Två varianter av SL H24 vid Slussen (Björknäsvagnar)

Startat av Mikael T Nilsson, 03 januari 2012, 12:32:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer bilder på två varianter av SL littera H24 hos SL Björknäs. Den äldre varianten hade svart plastgrill och inv.nr. 6244-6255.



Den  yngre varianter såg ut som H25:orna och hade inv.nr. 6090-6112. Dessa hade ursprungligen stationeringsort Björknäs, Handen och Bollmora (Tyresö).

Om jag minns rätt flyttades 6102 från Björknäs till Täby under 90-talet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

5783


Mikael T Nilsson

Citat från: Daniel S skrivet 03 januari 2012, 18:07:46 PM
Grymt! Annat än dagens bussar. Saknar H24!

Tack! Ja, man saknar verkligen de gamla Volvo B10M-ledvagnarna från 80-talet, särskilt H22, H24 och H25.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Tommy H

Citat från: yngrot skrivet 06 januari 2012, 17:10:31 PM
Plastgrillen ser ju förfärlig ut..

Ja plastgrillen var inte direkt snygg på föregångaren heller... Tack och lov att den försvann ganska snabbt!  ;)
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/setting/apps/dimacImage/vecimage.asp?omni=&id=22772
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Ersa

Den hemska plastgrillen förekom väl bara några få "mellanår" på SL-beställda bussar? Ingen Säfflebuss av samma årsmodeller beställda till SJ-buss samt kommunala och privata åkare ute i landet hade väl någonsin denna grill?

Dessutom fick nog SL mindre panik av att stora SL-emblemet inte gick att fästa i fronten, så de tvingades tillverka en helt ny slags skylt som ni ser i grillen. På de nyare H24:orna var ordningen återställd, då de gamla SL-emblemen åter kunde nitas fast i fronten.

Janne Rickman

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2012, 08:38:16 AM
Den hemska plastgrillen förekom väl bara några få "mellanår" på SL-beställda bussar? Ingen Säfflebuss av samma årsmodeller beställda till SJ-buss samt kommunala och privata åkare ute i landet hade väl någonsin denna grill?

Dessutom fick nog SL mindre panik av att stora SL-emblemet inte gick att fästa i fronten, så de tvingades tillverka en helt ny slags skylt som ni ser i grillen. På de nyare H24:orna var ordningen återställd, då de gamla SL-emblemen åter kunde nitas fast i fronten.

EB hade några bussar med plastgrill.









/Janne

Mikael T Nilsson

Citat från: Janne Rickman skrivet 07 januari 2012, 09:31:24 AM
EB hade några bussar med plastgrill.

/Janne

Tack för dessa bilder. Även Länsbussarna Örebro hade ett antal Volvo Säffle med denna front. Men det är riktigt att denna front var mer ovanlig utanför Stockholms län.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Robert T

Synd att det inte var dubbla blinkers fram på "plastgrillen".

Peter Rost

#9
Håller inte alls med ovanstående."Svartfrontarna" som fanns, både i SL-land, och annorstädes (i den mån de fanns utanför Stockholm). Jag tycker att dom var/är förbannat stiliga.Titta bara på de tre sista bilderna. Men smaken är ju som den man sitter på...och lite till delad. ;D ;)

/Peter

bjorn_k

Håller med dig där Peter. Jag tycker dom representerar sin epok bra och dessutom ganska snygga! :)

Peter Rost

Citat från: bjorn_k skrivet 07 januari 2012, 19:46:24 PM
Håller med dig där Peter. Jag tycker dom representerar sin epok bra och dessutom ganska snygga! :)

Vi är nog några här som tycker så. Även om vi är ett fåtal. ;)

/Peter

Ola Almquist

Kraftbuss i Västervik hade två av varje, 48 och 49 från 1983 (bild se länk ovan) resp. 53 och 56 från 1984 (plastgrill). Åtminstone de två sistnämnda byggda i Horten. Och ja, jag tycker också att de såg ganska bra ut.

M.v.h.
Ola

Mikael T Nilsson

Citat från: Ola Almquist skrivet 11 januari 2012, 00:32:26 AM
Kraftbuss i Västervik hade två av varje, 48 och 49 från 1983 (bild se länk ovan) resp. 53 och 56 från 1984 (plastgrill). Åtminstone de två sistnämnda byggda i Horten. Och ja, jag tycker också att de såg ganska bra ut.

M.v.h.
Ola



Hej,

Kom på att även Kalmar Omnibusförening (KOF) hade några Säfflebussar med svart plastfront. Dessa gick över till Linjebuss då detta bolag såldes. Här är en bild på en f.d. KOF-vagn i Linjebussutförande för Östgötatrafiken 1991.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter L