Nytt på 73:an - Att skylta med eller utan viadestination

Startat av buskörare, 17 januari 2012, 00:23:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

För denna vecka faktiskt. Bilden är inte så bra, vet. Tagen i hast med mobilen. Avgångstiden var kommen och jag var lite halvnervös för nya dragningen.
Nya destinationen ställer till det dock, många frågor om den inte går till KS längre  ;D


buskörare


Carl Eric

Är Tomteboda inlagt i omloppen eller måste ni skylta det manuellt? När jag kollade i fredags fanns inte Tomteboda med bland destinationerna för linje 73, men det kanske ändrades  natten tills måndag?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Citat från: Carl Eric skrivet 17 januari 2012, 08:41:18 AM
Är Tomteboda inlagt i omloppen eller måste ni skylta det manuellt? När jag kollade i fredags fanns inte Tomteboda med bland destinationerna för linje 73, men det kanske ändrades  natten tills måndag?
Inlagt på 73:an. Jag vet inte när det las in, men fanns inte förra veckan. En liten "via Karolinska" kunde gärna fått stå med också dock.

Traesk

Jag förstår inte varför man bara inte kan skylta "Karolinska" istället... alla de tre sista hållplatserna ligger ju i Karolinskaområdet. Det skulle vara ungefär samma tänk som att man skyltar "Storängsbotten" på 62:an utan att det faktiskt finns en sådan hållplats, inte kan man ju skylta "Rindögatan"!

Carl Eric

Skillnaden är väl att Tomteboda är ett område som flera känner till. Jag vill påstå att det snarare är regeln än undantag att sista hållplatsen heter någonting annat vad som står på skylten. Exempel: 1, 40, 55, 72, 403, 430 för att bara nämna några!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bjorn_k

"XXX via YYY" är något som skulle behövas på fler ställen oftare. Jag vet inte vem som bestämt och varför det ska vara så trögt att få fram :(

Traesk

Jag tror man ska hålla sig ifrån "via"-skyltning på blåbussarna för jag tror att igenkänningsfaktorn för deras rutt är tillräckligt hög.

Annars tycker jag att man alltid skulle skylta "via" för den närmsta större knutpunkten, t.ex. Östra station, Odenplan, Stureplan, Slussen, Sergels torg, osv. Skyltningen får ju gärna vara flexibel så att den ändras till nästa större knutpunkt efter att den första passerats.

P.Ek

Citat från: Traesk skrivet 17 januari 2012, 15:00:03 PM

Annars tycker jag att man alltid skulle skylta "via" för den närmsta större knutpunkten, t.ex. Östra station, Odenplan, Stureplan, Slussen, Sergels torg, osv. Skyltningen får ju gärna vara flexibel så att den ändras till nästa större knutpunkt efter att den första passerats.

Så skyltar väl stadsbussarna i Malmö, att de byter "via"-skyltning efter varje större knutpunkt.

Carl Eric

Citat från: bjorn_k skrivet 17 januari 2012, 13:29:32 PM
"XXX via YYY" är något som skulle behövas på fler ställen oftare. Jag vet inte vem som bestämt och varför det ska vara så trögt att få fram :(

I Nacka-Värmdö förekommer det på iaf sex linjer: 414 "Orminge centrum via Boo gård", 433/434 "Djurö/Överby/Sollenkroka via Stavsnäs" (osäker på den), vissa 442 "Orminge centrum via Boo gård", 443 "Jarlaberg via Nacka Strand" samt 445 "Gustavsberg via Orminge" (ja, inga C:n eller centrum för 445)...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Traesk

Citat från: Carl Eric skrivet 17 januari 2012, 16:35:13 PM
I Nacka-Värmdö förekommer det på iaf sex linjer: 414 "Orminge centrum via Boo gård", 433/434 "Djurö/Överby/Sollenkroka via Stavsnäs" (osäker på den), vissa 442 "Orminge centrum via Boo gård", 443 "Jarlaberg via Nacka Strand" samt 445 "Gustavsberg via Orminge" (ja, inga C:n eller centrum för 445)...
Även på Lidingö förekommer skyltningen "via Lidingö centrum" frekvent.

P.Ek

I innerstan är det bara linje 40 "Stora Lappkärrsberget/Stora skuggan via Ekhagen" och linje 71 om räknar den till innerstan "Kungsträdgården/Slussen/Jarlaberg via Sickla udde".

bjorn_k

641 Hallstavik
via Sättra

Just nu kommer jag inte på några fler ???

På stadsbussarna i Norrtälje borde man skylta

657 Campus Roslagen resp Norrtälje busstation
via Kvisthamra

656 Campus Roslagen resp Norrtälje busstation
via Nordrona

Det är varje dag minst sju (ungefär ;))personer som kommer fram och frågar på ovanstående linjer vart de går och vart vi stannar längs vägen, inte alls konstigt eftersom båda linjerna skyltar Campus Roslagen resp Norrtälje busstation

Hasse L

Citat från: P.Ek skrivet 17 januari 2012, 17:19:31 PM
I innerstan är det bara linje 40 "Stora Lappkärrsberget/Stora skuggan via Ekhagen" och linje 71 om räknar den till innerstan "Kungsträdgården/Slussen/Jarlaberg via Sickla udde".
49:an visar Fridhemsplan via Kristineberg fram till Fredhäll sedan en tid tillbaka.

Andreas91

Minns jag inte fel så finns väl även dessa destinationer:

74 Mariatorget via Södersjukhuset samt Sickla Handelsplats via Södersjukhuset
602H/V Danderyds Sjukhus via Sätra äng
604H/V Danderyds Sjukhus via Grindtorp
607 Karolinska Sjukhuset/Danderyds Sjukhus via Sollentuna station
620 Åkersberga via Dyvik
621 Danderyds Sjukhus via Åkersberga station
629 Danderyds Sjukhus via Nantes