SL Historia från 1990-talet 95

Startat av Bussmicke, 17 november 2011, 15:23:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Observera backspegeln på 288, ser ut som att det varit lite nära någonting, kanske i svängen på Hamngatan  8)

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 18 november 2011, 01:24:59 AM
Observera backspegeln på 288, ser ut som att det varit lite nära någonting, kanske i svängen på Hamngatan  8)

Eller avsaknaden av spegel på 5085 ;D

Plockad på delar efter det alltför sena skrotbeslutet, saknade av få.
En av de sämsta bussmodeller som utvecklats o byggts här i landet.

christian berg

Trevliga bilder. Även om de kanske var skramliga så fick flera av dem ett forsatt liv. Av de avbildade vagnarna hamnade 5076 i Polen, 5083 i Estland och 5094 blev någon form av partybuss och finns nog kvar än idag. Ett större antal H50 hamnade i Portugal.

De sista två i SL-trafik hösten 1992 var 5083 0ch 5109, men 5076, 5094 och 5108 fanns också kvar till sommaren 1992.

Hälsningar

Christian B

Bussföraren

Att de skramlade kunde man överleva, det var betydligt värre problem, t.ex med framvagnen och värmen samt att karosserna inte tålde de stora dörröppningarna

Bussmicke

Citat från: christian berg skrivet 18 november 2011, 14:33:55 PM
De sista två i SL-trafik hösten 1992 var 5083 0ch 5109, men 5076, 5094 och 5108 fanns också kvar till sommaren 1992.

Hälsningar

Christian B

Vet att jag fotade H50 på linje 56 vid Västerbroplan ganska sent, kan varit våren 1992 eller något.
Hittar dem inte nu.
5094/4000 står i Huddinge om den inte försvunnit, i området ovanför hpl Eken på linje 740.
Fotade den där efter tips av kompis för ett par år sedan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AL

Det är några fläckar på en del bilder som tycks upprepa sig lite här och var... På bilden där 5085 står parkerad/avställd syns en fläck som av ett löv eller en avriven gulnad papperslapp, och motsvarande finns på bilden där Swebus 0661 är avbildad, (i busshistoriskt forum)...

Tillfällighet?   ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 20 november 2011, 16:40:29 PM
Det är några fläckar på en del bilder som tycks upprepa sig lite här och var... På bilden där 5085 står parkerad/avställd syns en fläck som av ett löv eller en avriven gulnad papperslapp, och motsvarande finns på bilden där Swebus 0661 är avbildad, (i busshistoriskt forum)...

Tillfällighet?   ;D

Antagligen något som hamnat på scannerns glasskiva. Eftersom Micke så vitt jag vet har samma scanner som jag så kan man lägga på fyra dior och scanna dem med en enda knapptryckning och i så fall syns den här fläcken bara på var fjärde bild. Eftersom en diabild förstoras rejält kan det vara en ganska liten sak som ligger där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Nån som vet varfär MaxCi:erna hamnade i 50XX-serien då de kom 93??? Om H50:orna nu upptog 50XX-serien från början o försvann i samma veva, kunde man väl tycka det vore mer logiskt att låta den serien vilat ett tag?

Fredrik Klint

Citat från: virtual1 skrivet 20 november 2011, 17:46:06 PM
Nån som vet varfär MaxCi:erna hamnade i 50XX-serien då de kom 93??? Om H50:orna nu upptog 50XX-serien från början o försvann i samma veva, kunde man väl tycka det vore mer logiskt att låta den serien vilat ett tag?

De sista H50 att försvinna var i serien 5076-5115 (år 1991-92) och MaxCi med samma nummer kom 1996-97. Så det gick några år emellan i alla fall.

Bussmicke

Citat från: AL skrivet 20 november 2011, 16:40:29 PM
Det är några fläckar på en del bilder som tycks upprepa sig lite här och var... På bilden där 5085 står parkerad/avställd syns en fläck som av ett löv eller en avriven gulnad papperslapp, och motsvarande finns på bilden där Swebus 0661 är avbildad, (i busshistoriskt forum)...

Tillfällighet?   ;D

Swebus 0661 har scannats om. Fläcken har jag ingen förklaraing till, det är bra ni påpekade det då jag själv inte märkt det. Får se vilka bilder som ska scannas om.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

De två första bilderna ger en föraning om att denna karossdesign kan komma att återkomma på 47E en vacker sommardag om några år, då de tre(?) sparade H3:orna och H22:an fyllt 30 år. :)

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 14:45:22 PM
De två första bilderna ger en föraning om att denna karossdesign kan komma att återkomma på 47E en vacker sommardag om några år, då de tre(?) sparade H3:orna och H22:an fyllt 30 år. :)

H3 ser nog allt lite annorlunda ut, med högre midja...vilken är den tredje bevarade H3:an?
Inte 6333 iaf, den är armeringsjärn och ölburkar numera.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 november 2011, 15:49:06 PM
H3 ser nog allt lite annorlunda ut, med högre midja...vilken är den tredje bevarade H3:an?
Inte 6333 iaf, den är armeringsjärn och ölburkar numera.

Jag räknade lite fel i huvudet där. Två H3 och en H22 ska det ju vara. Det vore kul om man åtminstone fick ut 6332 på 47E sedan den blivit veteranklassad och fått miljözonstillstånd. Vore även kul med en tur ut till Björknästrakterna för att göra nån gemensam fototur med 5759 inkl släp.

Peter Rost

Ursäkta OT: Finns förresten 5759 kvar hos personalbussföreningen på Värmdö?

/Peter