BIMS dröjer ett litet tag till, bilder från monteringen i 4956

Startat av Lars, 06 september 2011, 14:02:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: Lars skrivet 28 november 2011, 11:46:15 AM
Jag har nu fått information om att BIMS är ytterligare försenat och nästa planerade datum för uppstart i Värmland är påsken 2012



Grattis eller vad ska man säga?? Det liknar ju ERG som vi skulle fått i gång redan 2003  men det vet ju alla som varit med hur lång tid det tog.. ca 6 år  tog det !!!
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Vi klarade av att skicka folk till månen på 60 talet, men inte att konstruera ett biljettsystem för kollektivtrafik år 2011?

bjorn_k

Citat från: Robert T skrivet 28 november 2011, 19:57:57 PM
Vi klarade av att skicka folk till månen på 60 talet, men inte att konstruera ett biljettsystem för kollektivtrafik år 2011?
Det stavas nog TRANSISTORER och MEKANISKA RELÄN...

Jonas1968

Citat från: bjorn_k skrivet 28 november 2011, 20:05:28 PM
Det stavas nog TRANSISTORER och MEKANISKA RELÄN...
Och idag är det chips och datorer men detta har ju funnits ganska längre nu så det är ofattbart att biljettsystem efter biljettsystem drabbas av den ena föseningen efter den andra. Först Västtrafiks system som blev hur mycket försenat som helst och sedan SL-Acess som blev kraftigt försenat och där man fortfarande inte lyckats skapa ett värdekort utan fortfarande kör på med remsorna trotts att dessa skulle ha fasats ur för länge sedan. Och nu BIMS som försenas gång på gång. Nu säger dom påsken 2012 och i Mars så skulle de inte förvåna mig ett dugg om dom går ut med att starten är uppskjuten till augusti.
Vad är det egentliga problemet med att kontruera ett kortsystem för kollektivtrafik egentligen?

Björn Ax

Citat från: Jonas1968 skrivet 04 december 2011, 02:02:19 AM
Vad är det egentliga problemet med att kontruera ett kortsystem för kollektivtrafik egentligen?

Jadu det är en bra fråga. BIMS skyller ju på att leverantören atron inte har tillräckligt med folk då atron har arbetat med ett annat projekt samtidigt.
Men i slutändan är det ju för att själva systemet utvecklas för det mesta i ett annat land av folk som inte vet så mycket om dom som köper systemet.
Då krävs det tester och sen ännu mera tester för att få till det precis som beställaren vill ha det. Det tar ju tyvärr tid och om man som i BIMS fall inte fått speciellt mycket gehör från utvecklaren när dom upptäckt fel så blir det långa förseningar.

Men tycker egentligen att BIMS borde fattat misstankar när dom fått sin projektledare på atron utbytt minst 2 gånger än så länge. Men man kan ju inte säga så mycket egentligen när man själv inte sitter i projektgruppen och får reda på nånting.
Jag kan ju ha helt fel. :)

yngrot

hade ju underlätttat om alla länsbolag kunnat enas om att ha samma system och villkor men den dagen lär ingen av oss få uppleva  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Busster

Ser ut att bli samma som i östergötland.
Den lilla validatorn vid förarplatsen är till när kunden behöver hjälp av föraren för att köpa produkter, den visar även pris mm.

Lars

BIMS ska införas under våren 2012

Några fina ord om BIMS från Lars Bull i radion
Jag håller dock inte med om tidpunkten 2008, Karlstadsbuss skulle köra igång hösten 2006 och VTAB under 2007 men det är ju inte så jätteviktigt i sammanhanget.

Nyheter i P4 Värmland

Själv frågade jag en insatt person om strulet häromdagen och jag fick svaret att problemet nu är hur laddningen av hur intäkten vid laddning av kort och överföringen av intäkten till respektive länstrafikbolag ska ske när kortet används.
Ett kort som laddas i en buss i Värmland ska ju kunna användas för att betala en resa i Uppland!
Denna bokföring ska ju ske i realtid till respektive länstrafik när tjänsten utförs.

Klaverdörr

Citat från: Lars skrivet 25 december 2011, 16:31:07 PM
BIMS ska införas under våren 2012

Några fina ord om BIMS från Lars Bull i radion
Jag håller dock inte med om tidpunkten 2008, Karlstadsbuss skulle köra igång hösten 2006 och VTAB under 2007 men det är ju inte så jätteviktigt i sammanhanget.

Nyheter i P4 Värmland

Själv frågade jag en insatt person om strulet häromdagen och jag fick svaret att problemet nu är hur laddningen av hur intäkten vid laddning av kort och överföringen av intäkten till respektive länstrafikbolag ska ske när kortet används.
Ett kort som laddas i en buss i Värmland ska ju kunna användas för att betala en resa i Uppland!
Denna bokföring ska ju ske i realtid till respektive länstrafik när tjänsten utförs.


Hej!

Borde ju inte vara något problem i det praktiska för jag hoppas väl att dessa nya terminaler/maskiner är uppkopplade mot 2-3-4G näten så laddning även kan ske direkt via mobilen/mobilbanken och sedan bara kliva på bussen och visa upp kortet för läsaren utan längre fördröjning,  visst kan det finnas "svarta" hål än men 2G fungerar nästan överallt och det är inte mycket data som behöver skickas så fort bör det gå...
Men nu förvånar det inte mig att detta ej är med i köpet av systemet :-( Någon som vet?

Lars

Från början i BIMS skulle bussarna bara prata med varandra och systemet med Vlan, fasta Vlan punkter på strategiska ställen som skickar senaste uppdateringen till bussen så fort bussen passerade en sådan punkt, sedan när en buss möter en annan buss på linjen eller ett tåg så hälsar de på varandra och jämför varandras version i biljettprogrammet och den som har nyast skickar till den andra. Servern skulle stå i München i Tyskland. Detta innebar att om bijetten uppdaterades på internet kunde det dröja någon timma innan det uppdaterats i biljettmaskinen. Men sedan har det ju hänt ganska mycket, numera finns det ju Vlan även i bussar så passagerarna kan surfa och detta kan ju utnyttjas för den egna biljettmaskinen (t.ex Swebus idag)
Fara det Norska systemet finns ju numera på vissa håll även i Sverige och de använder GPRS för kontakt med servern sen om det är 2, 3 eller 4G är ju en smaksak.

Detta med kommunikationen är säkert löst idag men det som var problemet som ska lösas är den rent bokföringsmässiga att t.ex ett Värdekort eller Börs som det ska heta i BIMS är laddat med pengar t. ex i Karlstad verkligen tillfaller en lokal busslinje i Uppland om detta kort används som betalmedel på denna linje!

Jonas1968

Citat från: Lars skrivet 26 december 2011, 13:58:15 PM
Från början i BIMS skulle bussarna bara prata med varandra och systemet med Vlan, fasta Vlan punkter på strategiska ställen som skickar senaste uppdateringen till bussen så fort bussen passerade en sådan punkt, sedan när en buss möter en annan buss på linjen eller ett tåg så hälsar de på varandra och jämför varandras version i biljettprogrammet och den som har nyast skickar till den andra. Servern skulle stå i München i Tyskland. Detta innebar att om bijetten uppdaterades på internet kunde det dröja någon timma innan det uppdaterats i biljettmaskinen. Men sedan har det ju hänt ganska mycket, numera finns det ju Vlan även i bussar så passagerarna kan surfa och detta kan ju utnyttjas för den egna biljettmaskinen (t.ex Swebus idag)
Fara det Norska systemet finns ju numera på vissa håll även i Sverige och de använder GPRS för kontakt med servern sen om det är 2, 3 eller 4G är ju en smaksak.

Detta med kommunikationen är säkert löst idag men det som var problemet som ska lösas är den rent bokföringsmässiga att t.ex ett Värdekort eller Börs som det ska heta i BIMS är laddat med pengar t. ex i Karlstad verkligen tillfaller en lokal busslinje i Uppland om detta kort används som betalmedel på denna linje!
Detta med att värdekort kunde användas i andra län än där dessa laddats fanns ju i många år inom Scanpoint. Mitt värdekort från länstrafiken Örebro gick det ju t ex utmärkt att åka över Öresundsbron på innan man böt Scanpoint mot nuvarande system inom Skåne. Hur löste man bokföringen då korten användes i andra län då?

Olof Lagerkvist

Citat från: Jonas1968 skrivet 29 december 2011, 22:24:06 PM
Detta med att värdekort kunde användas i andra län än där dessa laddats fanns ju i många år inom Scanpoint. Mitt värdekort från länstrafiken Örebro gick det ju t ex utmärkt att åka över Öresundsbron på innan man böt Scanpoint mot nuvarande system inom Skåne. Hur löste man bokföringen då korten användes i andra län då?

Det fanns ett avräkningssystem mellan huvudmännen. Det finns för övrigt kvar än idag och används bland annat av de som fortfarande kör Scanpoint och efterföljaren som numera heter Cubic. Systemet används för en hel del andra avräkningar också, t ex intäkter från länsöverskridande periodkort m m.

Under Scanpoints tid har det varit minst två olika system för avräkning i drift. Under en mellanperiod mellan dessa fanns det såvitt jag förstått ingen avräkning alls. Dessutom körde Swebus Express ett eget Scanpoint-system utan avräkning med de övriga.

Tanken nu är att alla de nya kontaktlösa resekorten som införs runtom i Sverige ska följa samma standard och att det ska vara möjligt att skicka avräkningsfakturor mellan huvudmännen enligt samma princip som man gjorde på Scanpointtiden. Problemet är bara att även om korten egentligen följer samma standard så är logiken i taxekonfigurationen i de olika systemen som använder korten ganska olika, så det behövs en del anpassningar för att få igång ett sådant avräkningssystem idag. Men det är naturligtvis meningen att det ska bli så, det finns beslut fattade och det finns en del undersökningar gjorda och förslag framtagna, det krävs bara att huvudmännen prioriterar att verkligen få det gjort. Det har man ännu inte gjort, oftast på grund av att man haft ganska många egna bekymmer på olika håll att tänka på. Jag kan ha viss förståelse för att man gjort den prioriteringen, även om det naturligtvis är tråkigt för de som åker i flera län.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Klaverdörr

Hej!
Igentligen är det fortfarande tragiskt att landstingen ska sköta trafiken, se bara på trafiken Karlstad-Karlskoga med bussbyte i Karlskoga för resa Karlskoga-Örebro och är det förseningar så blir det problem.. 
Varför kan inte samma buss köra hela vägen ist? Och här är problemet med dom gamla länen som idag igentligen bara är ett problem!
Kör trafiken på dom sträckorna folk åker och det ska inte ha någon betydelse i fall en skiten gammal länsgräns passeras!
Tanken från början med nya kollektivtrafiklagen var säkert att trafiken ska köras där folk behöver åka och gör det oavsett länsgränser, men politikerna är ist trångsynta och ist för att kordinera trafiken så den passar resandemönster för det gränslösa resandet att landstingen ska ta över trafiken.. Nytt tänkande från rikspolitikerna gör att lokalpolitikerna ändrar för att det ska passa dom bara.. Tragisk lag som inte leder till några förbättringar tyvärr!!!!

AL

Enligt uppgift är det på g att linje 500 skall köras hela vägen Karlstad-Kristinehamn-Karlskoga-Örebro utan byte.