Uppsala landsting köper GUB av kommunen

Startat av Jonas, 23 december 2011, 14:16:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Ja, min första tanke var; "Äntligen kanske det rensas upp bland biljettfloran i Uppsala!"

Visst kanske man är bortskämd med just det som van SL-resenär, att ett kort gäller för i princip ALL trafik inom länet, men det måste ju vara det bästa ur såväl kunders som chaufförer/värdar/kontrollanter/konduktörers synvinkel?

Robert T

Citat från: Björn Ax skrivet 23 december 2011, 22:45:25 PM
Jo men det är det som man måste komma ifrån. Eftersom inte alla UL kort gäller hos oss och då när resenärerna frågar varför så säger man ju att GUB och UL inte har något med varandra att göra på det viset.

Skulle UL vara huvudman för stadstrafiken så skulle alla kort gälla här också.

Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer. Att GUB skulle förlora stadstrafiken 2014 är osannolikt men allt kan ju hända.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Men hade inte BIMS blivit så försenat hade vi haft samma biljettsystem redan idag. Med samma kort men så klart möjlighet till olika laddning, t.ex. stadsbuss+zon1, zon1+2 osv, osv.

Idag fungerar ju alla kort som är fysiskt möjliga att få att fungera i respektive system med varandra.
De övriga är ju bara olyckligt då biljettmaskinerna inte är kompatibla.

Jag tycker din "vi och dom" mentalitet är tråkig, den gynnar inte kunderna.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 23:38:14 PM
Jag tycker din "vi och dom" mentalitet är tråkig, den gynnar inte kunderna.

Inga maktkamper mellan kommun och landsting är nyttiga eller konstruktiva. Jag tycker att det är lite trist att dra tydliga gränser mellan stad och landsbygd, och välkomnar lite mer utbyte och integration över "stadsgränsen".

Men sådant tar väl sin tid i de städer där man av tradition haft olika bolag för stad respektive förort/landsbygd. Utöver Uppsala är Östersund och Umeå två andra liknande exempel där gränserna än idag är lite väl klara. Inga stadsbussar körs ens i förortstrafik, utan de lämnar i regel aldrig staden. Även om samma operatör kör både stad samt en hel del landsbygd. Även förarkåren är delad och kan bara sitt eget område. På försök provade Nobina Umeå att vissa landsbygdsförare fick köra flygbussen inne i Umeå stad under sina 4-6 timmar långa uppehåll på de delade passen, och det fungerade faktiskt rätt bra.

Stockholm är raka motsatsen där man inte alls ser några skarpa gränser, utan där SL driver all trafik, alla kort gäller överallt, samt där man i stort sett kan använda de flesta bussar på de flesta linjer. (Även om vissa undantag finns. T.ex att man inte bör använda dubbeldäckarna och Vegorna i innerstan samt OmniCity-lederna på landbygden)

Jacob

Detta kanske inte hör till sammanhanget men GUB 801-808 hade en logga där det stod "UL i samarbete med Gamla Uppsala Buss". Dessa loggor togs bort i samband med UL-härvan och ersattes med GUBs egna. Misstänker att GUB inte är så pigga på att ha UL-loggor på sina bussar...

Och angående kort och biljetter är 24h-kort som gäller på både stadsbussarna, regionbussarna och upptåget något jag saknar. Oerhört praktiskt när någon bussintresserad vän kommer på besök.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

JDS

Trist att ett tillsynes mycket välskött kommunalt bolag har påbörjat sin färd utför det sluttande planet - för det får man ju ändå säga. Det där med taxan har säkert varit väldigt irriterande för många som bor i Uppsala med omnejd, men folk kommer nog ändå mest att ångra sig den dagen stadstrafiken (eller vad som då återstår av den) börjar drivas med samma engagemang som idag präglar merparten av all upphandlad busstrafik  ::)

Här i Stockholm har ju till och med de sista och mest envisa "jamen det är väl i alla fall skönt att monopolet har upphört"-rösterna tystnat vid det här laget...

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 23:38:14 PM
Men hade inte BIMS blivit så försenat hade vi haft samma biljettsystem redan idag. Med samma kort men så klart möjlighet till olika laddning, t.ex. stadsbuss+zon1, zon1+2 osv, osv.

Idag fungerar ju alla kort som är fysiskt möjliga att få att fungera i respektive system med varandra.
De övriga är ju bara olyckligt då biljettmaskinerna inte är kompatibla.

Jag tycker din "vi och dom" mentalitet är tråkig, den gynnar inte kunderna.

Jag förstår inte vart du får att jag har en sådan mentalitet? Det enda jag har skrivit är hur det är i dagens läge. För min del så struntar jag totalt i vad det står på bussen.

Jag skulle gärna se att alla kort fungerar på alla bussar.

Vad som händer nästa år vet ingen av oss just nu. Är väl knappt dom som ska fixa allt vet nåt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Walter

Citat från: Jacob skrivet 24 december 2011, 01:40:24 AM
Misstänker att GUB inte är så pigga på att ha UL-loggor på sina bussar.

//Jacob

Det bestämmer beställaren och inte utföraren av trafiken.

Är Uppland det enda län/region där man inte har samma taxestystem i region och stadstrafik? Skulle kännas helt främmande
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

JDS

Citat från: Walter skrivet 24 december 2011, 09:21:41 AM
Är Uppland det enda län/region där man inte har samma taxestystem i region och stadstrafik? Skulle kännas helt främmande

För inte så värst många år sedan var det så nästan överallt. Numera finns det ett gäng ställen som har samma system i stads- och regionbussar men inte samma taxa!

Jag skulle vilja vända på frågan och undrar om det finns något län mer än Stockholms (och Gotlands förstås) som har fullständigt enhetlig taxa på all stads- och länstrafik? Exempelvis Västtrafik har väl en finansieringsmodell som medför taxemässig särbehandling i vissa kommuner.

bjorn_k

Citat från: JDS skrivet 24 december 2011, 02:13:34 AM

Här i Stockholm har ju till och med de sista och mest envisa "jamen det är väl i alla fall skönt att monopolet har upphört"-rösterna tystnat vid det här laget...
Skulle tro det ja...

lil-sis

Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 23:38:14 PM
Men hade inte BIMS blivit så försenat hade vi haft samma biljettsystem redan idag. Med samma kort men så klart möjlighet till olika laddning, t.ex. stadsbuss+zon1, zon1+2 osv, osv.

Idag fungerar ju alla kort som är fysiskt möjliga att få att fungera i respektive system med varandra.
De övriga är ju bara olyckligt då biljettmaskinerna inte är kompatibla.

Jag tycker din "vi och dom" mentalitet är tråkig, den gynnar inte kunderna.

Du missuppfattar med flit?

Tror du det är ROLIGT att neka folk med kort som de tror är giltiga för att UL (Center) har sagt att de går att åka med på alla bussar?

Det vore SÅ mycket lättare om alla kort gällde överallt, det blir mindre tjaffs på det viset.

I dagsläget så ställer de mest till besvär och det blir förvirrat. Någon form av enhetlighet eller total avskildhet hade varit bättre. Nu finns det sjuhundraåttiofem biljetter som gäller kanske ibland. Och beroende på vem som kör, vem som svarar på UL, om kortet är köpt i vanlig butik osv. Det är ett helt sjukt system som inte gynnar någon. Alls.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 24 december 2011, 10:47:50 AM
Jag skulle vilja vända på frågan och undrar om det finns något län mer än Stockholms (och Gotlands förstås) som har fullständigt enhetlig taxa på all stads- och länstrafik? Exempelvis Västtrafik har väl en finansieringsmodell som medför taxemässig särbehandling i vissa kommuner.

Intressant frågeställning. Jag kommer dock inte på något bra svar. I mina hemtrakter i norr finns det inga sådana tankar, utan där är det på många håll rentav åt andra hållet, med prispåslag på expresslinjer och nattbusslinjer även om man har ett månadskort köpt för fullpris. Dock börjar om detta märkliga förfarande minskas på många ställen numera, så att månadskortet börjat gälla även efter kl 01:00 på natten, samt på direktbussen som går stora vägen.

Robert T

Citat från: lil-sis skrivet 25 december 2011, 10:49:59 AM
Du missuppfattar med flit?

Tror du det är ROLIGT att neka folk med kort som de tror är giltiga för att UL (Center) har sagt att de går att åka med på alla bussar?

Det vore SÅ mycket lättare om alla kort gällde överallt, det blir mindre tjaffs på det viset.

I dagsläget så ställer de mest till besvär och det blir förvirrat. Någon form av enhetlighet eller total avskildhet hade varit bättre. Nu finns det sjuhundraåttiofem biljetter som gäller kanske ibland. Och beroende på vem som kör, vem som svarar på UL, om kortet är köpt i vanlig butik osv. Det är ett helt sjukt system som inte gynnar någon. Alls.

Det är väl bra att jag missuppfattat då... Det jag ställer mig frågande till är Uppsalabuss/GUBs kraftiga avståndstagande till UL. När det går så långt att man tar bort ULs logga börjar i alla fall jag undra hur det står till. Total avskildhet tror jag inte en sekund på att det skulle vara bra.

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 25 december 2011, 12:41:41 PM
Det är väl bra att jag missuppfattat då... Det jag ställer mig frågande till är Uppsalabuss/GUBs kraftiga avståndstagande till UL. När det går så långt att man tar bort ULs logga börjar i alla fall jag undra hur det står till. Total avskildhet tror jag inte en sekund på att det skulle vara bra.

Men det är ju pga det jag sa. Att GUB och UL inte har något med varandra att göra. Det är så uppdelat pga UL inte har varit huvudman för stadstrafiken. Det enda UL och GUB har gemensamt är att GUB betalar UL för att göra våra tidtabeller och tillhandahålla våra kort på UL Center. Sen betalar UL oss för att vi ska ta emot deras kort.

Det är bara hoppas att det blir bättre när BIMS kommer och nu när vi får en gemensam huvudman.

Jag håller helt med att det inte är bra för resenärerna när knappt chaufförerna vet vilka kort som gäller ombord på bussarna.

Robert T

Men om det nu är så glasklart att det är delat. Varför ligger stadsbussarna på UL.se samt vem på GUB tror att GUB samarbetar med UL eftersom loggan klistrades på...

Jag tycker det hela verkar mycket märkligt. Typ som att när det fungerar har man samarbete men när det är något dåligt vill man inte veta av varandra...

lil-sis

Citat från: Robert T skrivet 25 december 2011, 15:52:24 PM
Men om det nu är så glasklart att det är delat. Varför ligger stadsbussarna på UL.se samt vem på GUB tror att GUB samarbetar med UL eftersom loggan klistrades på...

Jag tycker det hela verkar mycket märkligt. Typ som att när det fungerar har man samarbete men när det är något dåligt vill man inte veta av varandra...

UL tillhandahåller ju även Stadstrafikens biljetter samt trafikinformation till resenär och "klagomur" men det finns ju trots allt ett nummer för allmänheten om de vill nå TL direkt (vilket händer dagligen).

Men UL har inte haft någon logga på några andra bussar, det var nog mest därför det togs bort.