Klassiska Bussar & Spårvagnar; nytt magasin ute i handeln

Startat av K R, 28 juli 2011, 01:49:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

Hittade i kiosken ett nyutgivet magasin som behandlar gamla klassiska bussar och spårvagnar.
Det är utgivet i Nostalgia special-serien och betingar ett pris av 69:-

På de 84 sidorna finns bl a följande artiklar och ämnen:

* Trådbussar i Sverige
* Scania-Vabis B83 från 1953 (1,5-plans GDG-bussen som idag återfinns hos Helsingborgstrafikens Museiförening)
* Jemtlands Veteranbilklubb med dess många veteranbussar
* Scania-Bussar 100 år
* Scania CR-serien
* Bussreklam från dåtiden
* Primus Motor och dess veteraner
* Ehns Busstrafik
* Hembesök hos Magnus Knutsson i Jönköping

Detta och lite till finns i detta magasin, bland bildleverantörerna återfinns bl a Hobgoblin.

mvh K R


Björn Forslund

Citat från: mil skrivet 29 juli 2011, 13:30:25 PM
finns redan en tråd omd etta

Den tråden försvann väl med vårt driftavbrott. Alla inlägg skrivna mellan kl 02 och fram till avbrottet ca 20-tiden igår åkte iväg i cyberspace.

En trevlig tidning med fina bilder, men tyvärr flera okunniga skribenter. Lite korrläsning av bussentusiaster hade fixat det hela. Att motorn i en H35 bara skulle varit på 121 hk är ju löjligt.

BengaB40

Hej! Mycket härligt bild- och text-godis där! Men visst är det lite trist när man blandar ihop Boxer- och Bulldogsbegreppet samt kallar förkammardieslar för Hesselman-motorer! För övrigt ett fantastiskt trevligt magasin! Hälsn, BengaB40

Norvinge

Vill ni precisera var felaktigheterna finns, vilka sidor och vad som är det korrekta?
Kan ju vara bra att veta.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

BengaB40

Hej! Det här magasinet var det trevligaste och bland det bästa jag har hållit i min hand på mycket länge! Men på sid. 3 reagerade jag på att de två Volvo B513 från sent 40-tal,som nämns, sägs ha haft Boxer-karosser, Boxern var SKV:s påfund, därför verkar det som att begreppen "Boxer" och "Bulldog" har blandats ihop eftersom den andra bussen var en Hägglundare. Båda bör också ha haft förkammardieslar VDA, eftersom ordet glöda nämns, B510-serien var aldrig försedd med Hesselman-motor. Hälsn. BengaB40 och tack för intressant läsning!

Norvinge

Aha, det stod om Boxer där också!
Jag hittade bara Knutssons Boxer när jag läste.
Hur officiellt var namnet Bulldog?
Användes det av många karosseribyggare eller chassitillverkare?
Själv har jag uppfattningen om att det användes synonymt med frambyggd, plattnäsa m.m. då det också har använts som smeknamn i vissa lastbilssammanhang.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

bilomnibussen

Jag skrev före datorhaveriet och rekommenderade publikationen, "med några marginella fel som ju alltid uppstår". Nu är de påpekade. I den trevliga artikeln om Ehns Busstrafik har det blivit ett litet fel i bildtexten till T 279 som var av årsmodell 1952. Volvo B513X ch. 510-3792. Boxerbussen på bilden ovanför tror jag är T 389, Volvo B 513X 1948 med första registrering 6 sept 1950.

Jag ber alla studera bilden av Chevroletbussen T 8908 och komma med förslag till karossfabrikat. Möjligen Säffle men lika gärna något annat. Den var först registrerad i Skaraborgs län med nummer R 8122.

Mvh Jan G

Björn Forslund

#8
Citat från: Norvinge skrivet 31 juli 2011, 17:52:49 PM
Aha, det stod om Boxer där också!
Jag hittade bara Knutssons Boxer när jag läste.
Hur officiellt var namnet Bulldog?
Användes det av många karosseribyggare eller chassitillverkare?
Själv har jag uppfattningen om att det användes synonymt med frambyggd, plattnäsa m.m. då det också har använts som smeknamn i vissa lastbilssammanhang.


"Boxer" är iaf ett varumärke för SKV:s limmade kaross. Förekommer även hos licenstillverkaren Haldin i Finland som byggde efter SKV:s patent.

Tillägg:
"Bulldog" betecknade den nya busstyp med flat front "platt nos" som kom 1932. Det påstås att "B" i Scania-Vabis beteckningar betyder just "bulldog", vilket ju kan stämma eftersom samma bokstav finns på motsvarande lastbilar, r ex LB76. För de flesta betecknar "bulldog" nog den klassiska bussen där föraren sitter ovanpå framaxeln och dörren är bakom densamma.

BG

Hej, alla!

Verkligen trevligt att så många uppskattar tidningen!

Som sagt är det tyvärr oundvikligt att några felaktigheter slinker med.

Vad gäller Leylandens 121 hk skulle det ha stått kW och en översättning till rätt hästkraftsantal. Idén om att låta någon eller några bussentusiaster faktakolla texterna är inte alls dum och finns redan med i tankarna - om det blir fler utgåvor.


Med varma busshälsningar

Bengt Gustafsson
Redaktör

Hot Rod Nisse

Citat från: BG skrivet 01 augusti 2011, 09:49:05 AM
- om det blir fler utgåvor.


Med varma busshälsningar

Bengt Gustafsson
Redaktör

Jag sitter redan och väntar på nästa utgåva.. hoppas bara att jag inte behöver vänta för länge på den  ;)


Björn Forslund

Citat från: Hot Rod Nisse skrivet 12 augusti 2011, 17:55:20 PM
Jag sitter redan och väntar på nästa utgåva.. hoppas bara att jag inte behöver vänta för länge på den  ;)



Dags att du går med i SvOf då, vi ger ut en veteranbusstidning 4 ggr om året...

Bara att sätta in 200 på PG 1 96 99 - 8

TobbeH

Trafikledare i Slussen

Hot Rod Nisse

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 augusti 2011, 09:59:01 AM
Dags att du går med i SvOf då, vi ger ut en veteranbusstidning 4 ggr om året...

Bara att sätta in 200 på PG 1 96 99 - 8

Hmm.. det skulle man kanske göra, väntar dock till årsskiftet så man blir medlem till 2012 !  8)

Björn Forslund

Citat från: Hot Rod Nisse skrivet 15 augusti 2011, 16:55:59 PM
Hmm.. det skulle man kanske göra, väntar dock till årsskiftet så man blir medlem till 2012 !  8)

Blir du medlem nu ingår givetvis resten av 2011 också, eftersom mer än halva året gått.