H 42 x 2

Startat av v-aros, 07 augusti 2011, 22:49:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

v-aros

Två H42:or hos Richardssons bilskrot, Arboga ca. 1985-86






Chassinummer efter varandra tydligen.. ;D

Mvh v-aros

K R

Citat från: v-aros skrivet 07 augusti 2011, 22:49:32 PM
Två H42:or hos Richardssons bilskrot, Arboga ca. 1985-86

Chassinummer efter varandra tydligen.. ;D

Mvh v-aros

Hej!

Enligt mina uppgifter är chassinumren för H42:orna:

4559   524321
4560   524347
4561   524282
4562   524177
4563   524281
4564   524280

Källa:  SvOf skrift nr 1  SL:s Bussar 1 januari 1981

mvh K R

Björn Forslund

Alltså är det fd BSBV 5 och BSS 19. Sistnämnda ser fin o rak ut i plåten. De slopades våren -84 då alla återstående frontmotorbussar utgick vid SL.

v-aros

Hej!

4561 är vad jag kan förstå en CF110 och 4564 en BF76.
Måste vara precis i det här taget Scania ändrade beteckningarna då eller?

Mvh v-aros


Björn Forslund

#4
Citat från: v-aros skrivet 08 augusti 2011, 12:35:20 PM
Hej!

4561 är vad jag kan förstå en CF110 och 4564 en BF76.
Måste vara precis i det här taget Scania ändrade beteckningarna då eller?

Mvh v-aros



Det är ingen skillnad på chassierna. De är nog BF76 allihopa, men när de fick kaross efter att man bestämt att Katrineholmare var Scania helbyggen så kallades hela skapelsen CF110. På min 4558 (BSS 16, ch 524236) står det BF76 på typplåten, men CF110 i bilreg. Alla 10 H41-H42 var märkta SCANIA 110 utanpå.

v-aros

Var det något som skiljde mellan H41/ H42?

Mvh v-aros

Björn Forslund

Citat från: v-aros skrivet 08 augusti 2011, 13:08:31 PM
Var det något som skiljde mellan H41/ H42?

Mvh v-aros

H41 var "helturist" med ställbara stolar, medan H42 var "halvturist" med höga fasta ryggstöd. I övrigt var det ganska påvra "turistbussar" avsedda för BSS och BSBV abonnemang i Sthlms-området, samtidigt som de kunde användas i vanlig trafik. Som nya hade H41:orna täckplåtar över de bakre dörrhålen och således bara en dörr.
De hade inte barnvagnsplatser, och användningen blev därmed ganska begränsad till insatslinjer i högtrafik och mot slutet lugnare linjer ute i spenaten på Södertörn. Min 4558 har bara 55000 mil på mätaren, så den hade nog inte ens nått 50000 innan den slopades.

v-aros

Tackar för all info! :)
Mvh v-aros