VanHool NOSTALGI

Startat av veteranbuss, 18 december 2011, 14:54:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

veteranbuss


Utanför hotellet i Tönsberg sommaren 2011.

1896

Härlig blå nyans, ser ju välskött ut, men den kanske bara är nylackad.  :)

Tommy H

Var inte den här silvergrå/svart för inte alls så länge sen...?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

veteranbuss

    Hej Tommy,nja...bussen har aldrig varit grå/svart. Den kommer från Continentbuss/Skeleftebuss  och vi är andra ägaren till bussen.
    .Den var gul och blå på den tiden,kanske någon har en bild från den tiden,vore intressant att få se.   

    Vi renoverade hela sommarn vintern 2010.Det var ruggigt mycket rost i både kaross och chassi till och med i dom längsgående         
    vuvudbalkarna,samtliga luftkuddetallrikar som sittet mot chassiramen,alla rullkopar osv...(puh)Men vi fick ihop allt och lackade bussen till
    hösten 2010.Därefter fick vi tag i en nygammal inredning med stolar från en nyare VanHool (T9) ochså den från Skeleftebuss som så 
    olyckligt var med om en svår olycka och inte kunde repareras.
    Vi tror att det är den sista sk Hög VanHoolen som är kvar i trafik,däremot har dansbandet Shake en lika dan snygt ombygd.Vi var
     samtidigt inne på Bussutrustningar i Nyköping så jag såg den under uppbygnad.
    Ja..sen var det genomgång på alla bromsar , klima mm.
     Mvh/Magnus

Mats Karlsson

Snyggt jobb!!

Volvo B635/SKV lättmetall från 1957 med takförhöjning skulle också vara trevligt att se så här förstklassigt renoverad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: veteranbuss skrivet 01 januari 2012, 14:25:57 PM
    Hej Tommy,nja...bussen har aldrig varit grå/svart. Den kommer från Continentbuss/Skeleftebuss  och vi är andra ägaren till bussen.
    Den var gul och blå på den tiden,kanske någon har en bild från den tiden,vore intressant att få se.   

 

Enligt fordonsregistret har bussen haft tre ägare och jag har en notering  att den också en tid tillhört Gamla Uppsala Buss. Med reservation för eventuell felnotering.

Ni har i alla fall gjort att fantastiskt jobb på bussen som är av årsmodell 1995. Då hade väl Continentbuss lämnat Skellefteå och all verksamhet där gått upp i Skelleftebuss. Bussen var tidigare Skelleftebuss 268.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mil

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2012, 14:50:40 PM
Enligt fordonsregistret har bussen haft tre ägare och jag har en notering  att den också en tid tillhört Gamla Uppsala Buss. Med reservation för eventuell felnotering.

Ni har i alla fall gjort att fantastiskt jobb på bussen som är av årsmodell 1995. Då hade väl Continentbuss lämnat Skellefteå och all verksamhet där gått upp i Skelleftebuss. Bussen var tidigare Skelleftebuss 268.


1995-04-12 Skelleftebuss
2010-03-12 Bustrade Center Stockholm Ab
2010-03-12 AB Omnibuss Nostalgi i Linköping så ser ägar bilden ut


Det är dock en sak som förvånar mig vid besiktningen 2011-10-06 så hade bussen endast gått 7454 km så kan det gå om besiktningsmannen ej är uppmärksam

Greger Larsson

Här en bild på GYC428 i ursprunglig lackering. Användes enbart som beställningsbuss förutom de sista åren då den var kombinerad reserv- och beställningsbuss i Norsjö.
Angående företaget Continentbus så har det aldrig lämnat Skellefteå utan finns kvar som dotterbolag till Ske-buss, däremot används namnet ej längre i beställningtrafiken. Avtal fanns tidigare med GDG om att använda namnet i deras utlandstrafik, men det är väl ingenting av det som finns kvar längre.


Niclas Rosenius



Verkligen roligt att se denna i nyskick. vilket jobb ni lagt ner på den.

//Niclas

veteranbuss

Hej
Tack för den bilden Greger.Kula att se bussen  i Continentfärgerna,det bör vara i början på bussens karriär då det endast syns fem turistdekaler på rutan över förarplatsen. Den rutan var fylld med dekaler med alt från italien till nordkap när vi övertog bussen.Vet Du när bilden togs.Har Du kanske själv kört bussen.....
Mvh/Magnus

Greger Larsson

Citat från: veteranbuss skrivet 03 januari 2012, 18:34:55 PM
Hej
Tack för den bilden Greger.Kula att se bussen  i Continentfärgerna,det bör vara i början på bussens karriär då det endast syns fem turistdekaler på rutan över förarplatsen. Den rutan var fylld med dekaler med alt från italien till nordkap när vi övertog bussen.Vet Du när bilden togs.Har Du kanske själv kört bussen.....
Mvh/Magnus

Bilden togs i oktober -95 så då var bussen ett halvår gammal. Vad jag minns har jag bara kört den en gång och det var varken Italien eller Nordkap utan det var Morön BK som skulle till Umeå för match på klassiska Sandåkerns IP, kan ha  varit -98 eller -99. Ske-buss turistare var/är ju mer eller mindre "personliga" och körs av ett fåtal förare.