Bussar i Stockholm i augusti 1992, del 4 (av 7)

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 december 2011, 11:42:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

JGM669.


DSX193. En bild som illustrerar en tidigare diskussion om vagntyper använda på linje 58.


OPM640. Om någon undrar varför bussarna flaggar denna dag kan jag inte komma på en bättre förklaring än att det är med anledning av Busstrafikförbundets kongress och utställning.


OON680.


DFZ449.


ALK492.


CUW584

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 december 2011, 11:42:58 AM

CUW584


Tack för den bilden som blev en trevlig liten (h)julklapp :)
Inte ofta man ser bilder på forna 63an./Ulf



Carl Eric

Ojojoj vad många linjenummer som jag inte har någon aning om!

Någon som skulle vilja vara vänlig och berätta sträckningen på följande linjer:

46

54

58

63

64

och sedan 44 när den gick till Karlberg istället för Ruddammen...

Tack på förhand!

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Max W

Citat från: Carl Eric skrivet 29 december 2011, 10:24:05 AM
Ojojoj vad många linjenummer som jag inte har någon aning om!

Någon som skulle vilja vara vänlig och berätta sträckningen på följande linjer:

46, 54, 58, 63, 64, och sedan 44 när den gick till Karlberg istället för Ruddammen...

Tack på förhand!

MVH Carl Eric

De flesta linjenumren har återanvänts flera gånger, men några destinationer kan jag ställa upp med:
Linje 46 är i princip nuvarande blåbusslinje 2. 46:an tillkom 3/9 1967.
Linje 54 är i nuvarande blåbusslinje 4. 54:an vände dock vid Skanstull (ej Gullmarsplan). Linje 54 tillkom 3/9 1967.
Linje 63 (första varianten) gick till Gröndal-Ekensbergsområdet tror jag
Linje 64 (första varianten) Hornstull-Fruängen-Älvsjö-Juliaborg-Gullmarsplan-Skanstull (bytte nummer till 144 den 3/9 1967) och avkortades då i båda ändar till att gå från Skanstull till Fruängens t-banestation. I övrigt samma körvägar.
Ny linje 64 tillkom 3/9 1967 tror jag gick från Odenplan.
Linje 44 har funnits i minst 3 versioner. Den Du frågar efter ("mittenversionen") gick  Karlbergs station-Odenplan-Tekniska Högskolan-Karlaplan-Djurgårdsbron(-sommartid till Skansen). Tillkom 3/9 1967

Linje 58 kan Du läsa mer om på Trafiminnen via direktlänk http://www.trafikminnen.se/linje_58.html
Det fanns dock en kort tid 1933-34 en linje 58 som någon här på Buss-Snack visade tidningsartikel om för en tid sedan.
/max

Carl Eric

Tack för det utförliga svaret! Och ang. linje 44 så var det alltså ungefär som dagens 42:a fast till Djurgårdsbron (Skansen)?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Max W

Ja, det kan man väl säga.
När vi nu är inne på linjenummer, så fanns linje 42 förr i tiden också (givetvis) men då gick den från Fridhemsplan till Karlaplan vill jag minnas. Det var en trådbusslinje som försvann senast 3/9.
/max

JDS

Nja, 42:an fortsatte som motorbuss ända till 1985 eller 86, på senare år med sträckningen Fridhemsplan-Hakberget och heter idag linje 56 med i allt väsentligt samma sträckning.

Det svar du fick av Max W stämmer kanske någorlunda in på 1960-talets linjenät men när Staffan tog sina bilder 1992 såg det ut så här:

44 gick som dagens 42 Karlberg-Odenplan. Därefter gick den Odengatan-Valhallavägen-Banérgatan (som dagens 4) och sedan Karlavägen "baklänges" till Karlaplan, sedan som dagens 44 till Djurgårdsbron resp Skansen.

54 gick Radiohuset-Odenplan som dagens 42, sedan till Skanstull som dagens 4 och därifrån fortsatte den Ringvägen-Katarina Bangata till Ljusterögatan som var ändhållplats (skylt: "Norra Hammarbyhamnen").

58 gick Roslagstulls sjukhus-Odenplan. Ändhållplatsen vid Roslagstulls sjh låg några meter ifrån dagens hpl Ruddammen, men 58:an gick inte via Körsbärsvägen utan rakt ned till Valhallavägen, sedan Odengatan. Vissa turer fortsatte till Norrbacka, fast kanske inte så sent som 1992. Tacksam för komplettering här, likaså uppgift om vilken väg bussen tog.

63 gick Ropsten-Karolinska sjh som dagens 73, dock inte via Roslagstull utan via Odengatan (Karlbergsvägen)-Torsgatan.

64 är dagens linje 72, fast den gick ibland bara till Odenplan.


Karsten

Det var väl i november 1986 som linjenätet i innerstaden genomgick ett lyft om jag minns rätt?

Nya linjer (40,57,63,64,75,76 och 79) starades upp, vissa ändrades (55,56 och 59) och någon lades ner (42).

Till JDS beskrivning bör tilläggas att 54:an inte gick Valhallavägen (likt dagens 4), utan Karlavägen.

Sammantaget borde det sett ut så här då bilderna togs:

40 Reimersholme-Stora Lappkärrsberget
41 Stadshagen-Frihamnen
43 Tanto-Roslagstull
44 Karlbergs station-Djurgårdsbron(-Skansen)
46 Sofia-Norrtull
47 Tomteboda-Waldemarsudde
48 Södersjukhuset-Karolinska sjukhuset
49 Fridhemsplan-Liljeholmen
52 Fridhemsplan-Karolinska sjukhuset
53 Kvarnholmen-Roslagstull
54 Radiohuset-N Hammarbyhamnen
55 Hjorthagen-Skanstull(-Hammarby industri)
56 St Essingen-Hakberget
57 St Essingen-Fridhemsplan(-Karlbergs stn)
58 Norrbacka-Roslagstulls sjukhus
59 Hornsberg-N Hammarbyhamnen
61 Universitetet-Ropsten
62 Fredhäll-Storängsbotten
63 Karolinska sjukhuset-Ropsten
64 (Karlbergs stn-)Odenplan-Frihamnen(-Värtan)
65 Centralen-Skeppsholmen
66 Sofia-Reimersholme
69 Blockhusudden-Norra stn(-Frösundavik)
75 Slussen-Södersjukhuset
76 Sofia-Ropsten
79 Kvarnholmen-Södra stn



Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: Karsten skrivet 30 december 2011, 00:57:22 AM
61 Universitetet-Ropsten
79 Kvarnholmen-Södra stn

Hm, fanns dessa linjer kvar så sent som 1992?

Karsten

Citat från: JDS skrivet 30 december 2011, 23:30:53 PM
Hm, fanns dessa linjer kvar så sent som 1992?

Det är klart tveksamt, jag tror dock 61 överlevde längre än 79. 79 ersattes av turer på linje 66 till/från Kvarnholmen medan 61 inte ersattes alls.

Max W

Citat från: Karsten skrivet 31 december 2011, 10:50:51 AM
Det är klart tveksamt, jag tror dock 61 överlevde längre än 79. 79 ersattes av turer på linje 66 till/från Kvarnholmen medan 61 inte ersattes alls.
Undrar just hur många "linje 79" det funnits egentligen. En av dem gick en period mellan Solna Station och Solvalla då det var travtävlingar. Det var samma period som linje 78 gick Abrahamsberg-Solvalla travdagar.
När jag var liten knodd (3-4 år så där) har jag för mig att 79:an gick till Årsta, men i så fall undras om den utgick från "Brunkan", dvs. Brunkebergs torg?
/Max.

Roland Hn

Nja Max. 79 gick till Hammarby (Finn Malmgens plan) sedan Björkhagen. Men väl från Brunkeergs torg. Den första 63 an gick väl Norra Bantorget, Bromma kyrka. Slussen, Gröndal, Ekensberg kom när spårvägs linje 18 lades ner.

Roland ?