är bra om bussen inte åker raka vägen ex,
71an tycker jag är bra skyltning (slussen via sickla ude) för om man hadde bara skyltat "slussen" hadde många gått på fel
medans om man tar ett exmpel på en som inte skulle vara bra 465 fisksätra/nacka strand hadde ju inte varit så klyftigt om man skrivit via nacka forum.  ;D


Martin Maltkvist

Citat från: JDS skrivet 06 februari 2012, 19:41:27 PM
Hm... det där var ju fiasko. Den här kartan är ju egentligen ganska bra men borde kompletteras med linjenummer så att det framgår vilka vägar de olika linjerna går inne i Norrtälje, åtminstone i den mest högupplösta versionen.
Hur hittar jag kartor för övriga områden?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

the0fiskis


bjorn_k

...och jag undrar fortfarande vart jag vänder mig för att få en lika snabb ändring som 73:an fick... :-S

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 06 februari 2012, 23:33:09 PM
...och jag undrar fortfarande vart jag vänder mig för att få en lika snabb ändring som 73:an fick... :-S

Snabb förändring? I Norrtälje?

bjorn_k

Jag omformulerar mig;

Vem bör man prata med för att kanske, eventuellt, möjligen få till en ändring av ett par skyltningar?

;)

Carl Eric

Citat från: bjorn_k skrivet 07 februari 2012, 07:56:43 AM
Jag omformulerar mig;

Vem bör man prata med för att kanske, eventuellt, möjligen få till en ändring av ett par skyltningar?

;)

Det är en intressant frågeställning, då det även finns andra linjer som har lite andra problem. Exempelvis är det en tur på 401 (som jag inte hittar i reseplaneraren) som går ca 08:10 från Slussen där destinationsskylten är "Sikcla Strand". Faktiskt riktigt pinsamt att man inte ens klarar av att stava rätt...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Planeringsavdelningen hos resp. entreprenör bör ha de kontakterna. SL bestämmer i slutändan, och är i grunden restriktiv med via-skyltning.

bjorn_k

Citat från: Ted S skrivet 07 februari 2012, 09:14:27 AM
Planeringsavdelningen hos resp. entreprenör bör ha de kontakterna. SL bestämmer i slutändan, och är i grunden restriktiv med via-skyltning.
...och det är dom för att? Om det gick så snabbt att ändra 73 pga uppkommet behov så undrar jag hur man gör för att ändra något som vart knasigt ända sen hpl Campus Roslagen kom till...

Ted Selander

Citat från: bjorn_k skrivet 07 februari 2012, 09:35:50 AM
...och det är dom för att? Om det gick så snabbt att ändra 73 pga uppkommet behov så undrar jag hur man gör för att ändra något som vart knasigt ända sen hpl Campus Roslagen kom till...

Nyckelorden är nog "uppkommet behov", pga. en tämligen hastigt påkommen trafikomläggning.

Inget är nytt under solen, se denna gamla tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18755.15.

P.Ek

Idag såg jag vid Fridhemsplan att linje 49 börjat skylta "via Kristineberg" även i riktning Stora Essingen.