Dalatrafik höjer priserna

Startat av 1896, 18 juli 2011, 21:30:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

På kontantbiljetten blir det en höjning med tre (3) kronor:

www.dalatrafik.se (scrolla ner)

Då är vi ju där igen, att om man sänkte skatter på personbefordran, så vore det billigare att bedriva busstrafik, då kunde man antingen utöka trafiken, eller få fler att åka kollektivt, eller helst både och.  :)

Wetjo

I Dalarna betalar du endast 50% av vad det verkligen kostar att köra bussen.
Stockholm ligger någonstans mellan 30 o 40 %.
Trots detta säger en del i branschen att det är alldeles för blligt att åka buss i Dalarna om man ser till den verkliga kostnaden.
Tror inte att skatt/moms på person befordran eller lägre fordonsskatter osv har någon större inverkan på priset.

Fördelen med detta är att vi slipper enkronorna som gör väskorna flera kilo tyngre.

1896

Måste iaf vara/bli mycket dyrare att ta bilen jämfört med bussen om folk ska välja den senare, annars tar ju folk bilen, och vi lär aldrig nå "fördubblingsmålet" 2020.

Wetjo

Det är dyrare att ta bilen än bussen om man jämför alla kostnader.
Svensson räknar inte in avskrivningar, skatter och försäkringar när dom jämförprisar.
Dom tittar bara på bränslekostnad contra biljettkostnad.

Bjarne-W

Jo det är säkerligen minst dubbelt så dyrt att ta bilen än bussen. Men å andra sidan är bilen (minst) tre gånger så skön-bekväm...
Det finns många människor som hyllar ordet "billigt" - andra (som jag) föredrar hellre ordet prisvärt.
Då vinner bilen (nästan) alltid... :D

Omnilasse

Om vi tror att fördubblingsmålet ska nås med låga priser, så tror jag inte det kommera att lyckas. Någon som åker bil idag tar ju inte bussen för att det blir billigare så länge han/hon har råd att ta bilen, så den strategin fungerar inte. Givetvis får man några till ströresenärer om man sänker busspriserna och de som redan åker, kommer åka mer. Men vi får inte över den stora bilburna gruppen.

Vad som kan göras är dock två saker som jag ser det:

1. Höja skatter/avgifter för att köra bil
2. Skapa attraktiva kollektiva alternativ, där bekvämlighet, kort restid och bra utbud (tidtabell), är grunden. Det senare kostar pengar men kan delvis bekostas av högre avgifter/kostnader för bilar.

Hur man än gör kommer det dock vara svårt i s.k. glesbygdslän att märkbart höja kollektivtrafikandelen. Däremot kan man givetvis göra det på platser och orter där det går att uppnå punkten 2, utan att kostnaderna blir för höga (läs: där det finns ett tillräckligt stort underlag).