Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)

Startat av Carl Eric, 06 september 2011, 10:34:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Västtrafik skall göra om sitt biljettsystem skriver GP.

Centerpartisten Rickard Nordin som sitter i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen skriver på sin blogg att de vill ha feedback och synpunkter om hur det skall utformas! Ett utmärkt tillfälle för alla i väst att vara med att påverka kollektivtrafiken! Kontakt uppgifter finns i bloggen.

Ett riktigt bra initiativ tycker jag, då det är självklart att de som utnyttjar kollektivtrafiken skall vara med att påverka! Hoppas att någonting liknande dyker upp i Stockholm...

MVH Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

ResVille

Ett bra sätt för Västtrafik vore att gå ut till de som dagligen hanterar biljetssystemet mot kunder och resenärer för att få synpunkter på vad som behöver förändras, förbättras och förenklas.
Är det rimligt:
att det tar 2-3 minuter att genoföra en betalning med bankort?
att redan 4-5 bankkortstransaktioner ombord kan försena en buss så att andra resenärer missar byten?
att systemet med glömd utloggning av resenären ger ett högre pris?
att 90% av alla påfyllningar av kontoladdningar ombord är på 100 kronor?
att resenärer inte kan ladda sina västtrafikkort via internetbank?
att det inte kostar mer att ladda kort ombord än hos försäljningsombud?
att det finns så många olika produkter?

En möjlighet for resenärer att fylla på kontoladdningar och olika områdesladdningar via internetbank eller via bankkort på internet skulle göra resandet smidigare och punkligare för alla resenärer.
Samtidigt måste det vara en skillnad i pris mellan att ladda kort ombord och hos försäljningsombud eller på internet. Lägg på 20 kr eller mer för köpa av biljett eller laddningar ombord.

JDS

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
Är det rimligt:
att det tar 2-3 minuter att genoföra en betalning med bankort? Spelar ingen roll, se nästa svar
att redan 4-5 bankkortstransaktioner ombord kan försena en buss så att andra resenärer missar byten? Nej, ta bort bankkortstransaktioner ombord.
att systemet med glömd utloggning av resenären ger ett högre pris? Ja, är man inte ordentlig får man skylla sig själv
att 90% av alla påfyllningar av kontoladdningar ombord är på 100 kronor? Tja, det är väl inte resenärens uppgift att hålla Västtrafik med likvida medel
att resenärer inte kan ladda sina västtrafikkort via internetbank? Vad är det?
att det inte kostar mer att ladda kort ombord än hos försäljningsombud? Nej
att det finns så många olika produkter? Ja, man behöver ju inte hålla reda på alla om man inte vill

Olof Lagerkvist

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
Ett bra sätt för Västtrafik vore att gå ut till de som dagligen hanterar biljetssystemet mot kunder och resenärer för att få synpunkter på vad som behöver förändras, förbättras och förenklas.
Är det rimligt:
att det tar 2-3 minuter att genoföra en betalning med bankort?
att redan 4-5 bankkortstransaktioner ombord kan försena en buss så att andra resenärer missar byten?

Nej, egentligen inte. Men jag vet av erfarenhet av liknande system jag jobbar med att det är otroligt svårt att arbeta fram en lösning som fungerar snabbare. Det finns så många inblandade i det här och även om jag och många andra utvecklare med mig självklart hoppades för några år sedan att detta skulle lösa sig med tiden får vi nog nu konstatera att intresset för det hos banker och terminaltillverkare inte är riktigt tillräckligt stort.

En dellösning vore iofs att haka på de nya möjligheterna att genomföra små köp utan kod. Dock ska man komma ihåg att enligt undersökningar som vi och många andra i branschen gjort är inte kodinmatningen den stora tidsslukaren, det är andra saker i samband med chipläsning och kommunikation med banken som tar tid.

Jag tycker definitivt att möjlighet att köpa biljett ombord med bankkort ska tas bort på de ställen där det finns möjlighet att förköpa biljett före resan. Dessutom tycker jag man kan kräva att Västtrafik skärper upp informationsskyltning om biljetter vid hållplatserna så att resenärerna förstår att det går att promenera bort till Pressbyrån och köpa biljett före resan i de fall det finns Pressbyrån eller liknande försäljningsställe nära.

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
att systemet med glömd utloggning av resenären ger ett högre pris?

Ja, det tycker jag nog trots allt. Så svårt är det inte att hålla reda på men visst kan glömma ibland. Handlar det om mycket pengar och man ger en trovärdig förklaring hos kundtjänst borde man väl kunna få tillbaka åtminstone en del pengar. Nu finns ju trots allt möjlighet att förköpa biljett till en viss resa så att man blir garanterat ett fast pris så det finns alternativ om man har svårt för detta med in- och utcheckning.

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
att 90% av alla påfyllningar av kontoladdningar ombord är på 100 kronor?
att resenärer inte kan ladda sina västtrafikkort via internetbank?

Det går ju att ladda över Internet med bankkort. Vad är egentligen problemet?

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
att det inte kostar mer att ladda kort ombord än hos försäljningsombud?

Nej, det är fullständigt orimligt. Åtminstone om det som nu går att köpa/ladda ombord även på ställen där det finns försäljningsombud nära.

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
att det finns så många olika produkter?

Jag är lite kluven till det. Det finns givetvis fördelar med att ha bred produktflora men det är pedagogiskt väldigt svårt att hantera. Jag tror att man har gått lite för långt och tagit med en massa lösa önskemål från kommuner och resenärer utan att dessa i alla lägen passat in i logiken. Man bör kanske backa några steg närmare de delar som leverantör och konsulter föreslog från början istället. Även om det givetvis är bra att lyssna på allmänheten får man inte glömma risken att man råkar lyssna på några som inte är särskilt representativa, eller att man krånglar till för många för att förenkla för några få, osv.

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
En möjlighet for resenärer att fylla på kontoladdningar och olika områdesladdningar via internetbank eller via bankkort på internet skulle göra resandet smidigare och punkligare för alla resenärer.

Det finns alltså redan sedan snart ett år tillbaka. Det går även att köpa enkelbiljetter för en specifik resa på webben och få denna levererad som SMS-biljett.

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
Samtidigt måste det vara en skillnad i pris mellan att ladda kort ombord och hos försäljningsombud eller på internet. Lägg på 20 kr eller mer för köpa av biljett eller laddningar ombord.

Medhåll.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JDS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 15:06:32 PM
Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
Är det rimligt:
att resenärer inte kan ladda sina västtrafikkort via internetbank?

Det går ju att ladda över Internet med bankkort. Vad är egentligen problemet?

Nu vet jag som sagt inte riktigt vad begreppet "internetbank" egentligen står för, men å andra sidan är det väl många som sparkar bakut inför tanken på att betala något med kontokort på nätet. Det skulle vara mycket bättre om det gick att betala direkt från konto till konto. Annars tycker jag att det enklaste borde vara att ha automater vid lämpliga stationer, jag ser inte riktigt det självklara i att sitta hemma och betala för resor som görs när man inte är hemma...

rihckard

Citat från: JDS skrivet 06 september 2011, 15:27:57 PM
Det går ju att ladda över Internet med bankkort. Vad är egentligen problemet?

Nu vet jag som sagt inte riktigt vad begreppet "internetbank" egentligen står för, men å andra sidan är det väl många som sparkar bakut inför tanken på att betala något med kontokort på nätet. Det skulle vara mycket bättre om det gick att betala direkt från konto till konto. Annars tycker jag att det enklaste borde vara att ha automater vid lämpliga stationer, jag ser inte riktigt det självklara i att sitta hemma och betala för resor som görs när man inte är hemma...
Jag tycker det kan vara rimligt att man ska kunna ladda även med Internetbank och absolut att det ska finnas incitament till att ladda på försäljningsställen istället för ombord. Jag måste ärligt säga att jag trodde att det var så, det fungerar så i exempelvis Jönköpings län och jag trodde det var vedertaget inom branschen, men uppenbarligen inte.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 15:06:32 PM
Nej, egentligen inte. Men jag vet av erfarenhet av liknande system jag jobbar med att det är otroligt svårt att arbeta fram en lösning som fungerar snabbare. Det finns så många inblandade i det här och även om jag och många andra utvecklare med mig självklart hoppades för några år sedan att detta skulle lösa sig med tiden får vi nog nu konstatera att intresset för det hos banker och terminaltillverkare inte är riktigt tillräckligt stort.

En dellösning vore iofs att haka på de nya möjligheterna att genomföra små köp utan kod. Dock ska man komma ihåg att enligt undersökningar som vi och många andra i branschen gjort är inte kodinmatningen den stora tidsslukaren, det är andra saker i samband med chipläsning och kommunikation med banken som tar tid.

Jag tycker definitivt att möjlighet att köpa biljett ombord med bankkort ska tas bort på de ställen där det finns möjlighet att förköpa biljett före resan. Dessutom tycker jag man kan kräva att Västtrafik skärper upp informationsskyltning om biljetter vid hållplatserna så att resenärerna förstår att det går att promenera bort till Pressbyrån och köpa biljett före resan i de fall det finns Pressbyrån eller liknande försäljningsställe nära.

Fast det går ju toksnabbt om man betalar med kort på exempelvis flygbussarna, vad är skillnaden?


Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 15:06:32 PM
Jag är lite kluven till det. Det finns givetvis fördelar med att ha bred produktflora men det är pedagogiskt väldigt svårt att hantera. Jag tror att man har gått lite för långt och tagit med en massa lösa önskemål från kommuner och resenärer utan att dessa i alla lägen passat in i logiken. Man bör kanske backa några steg närmare de delar som leverantör och konsulter föreslog från början istället. Även om det givetvis är bra att lyssna på allmänheten får man inte glömma risken att man råkar lyssna på några som inte är särskilt representativa, eller att man krånglar till för många för att förenkla för några få, osv.

Det finns alltså redan sedan snart ett år tillbaka. Det går även att köpa enkelbiljetter för en specifik resa på webben och få denna levererad som SMS-biljett.

Det finns galet många olika produkter. Räknar man alla olika koder på SMS:biljetter, områdesladdningar o.s.v. pratar vi om runt 300 olika produkter. Ingen hit... Och du har helt rätt, det gäller att ta störst hänsyn till den breda massans enkelhet. Undantagsresenärer kommer det alltid att finnas i alla system.

PS. För de som inte vet, är jag den Rickard som omnämns i inledningsinlägget.

Olof Lagerkvist

Citat från: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
Jag tycker det kan vara rimligt att man ska kunna ladda även med Internetbank

Visst vore det praktiskt även med Internetbank men bankkortslösningar brukar prioriteras eftersom det är väldigt många fler som har bankkort och bankkorten har den fördelen att det är internationell standard, man blir inte låst till vissa banker och just svenska bankkonton. Att säga att man ska kunna betala med Internetbank har inte samma självklara innebörd eftersom det inte finns några standarder. Man måste ha separat utveckling och separata avtal med varje banklösning och man täcker inte alls lika många möjliga kunder med sådana koncept.

Från min horisont som utvecklare är det framförallt bankkort, autogiro och e-faktura som är de riktigt stora lösningarna som efterfrågas i webbsammanhang. Internetbank kommer någonstans efter dessa. Detta eftersom bankkort i stort sett täcker alla i hela världen, autogiro och e-faktura täcker alla svenska bankkonton och Internetbank täcker bara vissa specifika banker och dessutom med massvis med begränsningar för hur lösningen kan se ut.

Citat från: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
och absolut att det ska finnas incitament till att ladda på försäljningsställen istället för ombord. Jag måste ärligt säga att jag trodde att det var så, det fungerar så i exempelvis Jönköpings län och jag trodde det var vedertaget inom branschen, men uppenbarligen inte.

Det är väldigt skiftande regler på olika håll om det här med avgifter i olika säljkanaler. Men jag håller helt och fullt med om att det bör vara dyrare att ladda kort/köpa biljett ombord på fordonen. Jag har vid några tillfällen försökt uppmärksamma Västtrafik och Göteborgs Stads trafikkontor på den fullkomligt ohållbara situationen vid Korsvägen i Göteborg när bussen till Borås och Flygbussarna står och blockerar spårvagnar och bussar medan dom säljer biljetter ombord trots att Pressbyrån ligger 10 meter från hållplatsläget. Detta försenar hundratals resenärer varje gång och det är verkligen inte acceptabelt.

Citat från: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
Fast det går ju toksnabbt om man betalar med kort på exempelvis flygbussarna, vad är skillnaden?

Det är ett äldre system med mycket sämre säkerhet och det är inte tillåtet att installera sådana system längre. Swebus hade tidigare ett liknande system också men det är numera avvecklat och Flygbussarnas ska också ersättas med något annat så småningom. De här systemen fick finnas kvar under en övergångsperiod till 31 december 2010 men vissa har fått dispens att fortsätta, men då med högre kostnader och/eller större risktagande. Säkerhetskraven på bankkortsbetalningar höjs hela tiden och vi som utvecklar sådana här integrationer med bankkortsterminaler har lite svårt att hänga med. Det händer allt för ofta att man får slänga flera månaders utveckling och börja om när det kommer nya krav så utvecklingen är även ekonomiskt riskfylld. Därför blir utvecklingen ganska hårt tidspressad och det är svårt att hinna med ytterligare justeringar när det väl är igång.

De nya lösningarna är bra med avseende på säkerhet men jag tycker nog att bankerna i viss mån biter sig själva i svansen eftersom man offrar snabbheten och enkelheten som var stora fördelar med bankkort.

Citat från: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
Det finns galet många olika produkter. Räknar man alla olika koder på SMS:biljetter, områdesladdningar o.s.v. pratar vi om runt 300 olika produkter. Ingen hit... Och du har helt rätt, det gäller att ta störst hänsyn till den breda massans enkelhet. Undantagsresenärer kommer det alltid att finnas i alla system.

Ja, men det ska också tilläggas att Västra Götalandsregionen i detta och många andra sammanhang lider av en del kulturkrockar. "Det som är självklar sanning i Göteborg kan vara ren och skär lögn i Skövde" som man säger ibland.

Det som upplevs som intuitivt, praktiskt och självklart i Göteborgsområdet kan mycket väl upplevas som djupt orättvist någonannanstans. T ex detta med zongränser baserade på kommungränser. Det är något som förekommit i Bohuslän i många år och det har vid det här laget accepterats att det är betydligt dyrare att åka en kort sträcka över kommungräns än en lång sträcka inom en kommun. När den logiken nu ska gälla hela regionen blir det protest i Skaraborg och Sjuhärad eftersom man tidigare haft en zonsystem som varit mera detaljerat och varit mer rättvist med avseende på resornas längd.

Hade man istället följt tillverkarnas och många konsulters rekommendationer att bara ha fast pris inom tätortstrafik och sedan längdbaserad taxa för längre resor tror jag det hade det blivit mindre protesterande. Även om det naturligtvis hade varit en svårare nöt att knäcka politiskt eftersom man inte lika enkelt kunnat se varje enskild kommuns trafik och ekonomi för sig.

Effekten av detta i de här sammanhangen är att majoriteten av resenärerna i Göteborg kanske inte vill ha samma saker som majoriteten av resenärerna i Borås. Men vi har trots allt en enad region och jag tycker vi alla måste skärpa till den här regionskänslan och offra en hel del "bypolitik" för att få det att bli smidigt för hela regionen. Då bör man faktiskt kunna offra några varianter av biljettlösningar på olika håll. Den här skopan riktar jag alltså till diverse olika politiker, tjänstemän och debattörer. Vi är faktiskt starkare tillsammans i Västra Götaland!

Citat från: rihckard skrivet 06 september 2011, 16:55:19 PM
PS. För de som inte vet, är jag den Rickard som omnämns i inledningsinlägget.

Mycket intressanta idéer du för fram måste jag säga. Det behövs en bredare debatt kring sådana här saker, helt klart.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ingemar

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
att det tar 2-3 minuter att genoföra en betalning med bankort?
att redan 4-5 bankkortstransaktioner ombord kan försena en buss så att andra resenärer missar byten?
Vid en teknikgenomgång inne på Västtrafik i Göteborg som jag var på som företagsrepresentant nämndes att bussarna och terminaler kommer att utrustas för att det åtminstone när bussen står där skall gå mycket snabbare att göra korttransaktioner. Någon typ av Wifi om jag minns rätt. Får bara se när/om det blir verklighet...
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Olof Lagerkvist

Citat från: Ingemar skrivet 06 september 2011, 20:37:37 PM
Vid en teknikgenomgång inne på Västtrafik i Göteborg som jag var på som företagsrepresentant nämndes att bussarna och terminaler kommer att utrustas för att det åtminstone när bussen står där skall gå mycket snabbare att göra korttransaktioner. Någon typ av Wifi om jag minns rätt. Får bara se när/om det blir verklighet...
MVH Ingemar

Ja, utveckling pågår väl såvitt jag vet. Men det ger alltså bara effekt på de ställen där man har WiFi-täckning, dvs som du skriver egentligen bara större terminaler och där finns det oftast ändå alternativ till att köpa biljett ombord... Men visst är det mycket värt ändå om det sparar några sekunder per köp.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

bjorn_k

De nya trådlösa online-kortmaskinerna som många näringsidkare har går ju oftast tok-snabbt (dvs mindre än 20sek) att betala med. Då är det chipläsare och personlig kod. Tror dessa kontaktar banken via 2g eller 3G nätet på nåt sätt. Dessa borde vara intressanta även för bussföretag? Sen att inte SL satsade på att kunna betala med kredit/bankkort direkt på bussen (givetvis något dyrare än förköp) det är ju mer än synd...

ResVille

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 06 september 2011, 15:06:32 PM

Citat från: ResVille skrivet 06 september 2011, 11:15:32 AM
En möjlighet for resenärer att fylla på kontoladdningar och olika områdesladdningar via internetbank eller via bankkort på internet skulle göra resandet smidigare och punkligare för alla resenärer.

Det finns alltså redan sedan snart ett år tillbaka. Det går även att köpa enkelbiljetter för en specifik resa på webben och få denna levererad som SMS-biljett.


Ja det går att köpa enkelbiljetter och SMS-Biljetter

Men för att köpa områdesladdningar eller kontoladdningar går det endast genom att abonnera på laddningar. Det går med andra ord inte att efter eget behov och behag fylla på en kontoladdnig med den summa man vill ha vid den tidpunkt man vill göra det.

För att nå konsumenter (resenärer) med ett erbjudande och en möjlighet måste den vara anpassad efter konsumentens behov och ge konsumenten en trygg och säker lösning som konsumenten känner att den själv har kontroll över.

Det går alldeles utmärkt att köpa SJ biljetter via Internetbank. Det går även att handla på samma sätt hos många andra företag i olika branscher. Västtrafik borde inte ha några hinder att erbjuda den lösningen, om de skulle vilja det.

Olof Lagerkvist

Citat från: bjorn_k skrivet 07 september 2011, 00:27:10 AM
De nya trådlösa online-kortmaskinerna som många näringsidkare har går ju oftast tok-snabbt (dvs mindre än 20sek) att betala med. Då är det chipläsare och personlig kod. Tror dessa kontaktar banken via 2g eller 3G nätet på nåt sätt. Dessa borde vara intressanta även för bussföretag? Sen att inte SL satsade på att kunna betala med kredit/bankkort direkt på bussen (givetvis något dyrare än förköp) det är ju mer än synd...

Ja, det är i princip sådana terminaler som används i bussarna idag. Tiden varierar mellan ungefär 20-40 sekunder för chipläsning och autentisering, lite beroende på typ av kort och mobiltäckning. Sedan tar kopplingen till biljettmaskinen några sekunder ytterligare medan det i butiksfallet handlar om lösningar som inte är kassaintegrerade. Men totalt sett upplevs tiden alltihop tar som alldeles för långsamt på en buss eller i en lunchrestaurang men i en mindre butik är det ganska okej.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JDS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 12:07:43 PM
Ja, det är i princip sådana terminaler som används i bussarna idag. Tiden varierar mellan ungefär 20-40 sekunder för chipläsning och autentisering, lite beroende på typ av kort och mobiltäckning. Sedan tar kopplingen till biljettmaskinen några sekunder ytterligare medan det i butiksfallet handlar om lösningar som inte är kassaintegrerade. Men totalt sett upplevs tiden alltihop tar som alldeles för långsamt på en buss eller i en lunchrestaurang men i en mindre butik är det ganska okej.


Det vore ju en sak om man kunde använda detta för EN passagerare som lyckats hamna i långttborrttahellvete utan annan möjlighet att köpa biljett, men det får inte bli så bekvämt att använda att det blir ett "normalt" betalningssätt för vissa. Pristillägg och geografiska begränsningar borde man ha!

Sen undrar jag också lite OT om det finns något bra sätt att ha en viss nedre beloppsgräns för kortköp? Det är extremt irriterande när fem 14-åringar t ex ska köpa glass och var och en ska betala med sitt eget kort, de kunde väl åtminstone bjuda varandra...

Olof Lagerkvist

Citat från: ResVille skrivet 07 september 2011, 00:28:42 AM
Det finns alltså redan sedan snart ett år tillbaka. Det går även att köpa enkelbiljetter för en specifik resa på webben och få denna levererad som SMS-biljett.



Ja det går att köpa enkelbiljetter och SMS-Biljetter

Men för att köpa områdesladdningar eller kontoladdningar går det endast genom att abonnera på laddningar. Det går med andra ord inte att efter eget behov och behag fylla på en kontoladdnig med den summa man vill ha vid den tidpunkt man vill göra det.

Du menar att det skulle vara en fördel att behöva gå in på webben och köpa ny laddning varje gång? Det låter åtminstone för mig lite onödigt komplicerat. Kortet laddas ju ändå bara när laddningen tar slut så man behöver ju egentligen bara ha koll på det. Sedan kan man ju gå in och avsluta autoladdningen om man bara ville ladda en gång. Den lösning du vill ha finns ju i Skåne, Halland m fl och där har det varit en hel del kritik mot just detta att man behöver gå in på webben och ladda hela tiden och att man inte riktigt vet när laddningen kommer fram till kortet på grund av fördröjningar i överföringar till biljettmaskinerna.

Men jag håller ändå med dig delvis och det vore säkert bra att ha det du beskriver som alternativ. Framförallt skulle det göra det möjligt att starta helt nya laddningar direkt på webben. I dagsläget måste man till ett försäljningsombud och ladda första gången eftersom man bara kan starta autoladdning på webben för det som redan finns/funnits på kortet. Men behåller man dessutom nuvarande autoladdning parallellt slipper man nog mycket av den här kritiken som framförts.

Citat från: ResVille skrivet 07 september 2011, 00:28:42 AM
För att nå konsumenter (resenärer) med ett erbjudande och en möjlighet måste den vara anpassad efter konsumentens behov och ge konsumenten en trygg och säker lösning som konsumenten känner att den själv har kontroll över.

Jo, men det finns inte ett enda "konsumentens behov". Hade man gjort som du föreslår istället hade man ändå kunnat använda det här argumentet som kritik mot den lösningen också eftersom det inte hade utgått från vissa andra resenärers behov. Som jag sagt många gånger tidigare, det här är väldigt komplicerat eftersom olika resenärer har helt olika krav, förutsättningar, erfarenheter av annat osv.

Citat från: ResVille skrivet 07 september 2011, 00:28:42 AM
Det går alldeles utmärkt att köpa SJ biljetter via Internetbank. Det går även att handla på samma sätt hos många andra företag i olika branscher. Västtrafik borde inte ha några hinder att erbjuda den lösningen, om de skulle vilja det.

Det vore väl naturligtvis bra om Västtrafik kunde erbjuda det också men som sagt jag tycker man gjort helt rätt som prioriterat bankkort först. Det når trots allt enormt många fler kunder.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Olof Lagerkvist

Citat från: JDS skrivet 07 september 2011, 12:17:46 PM
Det vore ju en sak om man kunde använda detta för EN passagerare som lyckats hamna i långttborrttahellvete utan annan möjlighet att köpa biljett, men det får inte bli så bekvämt att använda att det blir ett "normalt" betalningssätt för vissa. Pristillägg och geografiska begränsningar borde man ha!

Precis och det är just här grundproblemet ligger tycker jag. Du kan ju bara tänka dig vad man känner i Göteborg när 8-10 personer stått och köpt enkelbiljetter ombord på bussen till Borås bara 10 meter från Pressbyrån. Bakom köar försenade bussar och spårvagnar. Även om det till stor del är en informationsmiss också. Det finns inga anslag på hållplatsen som talar om att det går att förköpa biljett i Pressbyrån, som SMS, på webben etc.

Citat från: JDS skrivet 07 september 2011, 12:17:46 PM
Sen undrar jag också lite OT om det finns något bra sätt att ha en viss nedre beloppsgräns för kortköp? Det är extremt irriterande när fem 14-åringar t ex ska köpa glass och var och en ska betala med sitt eget kort, de kunde väl åtminstone bjuda varandra...

Det är ju bara för trafikhuvudmannen/butiken/glasskiosken/pizzerian etc att bestämma en gräns. När det är integrerad lösning som i Västtrafiks fall kan man sätta gränsen i biljettmaskinen. Eller sätta den på ett sådant sätt så att den lägger på en avgift på kanske 25 kr eller liknande om köpet är under 200 kr. (Bara exempel på belopp.)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-