Bussar i Karlstad i februari 1992, del 4 (av 5)

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 oktober 2011, 15:38:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Nu några tätortsbussar. De flesta av dem i Karlstad var fortfarande blå men en och annan i den nya gul-vit-röda designen hade också  börjat dyka upp.

EWZ959 blev 1994-07-01 när Swebus köpte Karlstads Lokaltrafik (Karlstadsbuss) Swebus 0151.


FDC601 blev sedan Swebus 0172


GCO709 blev sedan Swebus 0180


FAP881 blev sedan Swebus 0179


GCH689 blev sedan Swebus 0174


NRG808 blev sedan Swebus 0462









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt för mig är Karlstad gula vita röda bussar ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars

Detta är ett trevligt bildsvep från tiden som det gick blå driftsäkra Volvo och Scania i Karlstad!

Klaverdörr

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2011, 15:38:45 PM
Nu några tätortsbussar. De flesta av dem i Karlstad var fortfarande blå men en och annan i den nya gul-vit-röda designen hade också  börjat dyka upp.


GCO709 blev sedan Swebus 0180


GCH689 blev sedan Swebus 0174





Dessa fick sjusegmentskyltar efter ett tag då dom skulle då gå på lågtrafiklinje 32/35 dvs när bussen kom in till Centrum/Drottninggatan så ändra den nummer, detta för att föraren ej skulle behöva fixa detta via veva själv...   
Karlstadsbussnummer på dessa fyra var 204-207 ingen av dom fick den nya lacken... Bussarna rullade kvar i Karlstad fram till 2000! Årsmodellen var 1984!

Klaverdörr

#4
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2011, 15:38:45 PM
Nu några tätortsbussar. De flesta av dem i Karlstad var fortfarande blå men en och annan i den nya gul-vit-röda designen hade också  börjat dyka upp.

EWZ959 blev 1994-07-01 när Swebus köpte Karlstads Lokaltrafik (Karlstadsbuss) Swebus 0151.





Denna erhöll sedan den nya lacken dvs röd/gul/vit som var resultatet av en tävling högstadieskolorna hade..
När rullbanden var blå/vita så var det bara destbandet som hade automatik, linjenummer var veva/veva. Dom fick röd/vita rullband ett tag efter dom omlackats och då fick även linjenummer automatik, har för mig att den även fick fullmatris på slutet men det kan ha varit det att bara Volvo som levererades from. 1987 fick detta, minnet sviker :-( Den på bilden var av års mod 1985.. (Finns det någon som har bild på när dom var omlackade och hade kvar dom blå/vita rullbanden?)

Karlstad lokaltrafik hade under flera år nylev. av bussar då Volvo köptes ena året och Scania året efter osv.

1981. Volvo
1982. Scania
1983. Volvo
1984. Scania
1985. Volvo
1986. Scania
1987. Volvo
1988. Scania

From 1988 var det bara Scania som lev. fram till Swebus köpte bussarna och detta kan ha berott på att upphandling på inköp skulle ske? dvs den som var "billigast" köptes in?! Sista bussen som lev. med "galon säten" var KBAB 204 sedan vart det tygsäten!

Kommer ihåg att Volvo B10R.59 med nummer 202 hade en mycket pigg motor, denna hade enorm kraft! Detta kan ha varit något prov från Volvo kanske? (hela denna års lev. hade nummer 200-203)

Lite kuriosa. Kommer ihåg när Volvo 194 (lev. 1981) hade trasig ljuddämpare och den lät grymt bra! Även "204" Scania CN112 gick ett tag med trasig ljuddämpare och den lät även den skönt.

Scaniorna 162-170 (CR111) , 174-177 (CR112 med vikdörrar) ,197-199 (CR112) samt 215-216 (CN112) vara bara 2 växlade dvs dom gjorde ca 50km/h på första växlen. När 215-216 levererades 1986 så kom det även 2st halvturist Scania (CN112) som erhöll nummer
213-214 och dessa gick sällan i stadstrafiken i början men på slutet så gick dom ofta i stadstrafiken, dessa hade fler växlar i lådorna!

Lite kuriosa till, Volvo B10R med nummer 217-220 lev. 1987 så kunde man köra med framdörrarna öppna utan att dörrbromsen slog till om farten var över 30km/h detta fanns även omnämt i instuktionsboken för bussen, men anledningen till detta stog det inget om!
Någon som vet varför det var så ?


STORT tack för bilderna Staffan :-)

Lars

Citat från: Klaverdörr skrivet 23 oktober 2011, 05:41:27 AM


Karlstad lokaltrafik hade under flera år nylev. av bussar då Volvo köptes ena året och Scania året efter osv.

1981. Volvo
1982. Scania
1983. Volvo
1984. Scania
1985. Volvo
1986. Scania
1987. Volvo
1988. Scania

Så här ska det se ut vid föryngring av vagnparken, att det är Scania eller Volvo varannan gång är nog inte det viktigaste utan det att vagnparken uppdateras med nya fordon regelbundet!


Citat från: Klaverdörr skrivet 23 oktober 2011, 05:41:27 AM


Lite kuriosa till, Volvo B10R med nummer 217-220 lev. 1987 så kunde man köra med framdörrarna öppna utan att dörrbromsen slog till om farten var över 30km/h detta fanns även omnämt i instuktionsboken för bussen, men anledningen till detta stog det inget om!
Någon som vet varför det var så ?


Jag har ingen erfarenhet av Karlstads bussar vid den tiden men det var ju liknande nyhet på dörrbromsen på H2 hos SL runt 1984 kommer nu inte ihåg vilket exemplar som var först med nya dörrbromsen, ev var det när stannaknappen blev gul. Var det när plastfronten kom?
Den nya dörrbromsen gjorde att framdörren gick att öppna under körning men har för mig att den gick att öppna nästan tills bussen stod nästan still men runt 1 - 5 km/h slog den till om dörren var öppen så bussen tvärstoppade obehagligt om dörren öppnades före stopp.
Samtidigt blockerades bakdörrarna från att öppnas manuellt under färd.
Anledningen till att systemet gjordes om var dels att när bakbromsen blivit lite sliten så var det många förare som använde dörrbromsen till att stanna bussen vid hållplatserna och eftersom den endast använder bakbromsarna slets dessa ut i förtid men gamla systemet hade också en livsfarlig bieffekt. Kom man åt dörrvredet under färd så öppnade sig framdörren och dörrbromsen slog till. Då blev det samma effekt som att dra handbromsen och var det då halkigt kunde detta resultera i en rejäl handbromsvändning och för att i detta fall lossa dörrbromsen var man tvungen att vara rätt kall, först stänga dörren och när den stängts trampa ner gaspedalen för att få dörrbromsen till att släppa!

Klaverdörr

#6
Hej!

Är det någon som sett Scania 174-177 och 197-199 med linjeskyltarna omskyltade skyltade bak och från höger på sidan? Dvs nummer har varit typ 13 "svart" "svart" istället för "svart" 13 "svart"
Ofta när jag åkte med en förare så skyltade jag om detta bak och på sidan på dessa Scanior fort han tagit över dessa vagnar som jag åkte med, Volvo hade ej siffror på rullbandet längst till höger och bak utan det var bara bokstäver.
Sedan vid "ej i trafik" dvs tomkörning från ändhållplats till garaget på Herrhagen så skyltade jag alltid vagnsnummer på sidan och bak när man gick "EJ I TRAFIK"
Dvs. buss med inv 198 fick ha nummer 198 i skyltskåpet på sidan och bak fram till gargaget på Herrhagen!

204-207 som hade sjusegment kunde man skylta "OFF" via maskinen framme vid föraren och det var givetvis roligt!

Mitt bussintresse väckts lite tidigare, se detta mess!

Klaverdörr

#7
Första gången jag fick intresset för busstrafik var när jag åkte en Scania CR111i Karlstad som hade ett bakhjul som glappa på dåvarande linje 13, dvs bakhjulet var inte riktigt fast i axelen, sedan vart jag typ vän med han som körde bussen, d vart många roliga år efter detta! Sedan dess kan jag det mesta vad gäller dörrbromsar etc. och tryckluft mm. Och detta gäller fortfarnade idag!