Bussar i Uppsala i juli 1992, del 3 (av 12)

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 november 2011, 17:55:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ch buss

Kul se bild Neoplan  ;D
:'( icke ledbussar av denna bussmodell  :'(

BFX475 blev sedan Swebus 2133 när de övertog en del av tätorstrafiken i Uppsala.


Det var trevlig åka en Scania  :P
GRY935


// Ch buss

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 22:06:09 PM
Nej, det var nog inte många andra som gjorde heller. Bussförarna körde väl sin buss utan att bekymra sig om ägaren, än mindre gjorde passagerarna det.

Dock är det intressant att Janne förklarar hur det var. Fortsätt gärna med det och du ser fler fel.



Det började när Uppsalabuss (UB) köpte Gamla Uppsala Buss (GUB) 1979 och vart dotterbolag. Man behöll namnet och den inriktningen som GUB hade beställningstrafik. Bussar som ägdes av GUB fick inv nr som började på 7xx. Även de tre turistbussarna som UB ägde gick över till GUB och fick nr 720-722.
GUB fick senare skötta den trafik som man körde åt UL.

När Uppsalabuss vart huvudman så bildades Uppsala Läns Trafik AB som ett kommunalt åkeri. 1996 ändra namn till Gamla Uppsala Buss som var ett mer inarbetat namn.

Lite kuriosa är att Uppsala Läns Trafik var det namn som Uppsalabuss hade tagit fram till de förslag om länstrafiken i Uppland. Politikerna gick på det andra förslaget Upplands Lokaltrafik.
Jag tror att Uppsalabuss förslag gick ut på att ha samma upplägg som fanns i Sörmland och Västmanland. 

/Janne