Scania V8 till salu

Startat av 1896, 22 augusti 2011, 18:20:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Citat från: JDS skrivet 30 augusti 2011, 09:16:52 AM
Nej, Livgardet var det. Men det kan kanske ändå vara någon av dem som flyttats söderut?

Nja, nu blev det nog lite rörigt här, de bussar som Cero nämner tillhörde alltså Bodens Omnibus och de blev nog kvar i norr. Bussarna på livgardet antar jag var militärens egna? Finns det inga närmare detaljer om bussarna, bara att de var BR116? Kaross, färger t ex? Försvaret hade någon BR116/Ajokki 6000 från SLT, den syntes ju ganska bra var den härstammade från då den behöll SLT-lacken.

Intressant med bussarna i Sollefteå också, borde väl vara privatbussar som köpts in? Men som sagt BR116S i kort utförande, har det funnits?

JDS

Oops, det där med Bodens Omnibus missade jag. Ja den här (det var nog bara en) hade kronskyltar och det var, om jag minns rätt, en i huvudsak vit Ajokki. Tyvärr minns jag inga fler detaljer, det var i slutet av 90-talet...

Esbjörn

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 augusti 2011, 10:16:30 AM
Intressant med bussarna i Sollefteå också, borde väl vara privatbussar som köpts in? Men som sagt BR116S i kort utförande, har det funnits?


Sådär, nu har jag äntligen aktiverat webutrymme så jag kan lägga ut bilder.

Åtminstone en kort BR116 har det bevisligen funnits... :)
Linus var i riktigt bra skick och det är beklagligt att försvaret skrotade ut allt som inte var miljömärkt.


Fd Militärbuss 17803 "Linus" på skroten i Lugnvik, Östersund den 30 maj 2003.

Mats Karlsson

Citat från: Esbjörn skrivet 05 oktober 2011, 20:20:27 PM
Sådär, nu har jag äntligen aktiverat webutrymme så jag kan lägga ut bilder.

Åtminstone en kort BR116 har det bevisligen funnits... :)
Linus var i riktigt bra skick och det är beklagligt att försvaret skrotade ut allt som inte var miljömärkt.

Fd Militärbuss 17803 "Linus" på skroten i Lugnvik, Östersund den 30 maj 2003.
Intressant. Vem ägde denna buss ursprungligen?

Greger Larsson

Citat från: Esbjörn skrivet 05 oktober 2011, 20:20:27 PM
Sådär, nu har jag äntligen aktiverat webutrymme så jag kan lägga ut bilder.

Åtminstone en kort BR116 har det bevisligen funnits... :)
Linus var i riktigt bra skick och det är beklagligt att försvaret skrotade ut allt som inte var miljömärkt.


Fd Militärbuss 17803 "Linus" på skroten i Lugnvik, Östersund den 30 maj 2003.

Tack för bilden!
Onekligen en "kortvagn" byggd på BR116(om den inte är dekaltrimmad ;)), bör ha varit hyfsat vrid i den!
Frågan är var bussen fanns som ny, för jag antar att den kom begagnad till försvaret?

Esbjörn

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 oktober 2011, 20:56:13 PM
Tack för bilden!
Onekligen en "kortvagn" byggd på BR116(om den inte är dekaltrimmad ;)), bör ha varit hyfsat vrid i den!
Frågan är var bussen fanns som ny, för jag antar att den kom begagnad till försvaret?

Dekaltrimmad är den definitivt inte. Jag körde den vid något enstaka tillfälle. Den var björnstark och mitt motoröra kände utan tvivel igen det karakteristiskt dova mullret av BR116-motorn - ett av bussvärldens härligaste motorljud. :)

bilomnibussen

Den borde ha varit skuttig på vägen med det korta axelavståndet och den tunga bakmotorn.
Mvh J
Jan G

Greger Larsson

Citat från: Esbjörn skrivet 29 augusti 2011, 21:54:47 PM
I Sollefteå fanns två st BR116 Delta 300 - döpta till Linus och Pernilla efter syskonen Wahlgren.

Penilla hade avyttrats från Sollefteå när jag gjorde lumpen 1993-94. Det var en blågrön/vit buss på ca 12m.

Linus däremot körde jag vid något enstaka tillfälle. Det var en kort buss, ca 10,5m i silver med blå dekor. Den hade regnr 17803 och föll offer för den stora utskrotningsivern som gick genom försvarsmakten under tidigt 2000-tal. Den hyfsat fräscha bussen skrotades 2003 på Lugnviks Bildemontering i Östersund.

I detta inlägg http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48703.0;topicseen finns en CR111 med militärreg 17803 och för mig förefaller det vara under samma tidsperiod som Deltan ovan hade just det numret? Eller kom den efter CR111:an? Och frågan kvarstår, varifrån kom den korta Deltan?

Ersa

Citat från: Esbjörn skrivet 05 oktober 2011, 20:20:27 PM
Sådär, nu har jag äntligen aktiverat webutrymme så jag kan lägga ut bilder.

Äntligen var ordet, sa Bull! Dina bilder på oväntade och intressanta bussar har varit saknade.

Lasse hsand

#24
I Linus tog jag mitt D-kort. Körde den en hel del genom Sverige till olika regemeten. Pernilla som näms tidigare. Fick körförbud hösten -92 pga rost i ramen. Vi fick då aldrig köra den mer någon gång. Har en del bilder på Linus men begriper inte hur jag lägger in bilder. Har tittat på några bilder från lumpar tiden. Linus hade militärt reg nr 17831 och den fanns samtidigt som CR 111an. Mvh Lars