Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)

Startat av Carl Eric, 06 september 2011, 10:34:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rihckard

Om ni vill ge direkt feedback muntligen så arrangerar Centerpartiet en träff för intresserade. Man måste inte vara medlem för att komma, men är man nyfiken på vad Centerpartiet är och vad vi erbjuder, så kan man komma en timme tidigare, annars dyker man upp till fikat...
http://goteborg.centerpartiet.net/2011/11/09/valkommen-till-temakvall/

yngrot

Ser fram mot hur det går med förbättringar av systemet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mushkot

Jag säger igen: titta på skåne! Själva kärnan i det systemet är faktiskt väldigt bra. Det är aldrig någon tvekan om pris eller liknande. Dessutom skulle det inte vara fel om det gick att resa med samma kort...

Olof Lagerkvist

Citat från: mushkot skrivet 18 november 2011, 20:36:01 PM
Jag säger igen: titta på skåne! Själva kärnan i det systemet är faktiskt väldigt bra. Det är aldrig någon tvekan om pris eller liknande.

Ja, det håller jag i och för sig med om, men ett problem tycker jag är att trasslet med att man måste knappa fram biljetter till tåg  på stationerna. Det gör spontanresande svårare och mer tidsödande. Dessutom kräver automaterna mycket underhåll, dels är dom utsatta för vandalisering och försök till stöld av kortterminaler och dessutom är det ganska dyrt att underhålla så många automater med att åka runt och ordna kvittorullar m m hela tiden. Men den Cubic-levererade hårdvaran har väldigt bra kvalité får man nog säga trots allt. Det som ska fungera verkar också fungera. Däremot finns det massor med trassel med mjukvaran och den allt mer komplexa kombinationen av taxefiler. Prova att åka lite tåg och buss fram och tillbaka mellan länen i Sydtaxa-samarbetet så får du se! ;)

Jag förstår naturligtvis att det kan vara en fördel att kunna se från början exakt vad resan kommer att kosta, men jag tycker det finns stora fördelar med check-in/check-ut också.

Personligen tycker jag det är tråkigt att man måste bestämma från början exakt hur man ska resa istället för att lösa det under resan, så att säga. Om jag står i Malmö och ska hem till Borås kan det variera lite om det blir bäst att byta i Varberg eller Göteborg. Men det är olika biljetter för detta och vid förseningar m m eller av annan anledning hastigt ändrade resplaner händer det att jag måste kliva av Öresundståg i Varberg dit jag köpt biljett utan att kunna köpa biljett vidare till Göteborg. Eller jag kan givetvis det i automaten på stationen, men då blir det till att kliva på nästa tåg senare.

Inom Västtrafiks område eller i London händer inte detta problem alls eftersom det där löser sig automatiskt under resan, så att säga. Har jag varit i norra Bohuslän och ska hem till Borås behöver jag inte avgöra från början om jag ska byta till Borås-tåget i Uddevalla eller åka över Göteborg, det kan jag lösa längs vägen beroende på hur det ser ut med trafiksituationen eller liknande. På samma sätt i London, alla gånger jag åkte från Tottenham till Canary Wharf spelade det ingen roll om det råkade passa bäst med tåg med byte i Stratford eller istället genom stan med byten på någon eller några tunnelbanestationer, det var inget jag behövde avgöra vid biljettköpet. Det var faktiskt något jag var väldigt tacksam för emellanåt.

Det är samma leverantör som bland annat Skånetrafiken har, Cubic T. S., som levererat (det mesta av) Oyster-systemet i London och det systemet måste jag också säga fungerar väldigt tillförlitligt så vi kan nog vara säkra på att Cubic brukar leverera väldigt bra hårdvara.

Citat från: mushkot skrivet 18 november 2011, 20:36:01 PM
Dessutom skulle det inte vara fel om det gick att resa med samma kort...

Precis, men det är en annan fråga. Det har egentligen inte med leverantören eller taxesystemet som sådant att göra eftersom det redan är kort som följer samma standard, Resekortet i Sverige. Det handlar mer om att få upp prioriteten på integrationen av systemen och debiteringsmodellerna mellan trafikhuvudmännen. Man vill nog gärna undvika att hamna i allt för mycket trassel i taxefilerna som kan orsaka märkligheter vid resor över länsgränser också. Det finns redan tillräckligt med sådant där biljetter har fått helt orimliga giltighetstider med alla följder av det m m. Även om mycket av det verkar löst sig i senaste justeringarna finns det en del märkligheter kvar, tyvärr.

Så mitt förslag till Västtrafik är att ändra inte för mycket. Handhavandet är väldigt enkelt idag och det tycker jag vi ska vara rädda om. Sedan måste det verkligen prioriteras att lösa de tekniska problemen med positionering och man kan dessutom rensa upp en del i specialregler och olika varianter av periodkort och märkliga zonindelningar istället.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Ja där har du en poäng Olof att Västtrafiks system är enklare .. men det jag saknar är ju att vi förare aldrig kan se priset på resan vilket ju går i Cubic där ligger ju alla priser framme direkt i grundmenyn och säljer jag en resa på reskassa fr Värnamo-Borås så ser jag priset och det är ju bra för när någon frågar kan jag ju säga priset men när någon väljer att åka på kontoladdning så ser vi förare aldrig priset utan när resenär frågar så får vi bara hänvisa att "det får du kolla när du checkar ut" . Men det kanske inte går att få till på ERG  men nog borde priset kunna visas på den sträckan man kör tycker jag ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 19 november 2011, 09:41:27 AM
Ja där har du en poäng Olof att Västtrafiks system är enklare .. men det jag saknar är ju att vi förare aldrig kan se priset på resan vilket ju går i Cubic där ligger ju alla priser framme direkt i grundmenyn och säljer jag en resa på reskassa fr Värnamo-Borås så ser jag priset och det är ju bra för när någon frågar kan jag ju säga priset men när någon väljer att åka på kontoladdning så ser vi förare aldrig priset utan när resenär frågar så får vi bara hänvisa att "det får du kolla när du checkar ut" . Men det kanske inte går att få till på ERG  men nog borde priset kunna visas på den sträckan man kör tycker jag ..

Jo men här håller jag med dig Yngrot! Det borde ordnas så att ni förare enklare kan se priserna. Det skulle väl gå att visa en lista i displayen över vilka priser det blir till några ställen längre fram längs linjen. Då skulle ni ju åtminstone kunna ge någorlunda svar på sådana frågor.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-