Dalatrafik tar bort papperstabeller

Startat av 1896, 15 november 2011, 13:34:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896


Wetjo

Och hur smart är det på en skala???  >:(

Robert T

Citat från: Wetjo skrivet 15 november 2011, 15:24:56 PM
Och hur smart är det på en skala???  >:(

Jättesmart tycker jag!

Är det bara jag som råkar ut för att folk roffar åt sig tidtabellerna bara för att riva ur sidorna dom behöver och lämnar en trasig tidtabell på sätet?

Vore ljusår bättre att ha små häften med enbart de linjer folk behöver i storlek för plånboken eller fickan.
Våra pendlare i Österbybruk skulle klara sig bra på linje 823 samt Upptåget i en smidig vikbar folder.

Stefan P

Hej

Varför inte göra som förr i tiden när vi sålde turlistorna för 5 kr st.
Det fungerade bra då.

mvh Stefan P

1896

Har en "arbetsskada", har sedan barnsben roat mig med att rita Vagnomlopp och tjänster efter papperstabellerna, blir ju lite krångligare att överblicka helheten, om jag ska tvingas att göra detta framför datan, men jag får väl tigga åt mig förar exemplar vid varje tidtabellsskifte i fortsättningen.  8)

Jona

Dumt, tacka vet jag internet, smartphone osv då man kan hämta uppdaterade tidtabeller osv.

MEN Ibland så är papperstabellen bäst, den går och läsa i även fast du saknar täckning eller internet just havererade på grund av t.ex att server försvann eller vilken anledning det nu än må vara.
Då är det skönt och ha backup via papperstabell.

Sedan är det oftast lättast och få överblick i en papperstabell än via internet/appar osv, tycker i alla fall jag.

Sedan inte och förglömma samlarna, vissa skaffar dekaler och klistrat på husvagnen, men jag skaffar tidtabeller som minne från orter jag rest till osv.
Jag betalar gärna 20 - 30:- för en papperstabell om den innehåller all trafik inom länet osv....

/Jona
MVH Filosofen Jona

RoggaBoy

Citat från: Jona skrivet 15 november 2011, 20:08:46 PM
Dumt, tacka vet jag internet, smartphone osv då man kan hämta uppdaterade tidtabeller osv.

MEN Ibland så är papperstabellen bäst, den går och läsa i även fast du saknar täckning eller internet just havererade på grund av t.ex att server försvann eller vilken anledning det nu än må vara.
Då är det skönt och ha backup via papperstabell.

Sedan är det oftast lättast och få överblick i en papperstabell än via internet/appar osv, tycker i alla fall jag.

Sedan inte och förglömma samlarna, vissa skaffar dekaler och klistrat på husvagnen, men jag skaffar tidtabeller som minne från orter jag rest till osv.
Jag betalar gärna 20 - 30:- för en papperstabell om den innehåller all trafik inom länet osv....

/Jona

Det är ju inte alltid heller som alla tidtabeller i sitt område finns i LHM:s app, och kanske har du inte alltid möjlighet att kolla på nätet så pappertidtabellen kan vara bra att ha...

Jonas

Citat från: RoggaBoy skrivet 15 november 2011, 20:12:11 PM
Det är ju inte alltid heller som alla tidtabeller i sitt område finns i LHM:s app, och kanske har du inte alltid möjlighet att kolla på nätet så pappertidtabellen kan vara bra att ha...

Sedan finns det ju ofta annan information i turlistorna än just busstider.
T.ex. vilken buss man ska ta för att komma till de vanligaste resmålen, förhållningsregler och tips om hur man underlättar sitt resande m.m.
Allt detta missar man ju om man låter kunderna "surfa" efter bara de tider de är intresserade av...

yngrot

Är väl ingen toppenide .. Hos oss i Västtrafikland finns än så länge papperstabeller men de sänds ej längre ut i brevlådan utan får beställas via internet eller ta en på bussen.. Jag tycker det är rätt bra om den delas ut till alla även om det är få som börjar åka buss så är det ju ändå lite reklam för sin produkt vilket iaf Västtrafik är urdåliga på de tycker det räcker med hemsidan .. Men alla har inte tillgång till dator eller bryr sig om att kika på hemsidan .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Tommy H

Enligt artikel i dagens Corren så ska även Östgötatrafiken slopa de tryckta tidtabellerna, och dessutom ändra tågtidtabellen ett halvår innan den egentligen slutar gälla.

http://www.corren.se/ostergotland/?articleId=5844013&date=&menuids=
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/